Wielopokoleniowe spotkania rodzinne. Jak urządzić święta, które połączą kilka generacji?
2 tygodnie temu
Fot. 123rf.com
Święta, które gromadzą dziadków, rodziców i dzieci, to nie tylko piękna tradycja, ale także okazja do tworzenia wspomnień na całe życie. Jednak z różnorodnością pokoleń przychodzą także różne oczekiwania, które nie zawsze łatwo pogodzić. Jak zatem połączyć potrzeby kilku generacji, tak aby każdy czuł się wyjątkowo?
56 proc. Polaków uważa, że Boże Narodzenie to święto rodzinne – wynika z badań CBOS w 2021 roku. W tych samych badaniach możemy przeczytać, że niemal połowa z nas spędzi święta z rodzicami i dziećmi, jedna trzecia – z rodzeństwem i dorosłymi dziećmi, a co piąta osoba – również z teściami czy wnukami. Bez wątpienia Boże Narodzenie to okazja, aby przy świątecznym stole spotkały się różne pokolenia, często wyrosłe w odmiennych tradycjach i z innymi oczekiwaniami. Jak urządzić święta tak, aby nasze różnice nas łączyły?
Jedzenie – święta to festiwal tradycyjnych smaków, jednak coraz częściej młodsze pokolenie ma nowy pomysł na ich przygotowanie. Wzrastająca liczba wegetarian i wegan oraz osób z alergiami powoduje, że spotkanie przy świątecznym stole może być kłopotliwe. Ale przecież nie musi, o ile będziemy się otwarcie komunikować. Jeśli dla babci ryba to „nie-mięso”, nie ma sensu rozpoczynać dyskusji, tylko przywieźć własne danie lub spróbować wspólnie przyrządzić wege wersję bigosu czy wegańskiego śledzia. W końcu ciężko po kilkudziesięciu latach zmienić z dnia na dzień obyczaje, ale wspólne odkrywanie nowych smaków może być świetnym sposobem na wzmocnienie relacji.
Prezenty – przyjemna część świąt, która może być elementem spornym. Dla wychowanych w niedostatku dziadków prezenty bywają sposobem na wyrażenie miłości, zwłaszcza jeśli wnuki mieszkają setki kilometrów od nich. Z kolei dla rodziców stają się kością niezgody, czy to ze względu na stosowane metody wychowawcze czy z czysto praktycznych względów (jak brak miejsca w mieszkaniu). Aby spełnić oczekiwania obydwu stron można zastosować kilka metod np. poprosić o jeden większy, wspólny prezent dla dziecka, wprowadzić zasadę, że prezenty są tylko dla najmłodszych członków rodziny lub postawić na przeżycia np. wspólne wyjście na świąteczne przedstawienie, ciekawy kurs czy wycieczkę do parku rozrywki.
Podział obowiązków – kto nie zna gorączkowej krzątaniny przy organizacji świąt? Dorosłe dzieci przyjeżdżają często z innego miasta na ostatnią chwilę. Z kolei rodzice i dziadkowie od 2 tygodni pieką i gotują. Jedni marzą o chwili wytchnienia po tygodniach pracy, a drudzy od domowych obowiązków. To wybuchowa mieszanka. Jak rozwiązać taką sytuację? Warto zastanowić się nad możliwością pracy zdalnej kilka dni przed świętami i wcześniejszego przyjazdu do rodziny. Lub ustalenie zakresu obowiązków. Co można uprościć, na przykład kupując gotowy produkt? Jeśli nie jesteśmy w stanie pomóc rodzicom na miejscu, możemy na przykład zamówić zakupy z dowozem, aby nie dźwigali przed świętami? O odpowiadającym nam podziale obowiązków dobrze porozmawiać. Spytać, które elementy świąt są dla naszej rodziny najważniejsze? Często robimy coś siłą tradycji, a po szczerej rozmowie okazuje się, że żadna strona nie lubi na przykład wymagającego sporego nakładu pracy karpia w galarecie.
Generacja dziadków, rodziców i dzieci może mieć odmienny punkt widzenia na wiele spraw, ale wciąż łączą je wspólne tradycje, które warto pielęgnować. Przekazywane od pokoleń ozdoby choinkowe, przepisy z rozpadającego się przepiśnika czy wspólne oglądanie „Potopu”. Kolejnym elementem, który spaja są produkty marki Hortex. Dla wielu generacji Polaków Hortex to marka ikona, obecna na polskich stołach od dziesięcioleci.
Pięknie podkreśla to nowa kampania marki, pokazująca jak można połączyć pokolenia. Najnowsza kampania z jednej strony wykorzystuje piękne i unikalne dziedzictwo, a z drugiej podkreśla innowacyjne podejście marki do tworzenia nowych rozwiązań – nowatorskich produktów czy kompozycji smakowych.
"Marka Hortex była i jest postrzegana jako lider innowacji. Ułatwiamy konsumentom codzienne życie, dostarczamy smaki, które łączą bliskich, przyjaciół, a nawet całe generacje – już od niemal 80 lat. Nowa kampania jest z jednej strony niejako podsumowaniem tego wszystkiego, a z drugiej otwarciem na przyszłość, na nowe wyzwania, nowe pokolenia. Bo każde pokolenie ma – i będzie miało – swój Hortex.", mówi Urszula Bonecka, Dyrektor Marketingu, Polski Ogród.