Końcówka grudnia i początek stycznia to zwykle czas robienia ambitnych planów. Planujemy zrzucenie zbędnych kilogramów, zmianę pracy, naukę języka obcego... Niektórzy z nas podejmują też w tym czasie ważne decyzje finansowe. Dzięki Barometrowi Providenta wiemy, jak swoim budżetem w 2022 roku planują dysponować Polacy.
Spis treści
Planowanie finansów – choć niewątpliwie bardzo potrzebne – nie jest ani łatwe, ani przyjemne. Często orientujemy się wtedy, że nasze wyobrażenie na temat naszych możliwości finansowych nie pokrywa się z rzeczywistością. I takie dokładne prześledzenie wpływów i regularnych wydatków niejednokrotnie zmusza nas do zweryfikowania naszych planów. A to oznacza, że na przykład luksusowe wakacje czy nowy samochód, o których fantazjujemy od kilku miesięcy będą musiały pozostać w sferze marzeń. Ale nie tylko dlatego niechętnie planujemy wydatki na 2022 rok.
Jak wynika z Barometru Providenta*, zaledwie 37,2% Polaków zaplanowało wydatki na 2022 rok. Podobne wyniki odnotowano też w 2021 roku. Czy to przypadek? Wiele wskazuje na to, że naszą niechęć do planowania przyszłorocznego budżetu zawdzięczamy... koronawirusowi. Potwierdzają to chociażby wyniki badań przeprowadzonych przed pandemią, kiedy to prawie 70% Polaków planowało większe wydatki na następny rok. Najprawdopodobniej przez Covid-19 nie mamy odwagi na poważniejsze wydatki wymagające uwzględnienia w naszym rocznym budżecie.
Większość uczestników badania Barometr Providenta (58,1%) przyznała, że – jeśli chodzi o wydatki – dostosowują się do aktualnej sytuacji. Tak deklarujący respondenci tłumaczą, że "nie planują, bo nie wiadomo, co będzie". Duża część badanych (36,3%) planuje tylko największe wydatki, jakie zamierza ponieść w 2022 roku. Za to bardzo szczegółowo i z wyprzedzeniem określa swój roczny budżet tylko 5,6% Polaków. Co ciekawe, nie zaplanują wydatków na przyszły rok głównie dość młode osoby, należące do grupy wiekowej 18-24 lata.
Wśród naszych planujących przyszłoroczne wydatki rodaków przeważają kobiety. Przy czym, najbardziej skrupulatne w tej kwestii są panie w grupie wiekowej 35-44 lata. Kobiety, które wzięły udział w badaniu Barometru Providenta w swoich planach finansowych na 2022 rok uwzględniają zakup wyposażenia domu (np. mebli), wydatki na leczenie oraz wyprawkę szkolną dla dziecka. Za to badani panowie większe kwoty w 2022 roku planują przeznaczyć na kupno samochodu, sprzęt RTV/AGD lub remont mieszkania.
Niezmiennie największym wydatkiem wskazywanym przez planujących roczny budżet Polaków są codzienne zakupy i rachunki. Inne istotne obciążenia finansowe, które nasi rodacy uwzględnili w swoich planach to koszt leków, wizyt u specjalistów i leczenia (23,3%), wyjazd wakacyjny (26%) oraz remont domu lub mieszkania (30,9%).
Co ciekawe, jeśli chodzi o wyjazd wakacyjny, to – podobnie jak w poprzednim roku – planuje go znacznie mniej Polaków niż we wcześniejszych latach. Przed pandemią plany wydatków na wakacyjny wyjazd uwzględniało w swoim rocznym budżecie 50% badanych, czyli prawie dwa razy więcej osób niż obecnie.
A z czego respondenci mają zamiar sfinansować swoje wydatki? Większość (43,9%) przeznaczy na ten cel oszczędności, część weźmie pożyczkę w banku (6,5%), a inni (5,4%) skorzystają z możliwości opłacenia zakupu na raty. Aż 30,2% zamierza dokonywać ważnych zakupów w 2022 roku wykorzystując do tego swoje bieżące dochody. Przy czym częściej są to kobiety. A mężczyźni? Oni są bardziej skłonni nadszarpnąć w tym celu swoje oszczędności.
Jeśli chodzi o prognozy dotyczące sytuacji materialnej, uczestnicy badania Barometr Providenta nie są optymistami. Aż 45,7% Polaków nie spodziewa się poprawy swojej sytuacji finansowej w najbliższym roku. Przyszłość w czarnych barwach widzą przede wszystkim osoby w wieku 45+ oraz seniorzy.
Zdecydowanych optymistów, którzy wierzą, że rok 2022 przyniesie poprawę ich sytuacji materialnej, jest wśród badanych zaledwie 7,6%, za to ostrożnymi optymistami jest 33,2% respondentów. Bardziej pewni poprawy swojej sytuacji finansowej są mężczyźni, a najbardziej optymistycznie patrzą w przyszłość najmłodsi uczestnicy badania – osoby w wieku 18-24 lata oraz 35-44 latkowie.
*Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie jest przeprowadzane na zlecenie Provident Polska SA – multikanałowej i multiproduktowej firmy, będącej częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych.