materiał partnera

Less Waste - styl życia, który coraz chętniej wybierają Polacy

Less Waste - styl życia, który coraz chętniej wybierają Polacy
Fot. 123RF

Provident sprawdził, jaki stosunek do ochrony środowiska mają nasi rodacy. Wnioski są zaskakująco optymistyczne. Co ciekawe, ekologiczna świadomość jaką zyskali Polacy to także skutek trwającej epidemii koronawirusa...  

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta Provident postanowił sprawdzić, co Polacy myślą o idei "less waste", czy starają się zmniejszać ilość produkowanych przez siebie odpadów oraz jak próbują to robić. Dzięki *Barometrowi Providenta dowiedzieliśmy się między innymi, jak nasi rodacy podchodzą do zakupów i co robią z niepotrzebnymi rzeczami. Okazało się, że nie tylko jesteśmy ekologicznie coraz bardziej świadomi i odpowiedzialni, ale też dbanie o środowisko łączymy z pewną... przedsiębiorczością.  

Drugie życie niepotrzebnych rzeczy

Jak wynika z Barometru Providenta, w minionym roku aż 62,2 procent uczestników badania oddało lub sprzedało niepotrzebne przedmioty. A 42,8 procent respondentów zdarzało się kupować używane rzeczy. Przy czym częściej na kupowanie "z drugiej ręki" decydowały się Polki. Trochę ponad 45 procent badanych pań zadeklarowało, że w zeszłym roku kupiło coś używanego. Jeśli zaś chodzi o mężczyzn, to na zakup używanego przedmiotu zdecydowało się w 2020 roku niecałe 40 procent uczestniczących w badaniu panów. 

Polacy chętniej też pozbywają się niepotrzebnych rzeczy, oddając je za darmo lub sprzedając. W zeszłym roku zdecydowało się na to prawie 70 procent badanych kobiet. Tymczasem na oddanie lub sprzedanie nieużywanego przedmiotu w tym samym czasie zdecydowało się niecałe 54 procent biorących udział w badaniu mężczyzn. Używane rzeczy najczęściej są kupowane przez osoby w wieku 25-34 lata. W tej grupie wiekowej aż 58 procent badanych kupiło coś "z drugiej ręki" w 2020 roku. Częściej za to sprzedają swoje rzeczy nieco starsi respondenci, czyli osoby w wieku 35-44 lata.  

Z przeprowadzonego na zlecenie Providenta badania wynika także, że zarobki w niewielkim stopniu wpływają na stosunek do kupowania czy sprzedawania używanych przedmiotów. - Jeśli chodzi o oddawanie i sprzedaż własnych rzeczy, zdecydowanie przodują w tym najzasobniejsi - podkreśla Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. - Buszowanie po second-handach jest nie tylko sposobem na ograniczenie wydatków. Często jest to efekt świadomej decyzji, mającej na celu dbałość o środowisko. Znalezienie używanych perełek za okazyjną cenę, ubrań czy chociażby mebli, staje się powodem do dumy - dodaje Karolina Łuczak.

Odpowiedzialne zakupy

Ale kupowanie używanych rzeczy czy też oddawanie lub odsprzedawanie niepotrzebnych przedmiotów to nie wszystko. Ważne są także kryteria, którymi kierujemy się kupując. Z Barometru Providenta wynika, że najistotniejszym czynnikiem branym pod uwagę podczas zakupu jest cena produktu - tak deklaruje niemal 84 procent ankietowanych. Przy czym cena ma większe znaczenie dla kobiet niż dla mężczyzn - wśród respondentek wskazało ją niemal 87 procent ankietowanych.

Na szczęście niemal równie istotna jest jakość kupowanych przedmiotów, na którą zwraca szczególną uwagę prawie 81 procent badanych obu płci. Ważna podczas robienia zakupów jest również estetyka opakowania - jako istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych wskazało ją 18 procent badanych osób.

Nie bez znaczenia są także kwestie etyczne - trochę ponad 14 procent respondentów sprawdza, czy opakowanie kupowanego produktu nadaje się do recyklingu, a 13,3 procent zwraca uwagę na wizerunek producenta. Około 7 procent badanych, dokonując zakupu, bierze pod uwagę ekologiczne działania firmy, a porównywalna liczba osób uważa za istotne etyczne prowadzenie biznesu, czyli na przykład przestrzeganie praw pracowniczych.

Zmiany w domu, zmiany w firmie

Zlecający badanie Provident nie tylko sprawdził, co Polacy myślą o życiu w zgodzie z filozofią less waste, ale też wprowadził jej zasady "na własnym podwórku". Choć Provident to firma nieprodukcyjna, i tak udało mu się wdrożyć służące środowisku naturalnemu rozwiązania. Żeby zmniejszyć zużycie papieru, przestawiono się na obsługę za pomocą aplikacji. Służbowe podróże są bardziej ekologiczne lub w ogóle się z nich rezygnuje, organizując spotkania on-line.

- W ramach programu uruchomiliśmy między innymi giełdę rzeczy używanych. Wymiana jest za darmo. Ważne żeby oferowane produkty - sprzęty, ubrania były w dobrym stanie - mówi Agnieszka Krajnik, Koordynator ds. CSR, Provident Polska. - Co dziesięć dni ogłaszamy w naszych wewnętrznych mediach kolejny odcinek wskazówek Less waste. To nie tylko inspiracja do bardziej świadomego życia, ale także nagrody dla najbardziej aktywnych uczestników. 

Powodem dla którego wprowadziliśmy program Less waste, było uświadomienie sobie, że wszyscy jesteśmy konsumentami i że to przede wszystkim nasze codzienne decyzje wpływają na racjonalne korzystanie z wody i energii, a także nie marnowanie jedzenia, czy racjonalne zakupy - tłumaczy Koordynator ds. CSR, Provident Polska.

Wyniki badania zleconego przez Provident napawają optymizmem i skłaniają do refleksji. Analizując Barometr Providenta trudno nie połączyć proekologicznych działań Polaków z trwającą epidemią koronawirusa. Pandemia w znaczący sposób wpłynęła na nasze życie i sprowokowała nas do jego przewartościowania. Skromniej obchodziliśmy Boże Narodzenie, a wielu z nas zrezygnowało z obchodzenia Walentynek... Spędzając więcej czasu w domu, zapragnęliśmy go uporządkować. Niepewność jutra i przewidywany kryzys finansowy skłonił nas do rozsądniejszych zakupów. Ale koronawirus sprawił także, że doceniliśmy relacje z bliskimi. A jak dowodzą wyniki ostatniego badania Providenta - wzięliśmy też na siebie odpowiedzialność za stan środowiska i postanowiliśmy bardziej o nie zadbać.

*Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, którego celem jest lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów.

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również