Tani, lekki, wytrzymały. Plastik spodobał się producentom, lecz także nam, użytkownikom. Wpadliśmy we własną pułapkę i teraz martwimy się, jak poradzić sobie z zastraszająca ilością tworzyw sztucznych, które zalały naszą planetę. Plastik nie zniknie – pozostanie z nami na setki długich lat. Teraz naszym zadaniem jest zmniejszenie jego produkcji i ponowne wykorzystanie tego, który już trafił do obiegu. Możliwości jest coraz więcej. Z plastikowych opakowań robi się ubrania, meble i… kolejne opakowania. W drogeriach jest coraz więcej kosmetyków w pudełeczkach z recyklingu lub innych, przyjaznych środowisku materiałów. Oto niektóre z nich.
Co roku ponad 8 milionów ton plastikowych śmieci trafia do mórz i oceanów. Firma Procter & Gamble, która jest m. in. partnerem kampanii „Sprzątanie Świata – Polska” w zeszłym roku wprowadziła do sprzedaży szampon Head & Shoulders w butelce zrobionej w 20 proc. z plastiku zebranego na plażach. Firma zdecydowała, że do 2030 roku zmniejszy o połowę ilość pierwotnego plastiku wykorzystywanego do produkcji opakowań. Pojemniki będą lżejsze, z większym składem materiałów pochodzących z recyklingu. P & G zamierza też stosować alternatywne materiały.
Kosmetyki Emolium Pure – krem, emulsja do ciała i żel do mycia – mają proste składy i biodegradowalną, wegańską formułę. W zależności od preparatu, zawierają od 93 do 99 proc. składników pochodzenia naturalnego. A opakowania zrobione są z tworzywa pochodzącego w 50 proc. z recyklingu.
Niektóre z opakowań, w których sprzedawane są kosmetyki do włosów Davines można wykorzystywać wielokrotnie, nawet do… przechowywania jedzenia. Np. w pudełku po masce do włosów NOUNOU Hair Mask, które dopuszczone jest do kontaktu z żywnością, można nawet podgrzewać potrawy w kuchence mikrofalowej. Z kolei butelka szamponu Renewing powstała z materiału pochodzącego w 100 proc. z recyklingu. Od 2016 roku Dystrybutor Davines, firma Sustainable Beauty, organizuje Dzień Zrównoważonego Piękna i namawia fryzjerów współpracujących z marką do sadzenia drzew. Do tej pory posadzili ich ponad 8300 – na Śląsku, Mazowszu i w województwie pomorskim.
Filozofia less waste bliska jest także twórcom kosmetyków Phlov by Anna Lewandowska. Wegańskie produkty oparte na naturalnych składnikach PHLOV kryją się w opakowaniach z materiałów nadających się do recyklingu, takich jak szkło, trzcina cukrowa oraz BIO-PET, który w 30 proc. składa się z materiału pochodzenia roślinnego i o 20 proc. redukuje emisję CO2 (w stosunku do zwykłego tworzywa PET). „Dodatkowo podpisaliśmy umowę z organizacją odzysku, która w naszym imieniu podda recyklingowi wprowadzone przez nas ilości opakowań” – czytamy na stronie firmy.
Good for skin.you.all to linia pielęgnacyjna Sephory. Co ją wyróżnia? Formuły zawierające co najmniej 90 proc. naturalnych składników. A także ekologiczne opakowania: szkło, butelki z plastiku pochodzącego z recyklingu butelek po wodzie, tubki i słoiczki zawierające ponad 60 proc. plastiku pochodzącego z bioźródeł. Kosmetyki pakowane są w lżejsze kartoniki (surowce do ich produkcji pozyskiwane są z ekologicznie zarządzanych upraw leśnych), a nadruki wykonane zostały roślinną farbą drukarską.
Wegańskie i w 98 proc. biodegradowalne są żele pod prysznic NIVEA Fresh Blends o apetycznych owocowych zapachach. Co ważne, ich butelki zostały wykonane w 100 proc. z tworzyw pochodzących z recyklingu.
Kosmetyki beBIO by Ewa Chodakowska można kupić w nowych butelkach z recyklingu, które stopniowo zastępują poprzednie opakowania. Pojawiły się też duże butelki uzupełniające, dzięki którym można zminimalizować ilość zużywanego plastiku. Żele pod prysznic beBIO siemię lniane oraz bambus i trawa cytrynowa są już do kupienia w butelce rPET, która w 100 proc. wykonana jest z surowców recyklingowanych.
