Święta to magiczny i wyczekiwany okres każdego roku. Wyjątkowe spotkania w rodzinnym gronie, suto zastawiony stół tradycyjnymi potrawami, świąteczne dekoracje i prezenty to nieodłączne elementy tych dni. Jednak jak zorganizować piękne święta przyjazne dla domowego budżetu? Na podstawie Barometru Providenta podpowiadamy, jak zrobić to skutecznie i o jakich prezentach naprawdę marzą Polacy.
Spis treści
Planowanie świątecznego budżetu domowego może być wyzwaniem, ale dzięki kilku prostym krokom, można uniknąć finansowego stresu i cieszyć się tym radosnym okresem w roku. Co ciekawe, według Barometru Providenta, w tym roku średnio wydamy na organizację świąt 969 zł, a na prezenty przeznaczymy 747 zł. Co warto zrobić, aby skutecznie zaplanować nasz budżet domowy i uniknąć świątecznej gorączki?
Pierwszym krokiem jest ustalenie kwoty, jaką możemy przeznaczyć na święta, biorąc pod uwagę bieżące wydatki i oszczędności. Następnie warto sporządzić listę wszystkich potencjalnych kosztów, od prezentów po jedzenie i dekoracje. Należy przypisać konkretną kwotę dla każdej kategorii wydatków, wyznaczając procentowy udział w ogólnym budżecie. Jeśli to możliwe, warto odkładać pieniądze z wyprzedzeniem, aby zmniejszyć nacisk finansowy w grudniu.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Warto planować zakupy, aby wykorzystać okazje i wyprzedaże, co pozwala na oszczędności. Rozważne jest także wykonanie niektórych prezentów i dekoracji samodzielnie, co jest nie tylko ekonomiczne, zgodne z trendem na eko rozwiązania, a także dodaje im osobistego charakteru. W trakcie świątecznych zakupów, warto również na bieżąco śledzić swoje wydatki, aby nie przekroczyć ustalonego budżetu. Pomocna jest także gotowość na zmiany i bycie elastycznym na dostosowanie planu w przypadku nieoczekiwanych sytuacji. Ważnym punktem planowania świątecznego budżetu jest oszczędzanie tuż po świętach. Dlaczego? Skuteczne planowanie budżetu na przyszły rok zaczyna się od oszczędzania tuż po sezonie świątecznym.
Wybór trafionych prezentów na święta wymaga przemyślenia i zwracania uwagi na detale. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w wyborze idealnego upominku:
Warto dodać, że według Barometru Providenta, wybierając prezenty świąteczne, najczęściej kierujemy się życzeniem obdarowanego - aż w 44,4% przypadkach. Kolejno, podejmujemy decyzję kierując się atrakcyjną ceną (39,4%), ceną nieprzekraczającą założonego budżetu (27,4%), funkcjonalnością (27,5%), a także własnym gustem - tak stwierdziło prawie 19% ankietowanych.
Doskonałym pomysłem jest także kupowanie prezentów z drugiej ręki. Powód? To rozsądne rozwiązanie, szczególnie w kontekście promowania zrównoważonego konsumpcjonizmu i unikania nadmiernej produkcji odpadów. Według Barometru Providenta, aż 68,6 % Polaków oddało lub sprzedało nieużywane przez siebie przedmioty, a prawie 18% z nich robi to regularnie. Wyniki jasno wskazują, że to trend, który podbija nasz rynek.
Kto najchętniej sięga po przedmioty z drugiego obiegu? Jak wynika z badania Barometru Providenta, im starsza grupa respondentów, tym odsetek deklarowanego zakupu używanych przedmiotów jest niższy. Wśród osób w wieku od 18 do 34 lat, aż 78% kupuje rzeczy z drugiego obiegu – w grupie 65+ to zaledwie 40,1%. Jednocześnie, niemal co dziesiąty respondent z najmłodszej grupy wiekowej potwierdzał nabywanie rzeczy wyłącznie z drugiej ręki. To ważna wskazówka, przy wyborze świątecznych prezentów dla nastolatków i osób z generacji Z, czyli urodzonych po 2000 roku. Warto również wiedzieć, że przedmioty z drugiej ręki chętniej wybierają kobiety (64,7% wobec 57,5% mężczyzn).
Na jakie aspekty warto zwrócić uwagę przy wyborze takich prezentów? Przede wszystkim trzeba upewnić się, że przedmiot jest w dobrym stanie. Prezent powinien być sprawny i bez widocznych uszkodzeń, chyba że jego "zużycie" jest częścią uroku stylu vintage. Przy zakupie markowych rzeczy z drugiej ręki, warto zwrócić uwagę na ich autentyczność. Unikajmy podróbek, które są nie tylko nielegalne, ale również źle świadczą o naszym wyborze. Często przedmioty z drugiej ręki mają unikatowy charakter i historię, co może dodać wartości prezentowi. Takie podarunki potrafią być osobiste i bardziej wyjątkowe niż nowe przedmioty produkowane na masową skalę. Równie ważne w wyborze prezentu świątecznego z drugiej ręki są preferencje obdarowywanej osoby. Rozważmy, czy dana osoba ceni sobie przedmioty vintage lub z drugiego obiegu. Niektórzy mogą preferować nowe rzeczy, więc warto to wziąć pod uwagę. Jedną z kluczowych wartości takich prezentów jest ich ekologiczny aspekt. Wybierając prezenty z drugiej ręki, wspieramy ideę recyklingu i zmniejszamy ślad węglowy. To może być niezwykle ważne dla osób świadomych ekologicznie.
Na jakie aspekty jeszcze warto zwrócić uwagę przy wyborze prezentów z drugiego obiegu? Jeśli znacie historię przedmiotu, warto podzielić się nią z obdarowaną osobą. Czasem historia związana z przedmiotem może być równie cenna co sam przedmiot. Rzeczy z drugiej ręki często są tańsze niż nowe, co pozwala na zaoszczędzenie pieniędzy lub zakup czegoś wyjątkowego, co w innym wypadku mocno obciążałoby nasz budżet. Istotnym elementem są także sprawdzone miejsca zakupu. Wybierajcie zaufane źródła, takie jak renomowane sklepy z używanymi rzeczami, internetowe platformy sprzedażowe z dobrymi opiniami czy lokalne pchle targi. To szczególnie ważne, przy wyborze ubrań i dodatków z kolekcji znanych marek i projektantów. Jednym z renomowanych miejsc z modą z drugiej ręki jest La Ronde. To ekskluzywny komis internetowy Kasi Tusk, blogerki i ikony stylu. Są w nim dostępne ubrania i dodatki dla kobiet z kolekcji renomowanych marek - oczywiście z drugiego obiegu. Nad autentycznością produktów, ich bardzo dobrym stanem i selekcją czuwają znane i cenione polskie influencerki - Olivia Kijo i Kasia Szymków.
Warto pamiętać, że święta to niepowtarzalny czas spędzony z rodziną i najbliższymi. Ten magiczny okres w roku powinien być daleki od wyścigu z czasem i nadmiernych wydatków. Konsekwentnie zaplanowany budżet i garść praktycznych wskazówek pozwolą w pełni cieszyć się świątecznym czasem - bez zmartwień finansowych!
BAROMETR PROVIDENTA - cykliczne badanie opinii prowadzone na zlecenie firmy Provident Polska, która jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.