W hotelu Nobu w Warszawie otwarta została wystawa "Synchronization" malarki i rysowniczki Agnes Maj. To efekt wspólnej fascynacji kulturą japońską, którą widać zarówno w designie i kuchni Nobu, jak również w inspirowanych kintsugi obrazach artystki. Poprzez tę wystawę możemy poczuć ducha Japonii, w wersji artystycznej, w samym sercu stolicy.
Czy nasze losy są kształtowane przez niewidzialne siły przeznaczenia, czy też są wynikiem przypadkowych zbiegów okoliczności? Obrazy są artystyczną refleksją nad tą kwestią – eksplorują momenty harmonijnego zgrania w jednym czasie i miejscu, gdy ludzkie drogi przecinają się.
Każdy obraz jest metaforą zbiegu okoliczności, który w rezultacie staje się ważnym elementem doświadczenia – mówi Agnes Maj. – Warstwy i linie odzwierciedlają szeroki potencjał możliwości i dróg, które w szerszej perspektywie nabierają znaczenia. Staram się uchwycić te momenty, w których ścieżki życia przecinają się, czasem niespodziewanie, a jednak z jakąś głębszą logiką. Szukam odpowiedzi na pytanie, czy w tych spotkaniach można dostrzec coś więcej niż przypadek. Być może jakiś subtelny impuls kieruje nasze działania i decyzje ku konkretnym osobom, miejscom i momentom w czasie.
Miejsce wystawy nie jest przypadkowym wyborem, bowiem historia hotelu doskonale współgra z ideą wystawy, łącząc tradycję z nowoczesnością, co odzwierciedla artystyczną podróż artystki od prostoty do złożoności. Hotel, będący częścią globalnej marki, znanej z połączenia japońskiego minimalizmu z zachodnim luksusem, staje się idealnym tłem dla prac artystki.
Nobu powstał na fundamentach budynku z początku XX wieku i łączy w sobie historyczną elegancję z nowoczesnym designem, podobnie jak wystawa "Synchronization" zestawia ze sobą podstawowe formy sztuki z bogactwem wielowarstwowych kompozycji. Przestrzenne kompozycje ukazują proces synchronizacji, w którym pozornie niezależne elementy łączą się w spójną całość.
Artystycznie interesuje mnie moment zawieszenia, gdzieś pomiędzy chaosem a porządkiem, balansujący na granicy nieprzewidywalności. Warstwy obrazów reprezentują różne poziomy doświadczeń – od świadomych poprzez te, które kryją się głęboko w podświadomości, czy idąc dalej – zbiorowej świadomości ludzi – dodaje Agnes Maj.
Inspiracją malarki jest kintsugi. Ta starodawna japońska technika sklejania stłuczonej porcelany za pomocą płynnego złota nie ukrywa połączeń poszczególnych elementów, a wręcz je wydobywa. W ten sposób podkreśla się unikatowość przedmiotów za pomocą jedynych w swoim rodzaju linii – misternych połączeń.
Wystawa zaprasza do refleksji nad tym, jak współczesność spotyka się z tradycją, jak przeszłość i teraźniejszość synchronizują się, tworząc unikalne doświadczenie tu i teraz.
View this post on Instagram
Oficjalne otwarcie miało miejsce 27 września. Wzięli w nim udział przedstawiciele świata biznesu, kultury i sztuki, w tym m.in. Frank Ferrer, członek zespołu Guns N’Roses. Wystawa potrwa do marca 2025 roku.