Warszawski Festiwal Filmowy rozpocznie się 9 października. O tym, czego lepiej nie przegapić mówią programerzy festiwalu, Magdalena Maksimiuk i Adam Rostkowski.
PIOSENKA O NIENAWIŚCI / A SONG CALLED HATE,
reż. Anna Hildur, Islandia 2020, 90 min.
Islandzki zespół Hatari często prowokuje, ale podczas Eurowizji w Izraelu może mieć wyjątkową okazję. Mówią o sobie "industrialna grupa BDSM". Grają techno-punka w ciuchach z lateksu, są anty-kapitalistami, opowiadają się po stronie Palestyny. Wygrali islandzkie kwalifikacje do Eurowizji i wystąpią na głównej imprezie w Tel Awiwie. I co teraz? Powinni zbojkotować to wydarzenie, czy raczej wykorzystać czas antenowy, aby skrytykować kraj gospodarza za nielegalną okupację Palestyny? Islandzka reżyserka Anna Hildur dołącza do zespołu i jest z nimi aż do finału Eurowizji. Dokument pyta, jaka jest rola artysty? Czy powinien angażować się w politykę? A jeśli tak, to czy same intencje bez działań mają sens? Jak młodzi artyści radzą sobie z krytyką? Czy można uczestniczyć w systemie, jednocześnie go odrzucając?
TRAGICZNA DŻUNGLA / TRAGIC JUNGLE / SELVA TRÁGICA,
reż. Yulene Olaizola, Meksyk, Francja, Kolumbia 2020, 96 min.
Początek lat dwudziestych XX wieku na granicy Meksyku i Belize. Czas, w którym wielu meksykańskich mężczyzn trudni się pozyskiwaniem gumy z drzew rosnących głęboko w dżungli. Praca ciężka i wymagająca. Robotnicy zapuszczają się w dżunglę na wiele miesięcy. Nieprzyjazne środowisko wciąga, wzmaga narastające konflikty. Dżungla zachowuje się jak żywa istota. Nękana przez ludzi, którzy próbują ukraść jej skarby, broni się na różne sposoby. Używa trujących roślin, chmar komarów, dzikich zwierząt i czarów tajemniczych stworzeń. Kiedy robotnicy spotkają w dżungli Agnes, piękną młodą kobietę, obudzą się w nich ukryte fantazje i pragnienia. Tylko kim tak naprawdę jest Agnes i czy to rzeczywiście przypadek, że ją spotkali? Zanurzona w legendach Majów historia o tym, co żyje w sercu dżungli.
KAŻDY CHCE BYĆ NASTĘPNYM WEISMANNEM / EVERYONE WANTS TO BE THE NEXT WEISMANN / TODOS QUEREN SER PRÓXIMO WEISMANN, reż. Alberto Triano, Hiszpania 2020, 65 min.
Kolekcjoner sztuki współczesnej Martín Solo – odkrywca Richarda Weismanna - chce przedstawić publiczności swoją unikalną wizję sztuki. Otwiera w Madrycie prywatne muzeum. Przygotowuje w nim retrospektywną wystawę Mu Pana. Tajwański artysta działający na Brooklynie jest najnowszym odkryciem kolekcjonera. Jego prace odzwierciedlają i krytykują przemoc i brutalność współczesnych społeczeństw. Pełne są scen bitew ludzi, zwierząt i tajemniczych bestii. Kręcony ponad rok dokument wprowadza widzów do świata sztuki współczesnej poprzez osobistą wizję Martína Solo. Pyta też o to, kim tak naprawdę jest Richard Weismann, którego odkrycie zapoczątkowało karierę Martína jako kolekcjonera.
STRO: HISTORIA MICHAELA D’ASARO / STRO: THE MICHAEL D’ASARO STORY
reż. Gregory Lynch Jr., Doug Nichols, Stany Zjednoczone 2020, 88 min.