W szkło, papier oraz aluminium pakowane są kosmetyki Annabelle Minerals. Niebawem w sklepie internetowym pojawi się zakładka EKO, w której będzie można znaleźć swoje ulubione produkty w opakowaniach typu refill, wykonanych w całości z niebarwionego papieru.
– W 2019 r. postanowiliśmy wyeliminować wszystko to, co niepotrzebne – mówią założyciele francuskiej marki Caudalie. – Zrezygnować ze szpatułek, z dołączania ulotek do produktów, ograniczyć ilość broszur, korzystać z papieru z certyfikatem FCS, stosować przede wszystkim barwniki roślinne i zmniejszyć ilość plastiku używanego do produkcji opakowań o 20 proc.
Polska marka kosmetyków naturalnych Orientana w 2012 roku wprowadziła pierwsze produkty zero waste – balsamy do ciała w kostce zapakowane w papierowe pudełko. Nie wszystkie produkty da się jednak zapakować w papier. Dlatego te, które mają płynną lub półpłynną konsystencję, sprzedawane są w opakowaniach ze szkła lub z tworzywa w pełni nadającego się do recyklingu. Szklane słoiczki można odesłać do firmy do ponownego wykorzystania.
#ZeroWasteByIossi to program stworzony przez Manufakturę kosmetyków naturalnych Iossi, umożliwiający zwrot opakowania po wszystkich produktach marki. Słoiczki i butelki można odesłać lub odnieść do stacjonarnego punktu sprzedaży.
Purite była jedną z pierwszych polskich firm, która zrezygnowała z kartoników i ulotek, a naturalne mydła sprzedaje bez opakowań. Większość kosmetyków zamknięta jest wyłącznie w słoiczki bądź buteleczki z ciemnego szkła. Po zużyciu można je oddać (zyskując dzięki temu rabat 10 proc. na kolejne zakupy), a firma przekazuje je następnie do profesjonalnej, ekologicznej utylizacji. Dzięki temu szkło zostaje przetopione i wraca do ponownego procesu produkcji nowych szklanych opakowań.
Ministerstwo Dobrego Mydła, mała rodzinna manufaktura od początku działalności szuka ekologicznych rozwiązań. Produkty pakowane są w szklane buteleczki, które po użyciu produktu można zwrócić do sklepu w Warszawie, lub wysłać na adres Ministerstwa do Szczecina. Mydełka sprzedawane są w kartonikach z papieru wytworzonego z kukurydzy ekologicznej.
Wiesz, czym charakteryzuje się szkło biofotoniczne? Jest ciemne i nie przepuszcza światła. W słoiczki z takiego szkła zapakowane są kosmetyki marki Szmaragdowe Żuki. – Jest grube, trwałe, ale jak każde inne może być poddawane recyklingowi – mówią właściciele firmy. – Aby ograniczyć ilość odpadów redukujemy użycie plastiku do niezbędnego minimum. Nie używamy dodatkowych pudełek ani folii. A jeśli robisz zakupy przez Internet, dostaniesz kosmetyki zapakowane w tekturowy karton z papieru z recyklingu, zaklejony papierową taśmą na bezpiecznym, ekologicznym kleju.
W łódzkiej Manufakturze, w drogerii Rossmann znajduje się stacja „refill”, w której można nalać sobie płyn lub szampon z kranu. To proekologiczne rozwiązanie oferuje firma Only Bio. To nie koniec. Większość kosmetyków tej marki kupisz w szklanych butelkach (100 proc. z recyklingu), niektóre (np. szampon) w tubie z plastiku z trzciny cukrowej.
Czysty, szczelny i nie wyższy niż 20 cm. Takie warunki musi spełniać półlitrowy pojemnik, który możesz przynieść ze sobą i napełnić produktami YOPE, które popłyną z automatu. To m.in. żel pod prysznic, mydło w płynie, szampon, mydło antybakteryjne. Jeśli nie masz własnej butelki wielokrotnego użytku, możesz ją kupić lub wypożyczyć. Taka usługa dostępna jest w butiku YOPE oraz – od niedawna – w sklepie Carrefour.