Inspiracją do stworzenia kolekcji Macchia były klasyczny design weneckich posadzek terrazzo i... lody stracciatella. Końcowy efekt współpracy projektantki Anny Janik-Cieśli i architektki marki Tubądzin, Katarzyny Madalińskiej pozwala na stworzenie unikalnych wnętrz - klasycznych lub nowoczesnych, eleganckich i ekskluzywnych.
Spis treści
Choć historia terrazzo sięga podobno aż starożytnego Egiptu, wszystko zaczęło się tak naprawdę od posadzek, które włoscy robotnicy układali zatapiając w glinie odpady pochodzące z obróbki płyt marmurowych. Okruchy marmuru zapewniały tym podłogom trwałość i stwarzały wrażenie mozaikowych wzorów. Kolekcja ceramiki Macchia marki Tubądzin* to terrazzo w nowoczesnej odsłonie - elegancja i luksus połączone z modną prostotą.
Do stworzenia kolekcji Macchia jej projektantkę zainspirowały nie tylko weneckie posadzki terrazzo, ale także włoski przysmak. - Delektowanie się lodami stracciatella to obowiązkowy punkt programu każdego mojego wypadu do Włoch. Cząsteczki pokruszonej czekolady zatopione w aksamitnej, waniliowej masie budzą zmysły smakiem, konsystencją i nieregularnością faktury - zdradza Anna Janik-Cieśla z TU_Kolektyw*. To właśnie lodom stracciatella ceramika z kolekcji Macchia zawdzięcza swoją delikatność i wyrazistość.
Oryginalne posadzki terrazzo były dla Anny Janik-Cieślak punktem wyjścia do pracy nad kolekcją. Projektantka TU_Kolektyw postanowiła zmienić klasyczną postać terrazzo tak, by stworzone przez nią płytki stały się bardziej wyraziste i nowoczesne. - Zależało mi na unowocześnieniu włoskiej klasyki, dlatego w projekcie delikatnie zmieniłam proporcje i sięgnęłam po większe fragmenty kamienia - tłumaczy Anna Janik-Cieślak. - Ich ułożenie nie jest już tak gęste, dzięki czemu tworzą wyraźną, dynamiczną strukturę. Projektantka zrezygnowała także z charakterystycznego dla osiemnastowiecznej estetyki pavimento alla Veneziana połyskliwego wykończenia.
Miejsce weneckich chodników, wykonanych z bardzo drobnych frakcji kruszywa i wykończonych na wysoki połysk, zajęły płytki z matowym wykończeniem. W moim wydaniu terrazzo przypomina bardziej kamień szlachetny, a cała kolekcja zyskała nowoczesną, prostą i surową formę - mówi projektantka TU_Kolektyw.
Ceramika z kolekcji Macchia jest dostępna w łagodnych barwach - od beżu, przez szarość, grafit, aż po kolor niebieski. Płytkom ściennym z motywem terrazzo Beige, Grey, Graphite i Blue (898 x 328 mm; 139,85 zł/m2) towarzyszy gładka i matowa płytka bazowa Macchia Light Grey (898 x 328 mm; 139,85 zł/m2). Wzór lastryko znajdziemy także na płytkach gresowych w kształcie kwadratu (598 x 598 mm; 116,85 zł/m2), które są kolorystycznymi odpowiednikami płytek podstawowych.
Odmiany Blue i Graphite mają mocny charakter, uzyskany przez większy kontrast pomiędzy kawałkami kamienia a tłem. Za to warianty Beige i Grey są delikatniejsze. Kolory bazowe są tu stonowane, a kawałki minerałów wtapiają się w tło, przez co płytki wydają się bardziej jednorodne - mówi Katarzyna Madalińska, architekt TU_Kolektyw.
Kolekcję Macchia uzupełniają dwie smukłe listwy ścienne w odcieniu ciepłej miedzi (Steel Copper 3; 79,95 zł/szt.) i chłodnej stali (Steel 25 POL; 49,94 zł/szt.). Idealne połączenie kolorów i estetycznych smaków pozwala na dość dużą swobodę w aranżacji wnętrz. Ceramika z kolekcji Macchia sprawdzi się zarówno we wnętrzach wyrafinowanych i eleganckich, kojarzących się z luksusem, jak i tych bardziej nowoczesnych i minimalistycznych, w których dominują proste formy i styl monochromatyczny.
Płytki Macchia Graphite i Blue doskonale prezentują się w odważnych aranżacjach, zestawione z meblami i dodatkami w kolorze czarnym, złotym i miedzianym. Z kolei płytki Beige i Grey pozwalają na stworzenie jasnego i przytulnego wnętrza, w którym pięknie będą się prezentować proste, geometryczne formy.
Więcej informacji o kolekcji Macchia znajdziesz na stronie marki Tubądzin.
*Tubądzin to jedna do najbardziej rozpoznawalnych marek produkujących płytki ceramiczne w Polsce. Od prawie 40 lat wyznacza trendy wzornicze, wprowadza nowatorskie produkty i rozwiązania. W Polsce jest pionierem w produkcji płyt wielkoformatowych, sięgających rozmiarem aż 120 x 240 cm. Produkty Grupy Tubądzin powstają z naturalnych i szlachetnych surowców, a do ich zdobienia stosowane są bezpieczne dla zdrowia i przyrody barwniki. Mając na uwadze dbałość o środowisko firma Tubądzin promuje zasady zrównoważonego rozwoju i inwestuje w innowacyjne rozwiązania (np. technologię Continua+), przyczyniając się tym samym do redukcji zużycia energii i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Firma angażuje się również w projekty proekologiczne i podejmuje działania zmierzające do wzrostu świadomości społeczności lokalnej w tym zakresie. Tubądzin ma w swoim portfolio płytki do złudzenia przypominające drewno, marmur czy beton. Marka regularnie zaprasza do współpracy wybitnych twórców designu i kultury (m.in. Macieja Zienia, Dorotę Koziarę, Wojciecha Siudmaka) oraz organizuje prestiżowy konkurs dla młodych projektantów i architektów - Tubądzin Design Awards. W 2020 roku Grupa Tubądzin sprzedawała swoje produkty do 70 krajów.
*TU_Kolektyw tworzą projektanci, architekci i technolodzy Grupy Tubądzin, osoby związane zarówno z klasycznym, użytkowym designem, jak i wzornictwem przemysłowym i architekturą. Razem poszukują najlepszych rozwiązań, które najdokładniej oddają klimat ich pracy - od momentu inspiracji, poprzez projekt, kreację, aż po aranżację i pomysły na gotowe wnętrza.