Jacek Szmidt, redaktor naczelny Twojego STYLU, o Doskonałości Mody 2020: Wyniki konkursu udowodniły, że moda jest "niezatapialna"
Fot. AKPA

Jacek Szmidt, redaktor naczelny Twojego STYLU, o Doskonałości Mody 2020: Wyniki konkursu udowodniły, że moda jest "niezatapialna"

Za nami 22. edycja konkursu Doskonałość Mody Twojego STYLU. Jak zmienia się moda w kryzysie? Czy wciąż potrafi budzić nasz zachwyt? O podsumowanie Doskonałości Mody 2020 poprosiliśmy Jacka Szmidta, redaktora naczelnego magazynu Twój STYL.

Nagrody Doskonałość Mody Twojego STYLU zostały wręczone po raz 22. To wyjątkowa edycja, bo naznaczona trudnościami dla branży mody, związanymi z pandemią. Jak będzie Pan wspominał tegoroczną edycję konkursu?

Jacek Szmidt: Wyniki konkursu udowodniły, że moda jest „niezatapialna”, jest formą schronienia emocjonalnego, w którym podczas kryzysu szukamy optymizmu, które poprawia nam nastrój. Dygresja. Po wojnie na Bałkanach pisałem w Sarajewie reportaż o tym, jak wykształcone, światowe mieszkanki miasta przetrwały cztery lata oblężenia. Jedna z nich, projektantka, opowiadała, jak organizowała pokaz mody, w zniszczonym kościele, przy świetle lamp naftowych. Nawet wtedy moda była potrzebna.

Tegoroczny konkurs pokazał kreatywność świata mody: rozkwitły sklepy internetowe, zawiązały się współprace, w którym różne marki połączyły swoje siły. Przykład: #Moliera2 i Przyjaciele – butik Moliera 2 udostępnił sklep internetowy czołowym polskim projektantom. Okazało się też, że świetny pokaz mody można zaprezentować w sieci. Jedna z firm projektujących torebki, przewidziała w nich osobną, łatwo dostępną kieszonkę na… maseczkę. Czy to nie dowód, że moda, choć jest sztuką, twardo stoi na ziemi?

Moda jest niezwykle ważna dla czytelniczek Twojego STYLU. Jak postrzegają ją w nowej rzeczywistości? 

 Luksusowe magazyny, takie jak Twój Styl, są przede wszystkim witryną mody klasycznej, jakościowej, która pięknie prezentuje się na barwnych stronach eleganckiego papieru. I wiemy, że czytelniczki, właśnie w tym trudnym czasie, zwracają uwagę na jakość. Poszukują rzeczy ponadczasowych, trwałych, takich, które nie poddają się zmiennym trendom. Ta postawa wpisuje się w silny nurt ekologiczny, który każe unikać rzeczy jednorazowych. Zmiana stylu życia, np. praca w domu, sprawiła, że kobiety chcą by ubrania były po prostu wygodne. To wzmacnia trend łączący elegancję ze stylem sportowym, skłania projektantów do tworzenia rzeczy, w których nie tylko dobrze wyglądamy, ale też komfortowo się czujemy. Wiemy to z badań i rozmów z czytelniczkami i dlatego takie rzeczy styliści Twojego Stylu teraz rekomendują.

 Twój STYL zawsze pełnił ważną rolę doradczą w kwestiach mody dla wielu Polek. Jak ich świadomość mody i pojęcie „stylu” ewoluowały na przestrzeni lat? 

Nasza czytelniczka jest kobietą ambitną i krytyczną. Pracuje, prowadzi dom, zna wartość swoich pieniędzy. Zawsze oczekiwała od swojego pisma rekomendacji stylu dobrego, a i praktycznego. Do historii przeszedł list od czytelniczki, która obejrzawszy naszą sesję mody napisała: „Ładne te rzeczy, ale jak w tym wejść do tramwaju?!” Po 30 latach wydawania TS przekonaliśmy się, razem z czytelniczkami, że w świecie mody nie ma już „dyktatorów”. Trendy są po to, by z nich wybierać, a nie posłusznie naśladować. Nowe tendencje dyktuje ulica, blogerki, szafiarki. Internet dał szansę nieznanym, ale utalentowanym osobom, by stały się kreatorami mody. Dlatego nasz „duet” – miesięcznik Twój Styl i internetowy serwis twojstyl.pl chcą łączyć dwa światy mody: tej klasycznej i tej spontanicznej.

W tegorocznej edycji konkursu Doskonałość Mody, obok najwyższej jakości klasyki, triumfowały ekologia i najnowsze technologie. Czy to nowe wyznaczniki „dobrego stylu”?

Wrażliwość ekologiczna, postawa zero waste, to obowiązek, który rozumieją i nasze czytelniczki, i nowoczesne firmy odzieżowe. Dlatego dostrzegamy i nagradzamy koncepcje, które pozwalają nam nadal cieszyć się barwną, atrakcyjną modą, ale dają pewność, że powstaje ona w ekologicznej technologii, z wykorzystaniem procesu recyklingu. Projektanci udowodnili, że rzeczy powstające w ten sposób nie muszą być skromne, ascetyczne. Bo moda potrzebuje rozmachu, efektu, ale nie może być nieodpowiedzialna.

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również