Michael D'Asaro był jednym z najlepszych trenerów w historii amerykańskiej szermierki. Za wprowadzenie tego sportu na wysoki poziom wpisano go do galerii sław Stowarzyszenia Szermierki Stanów Zjednoczonych. Był geniuszem i artystą trzech rodzajów broni: szabli, szpady oraz floretu. Człowiekiem nieszablonowym i nieprzewidywalnym. Jego słowa „sport uratował mi życie” nie były tylko pustym frazesem. Sprytu i odwagi uczył się na ulicach Brooklynu. W hipisowskich latach 60. wciągnęły go eksperymenty z narkotykami. Z powodu długich włosów nie chcieli go przyjąć do kadry narodowej. Zawsze też miał swoje zdanie. Kiedy został trenerem, jego osobowość i charyzma przyciągnęły wielu nowych zawodników. Fascynujący dokument stworzony z dziesiątków wywiadów ze znanymi sportowcami, przyjaciółmi i kolegami D’Asaro. Spaja je emocjonalne podejście reżyserów – obaj pobierali u mistrza lekcje szermierki.
TEREZA37
reż. Danilo Šerbedžija, Chorwacja
Teresa ma 37 lat. Mieszka w chorwackim Splicie. Od 10 lat jest żoną Marko, który pracuje jako kucharz na zagranicznych statkach. Nie mają dzieci i Teresa czuje presję. Jej młodsza siostra ma już troje, a Teresa właśnie po raz czwarty poroniła. Podczas wizyty u ginekologa, lekarka żartuje, że być może Teresa powinna spróbować zajść w ciążę z innym partnerem. Ta uwaga wstrząśnie jej monotonnym życiem i sprawi, że Teresa zacznie kwestionować swoje małżeństwo, relacje z rodziną i ludźmi wokół. Postanawia zmienić swoje życie, wpuścić do niego innych mężczyzn i nowe doświadczenia… Niekonwencjonalna historia kobiety, u której potrzeba zmiany wywołuje szereg nieprzewidywalnych konsekwencji.
YALDA, NOC PRZEBACZENIA / YALDA, A NIGHT FOR FORGIVENESS,
reż. Massoud Bakhshi, Francja/Iran
Współczesny Iran. 22-letnia Maryam przypadkowo przyczynia się do śmierci swojego tymczasowego (rodzaj czasowego kontraktu) 65-letniego męża Nassera. Zgodnie z irańskim prawem jest tylko jedna osoba, która może ocalić Maryam przed karą śmierci. To 37-letnia Mona, córka Nassera, która była dla niej zawsze jak starsza siostra. Może, ale nie musi. Decyzję Mona podejmie w najpopularniejszym telewizyjnym reality show w kraju. Na oczach milionów widzów Maryam ma błagać o wybaczenie i życie. „Nadal możesz wziąć udział w naszym konkursie esemesowym. Czy Maryam zasługuje na wybaczenie? Wpisz 1 na ‘tak’, 2 na ‘nie’.” Wstrząsający film zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Program telewizyjny, w którym na szali stawia się ludzkie życie, w Iranie istnieje naprawdę i od lat cieszy się popularnością. Film nagrodzony Grand Jury Prize na tegorocznym festiwalu Sundance.
NIESZCZEGÓLNE MIEJSCE / NOWHERE SPECIAL
reż. Uberto Pasolini, Wielka Brytania, Włochy, Rumunia 2020, 92 min.
John, 35-letni czyściciel okien, poświęca życie wychowaniu swojego 4-letniego syna Michaela. Matka zostawiła chłopca zaraz po urodzeniu. Ich życie jest proste, pełne oddania i miłości, składa się z codziennych rytuałów. Okrutna prawda jest taka, że Johnowi zostało kilka miesięcy życia. Ponieważ nie ma żadnej rodziny, do której mógłby się zwrócić, musi wśród obcych ludzi znaleźć kogoś, kto zaopiekuje się synkiem po jego śmierci. Dni, które mu pozostały, spędza szukając idealnych rodziców dla dziecka. Czy to w ogóle możliwe? Jak ocenić rodzinę po krótkim spotkaniu? Czy zna dziecko na tyle dobrze, by wybrać właściwych ludzi? Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia opowiedziana została w sposób subtelny i daleki od melodramatyzmu czy sentymentalizmu. W roli głównej James Norton. Film miał premierę na tegorocznym festiwalu w Wenecji.