Kosmetyczne zero-waste. Dbaj o siebie, troszcząc się o środowisko.
Fot. iStock

Kosmetyczne zero-waste. Dbaj o siebie, troszcząc się o środowisko.

Troska o ekologię wymaga od nas wszystkich zmiany przyzwyczajeń, ale robimy to dla własnego dobra. Filozofią zero waste (zero odpadów) lub less waste (mniej odpadów) interesuje się  coraz więcej firm, również kosmetycznych. Producenci poszukują proekologicznych rozwiązań, eliminują zbędne opakowania, namawiają klientki do niemarnowania surowców. 

(Nie)zastąpiony plastik

Coraz więcej jest kosmetyków w szkle, dominują jednak plastikowe butelki i słoiczki. – Są najtańsze, lekkie i wygodne – mówi producentka naturalnych kosmetyków Iossi, Joanna Hołuj. – Łatwo je transportować i nie ma ryzyka, że stłuką się w łazience. – My nie chcemy iść na kompromisy i pakujemy nasze kosmetyki w szkło, choć podnosi to ostateczny koszt produktu. Mimo że wciąż szukamy, nie znaleźliśmy dobrej alternatywy dla plastiku w postaci materiału biodegradowalnego, który spełniałby wszystkie wymogi jakości i bezpieczeństwa. 

Czy to znaczy, że produkcja plastiku wciąż będzie rosła, a my, kupując kosmetyki, będziemy przyczyniać się do zanieczyszczania środowiska? Lepszą opcją jest używanie tworzyw z recyklingu. Jeśli wrzucisz opakowanie do odpowiedniego kosza, trafi do kogoś, kto je przerobi i wyprodukuje nowe. Zgodnie z wytycznymi tzw. strategii plastikowej opracowanej przez Komisję Europejską od roku 2030 na rynek UE mają trafiać opakowania całkowicie przydatne do recyklingu. Teraz jeszcze nie wszystkie tworzywa nadają się do ponownego wykorzystania. – Problemem są m.in. zanieczyszczenia pochodzące z pozostałości produktów – wyjaśnia dr inż. Ewa Starzyk,dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. – Z tego powodu nie można wykorzystać ich do produkcji opakowań, które mają bezpośredni kontakt z kosmetykiem. Przepisy, które to regulują, są tak samo surowe jak w przypadku bezpieczeństwa żywności – dodaje Ewa Starzyk.

Sprzątanie świata

Coraz więcej kremów sprzedawanych jest bez ozdobnych kartoników i zabezpieczających je dodatkowo folii. – Ograniczamy do minimum opakowania naszych kosmetyków. W przypadku mydeł w ogóle z nich zrezygnowaliśmy – opowiada Szymon Kaźmierczak, współzałożyciel marki Purite. – Mamy już butelki pochodzące w 100 procentach z recyklingu, nadające się do przetworzenia – dorzuca Karolina Kuklińska-Kosowicz, właścicielka marki Yope. – Do nowych projektów szukamy opakowań bio. Wkrótce pojawią się kosmetyki w tubach i słoikach z tworzywa z trzciny cukrowej, którego produkcja zakłada niski poziom emisji CO2. 

Butelki wyprodukowane z odzyskanego z oceanów plastiku stosuje fryzjerska marka Kevin.Murphy. Oszacowała, że dzięki temu zapobiega produkcji 360 ton kolejnych śmieci rocznie. Włoska firma Davines też wykorzystuje plastik z recyklingu. Ponadto niektóre butelki i opakowania szamponów i odżywek zrobione są z tworzywa dopuszczonego do kontaktu z żywnością. 

– Staramy się, żeby wszystkie nasze działania były proekologiczne – opowiada Joanna Hołuj. – Kosmetyki wysyłamy w kartonach z recyklingowanej tektury, używamy wypełnień z przetworzonego papieru, opakowania wykorzystujemy wielokrotnie lub stosujemy jako wypełniacze. 

Nagroda za recycling

Oddaj słoiczki po zużytych kremach, a dostaniesz w zamian zniżkę na kolejne zakupy albo prezent, np. miniaturę kosmetyku. Takie akcje prowadzi już kilka firm. – Słoiczków nie można wprawdzie ponownie napełnić kremem (musiałyby spełniać bardzo restrykcyjne normy dotyczące sterylności), ale używamy ich w laboratorium do testowania nowych produktów lub oddajemy je do recyklingu, gdzie profesjonalne firmy przetapiają je do ponownego wykorzystania – zdradza Joanna Hołuj z Iossi. – Służą też jako opakowania do świec, których produkcję uruchomiliśmy specjalnie po to, by móc ponownie wykorzystywać nasze produkty.

Purite za odesłanie minimum 2 szklanych opakowań oferuje rabat na kolejne zakupy oraz zwrot kosztów przesyłki. Bonusy za zwrócone opakowania oferują też Fridge by Ide, Ministerstwo Dobrego Mydła, Creamy, MAC, Kiehl’s i inne marki – warto szukać takich informacji na stronach internetowych.

 

 

PO PIERWSZE: NIE MARNUJ!

• Pokochaj minimalizm. Nie kupuj nowego kosmetyku, nim zużyjesz poprzedni. Przecież nie będziesz jednocześnie nakładać pięciu różnych balsamów, dziesięciu maseczek albo czterech szamponów na raz! 

• Wybieraj kosmetyki wielofunkcyjne oraz takie, z których może korzystać cała rodzina (wspólny szampon, balsam do ciała, żel pod prysznic).

• Prawidłowo segreguj odpady. Jeśli wrzucisz plastikowy słoiczek do odpowiedniego pojemnika, jest szansa, że zyska nowe życie.

• Jeśli możesz, ponownie wykorzystuj opakowania – w słoiczku po kremie możesz posadzić roślinę, przechowywać w nim patyczki kosmetyczne czy choćby zapasowe guziki.

Tekst ukazał się w magazynie Twój STYL nr 06/2019
Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również