Mindfulness dla początkujących, czyli jak zacząć praktykować uważność
Fot. iStock

Mindfulness dla początkujących, czyli jak zacząć praktykować uważność

Nie trzeba mieć żadnych umiejętności, by zacząć trenować uważność, a praktykę można włączyć w codzienne czynności. Korzyści płynące z mindfulness w dużej mierze właśnie ich dotyczą.

Mindfulness, praktyka przez niektórych uznawana za formę medytacji, jest przede wszystkim sposobem trenowania umysłu w umiejętności skupiania się na bieżącej chwili. Jednak nie należy mylić tego z zasadą „carpe diem”, czyli „chwytaj dzień” – w mindfulness nie chodzi o to, by codziennie maksymalnie korzystać z wszystkiego, co niesie życie, ponieważ nie wiemy, co spotka nas kolejnego dnia. W treningu uważności celem jest po prostu cieszenie się chwilą. Nie musisz robić nic więcej ani mniej – wystarczy, że skupisz się na tym, co się dzieje w danym momencie i poczujesz jak to na ciebie wpływa. Przeszłość i przyszłość (w tym nawet reszta tego samego dnia) nie są istotne – liczy się bieżąca chwila.

Jak zacząć praktykować uważność?

Praktykowanie mindfulness można rozpocząć na wiele sposobów – od medytacji, przez terapię, po proste ćwiczenia. Z ostatniej metody możesz skorzystać bez żadnych przygotowań. Jedyne, czego potrzebujesz, to wolny czas. W sieci znajdziesz najdziwniejsze ćwiczenia mindfulness: od jedzenia rodzynek, po wpatrywanie się w ścianę. Jedną z najprostszych technik jest świadome oddychanie – siadasz w wygodnej pozycji, zamykasz oczy, nabierasz powietrza i powoli je wypuszczasz. Koncentrujesz się tylko na oddechu. Jeśli masz gonitwę myśli, akceptujesz to, ale starasz się nie zatrzymywać uwagi na żadnej z nich. Twój umysł będzie się bronić i wracać do swoich nawyków, czyli uciekania myślami do wszystkiego tylko nie tego, na czym masz się skupić. Kluczem jest niepoddawanie się. Trzeba regularnie trenować, by nauczyć praktykować uważność umysł, który jeszcze do tego nie przywykł.

Nawet błaha czynność sprawdzi się w ćwiczeniach mindfulness

Jeśli chcesz dostosować praktykę do swojego stylu życia, zastanów się jaką czynność wykonujesz każdego dnia. Niech będzie ona możliwie najprostsza. Weźmy za przykład nakładanie kremu na dłonie przed snem. Do tej pory zajmowało ci to może kilkadziesiąt sekund, jednak przez następne dni czy tygodnie, poświęć na to więcej czasu. Skup się na każdym doznaniu – poczuj wyraźnie na skórze chłód kremu i jego powolne ogrzanie, a także zapach. Przyglądaj się jak biel kremu  zamienia się w lśniącą powłokę. W ten prosty sposób osiągniesz cel – skupisz się na bieżącej chwili, niezależnie od tego, czy miałaś stresujący dzień w pracy, i czy następnego musisz wstać wcześniej niż byś chciała. Jesteś teraz i tutaj, wszystko przed i po nie istnieje. Gdy opanujesz skupienie i uważność podczas jednego ćwiczenia, znajdź kolejną czynność. Licz się z tym, że trzeba będzie poświęcić wiele tygodni na ćwiczenia zanim dojdziesz do wprawy.

Efekty praktyki mindfulness

Jak uważność przekłada na komfort codziennego życia, samopoczucie i na twój rozwój? Wyćwiczona w przeżywaniu świadomie chwili, która właśnie trwa, nauczysz się na bieżąco zauważać, co wywołuje w tobie napięcie, więc będziesz mogła próbować od razu obniżać poziom nieprzyjemnego pobudzenia i nie doprowadzać do kumulacji – w efekcie złagodzisz stres. Zwiększysz też kontrolę nad emocjami i będziesz lepiej będziesz rozumieć, co czują inni. Jeśli masz tendencje do zamartwiania się, praktyka mindfulness pozwoli ci się wyciszyć. Zaczniesz też w większym stopniu dostrzegać, co działa na twoją korzyść, a także cieszyć się z wykonywania zwykłych czynności, bo każda z nich będzie dostarczać ci wrażeń godnych uwagi.

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również