Ćwiczenia dobre na stres: dlaczego działają i które będą najlepsze dla ciebie?
Fot. 123RF

Ćwiczenia dobre na stres: dlaczego działają i które będą najlepsze dla ciebie?

Krótkotrwały stres mobilizuje organizm do działania. Przewlekły osłabia. Stres to jeden z największych wrogów odporności. Ale mamy pod ręką skuteczne remedium – ruch.

„Zrelaksuj się, wyluzuj, odpuść…” Łatwo powiedzieć. Zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, gdy powodów do niepokoju mamy jeszcze więcej niż zwykle. Niektórym pomaga medytacja, innym rozmowy z przyjaciółką od serca. Wszystkim – aktywność fizyczna. W badaniach klinicznych prowadzonych na sportowcach dowiedziono tego, że po wysiłku stan psychiczny znacząco się poprawia. Jak donoszą z naukowcy Uniwersytetu Harvarda, ćwiczenia fizyczne to jedno z najpotężniejszych narzędzi w walce ze stresem. Mogą być pomocne nawet w leczeniu zaburzeń lękowych i depresji. Chyba więc warto wypróbować ten „lek”, dostępny powszechnie i bez recepty?

W jaki sposób ruch zmniejsza poziom stresu

Sport to wyzwanie, zarówno dla ciała i umysłu. Kiedy skupiasz się na wykonaniu zadania – np. przebiegnięciu wyznaczonego dystansu, wykonaniu określonej ilości powtórzeń jakiegoś ćwiczenia albo na przykład zjechaniu na nartach z wysokiej góry – zapominasz o troskach, przynajmniej na chwilę. Gdy opada napięcie, łatwiej spojrzeć na problemy racjonalnie, nabrać do nich dystansu. I znaleźć wyjście z sytuacji, która wcześniej mogła wydawać się nie do przejścia. A przynajmniej odzyskać nadzieję, że będzie lepiej!

Naukowcy mają proste wytłumaczenie dla tego niezwykłego zjawiska. Ćwiczenia zmniejszają poziom hormonów stresu, takich jak adrenalina i kortyzol. A jednocześnie stymulują organizm do produkcji endorfin, substancji poprawiających nastrój. To im zawdzięczamy miłe uczucie odprężenia i radości, pojawiające się po skończonych zajęciach. Słyszałaś określenie „euforia biegacza”? Tego wspaniałego uczucia możesz doświadczyć nie tylko na mecie długodystansowego biegu.

Jak wybrać najlepsze ćwiczenia dla siebie

Żeby poprawić samopoczucie, nie musisz od razu zapisywać się na zajęcia kick-boxingu ani trenować do Ironmana. Według uczonych z Harvardu nawet 20-minutowy spacer po parku może oczyścić umysł i zredukować napięcie psychiczne. Podobnie działają ćwiczenia rozciągające – te same, które pomagają rozluźnić mięśnie po ciężkim treningu. Większość osób woli jednak energiczne formy ruchu, które, prócz stresu, umożliwiają także redukcję… kalorii. Tym przypadną do gustu biegi, zajęcia przy muzyce, jazda na rowerze (również stacjonarnym). Specjaliści radzą ćwiczyć codziennie: 30-40 minut, jeśli wybierzesz umiarkowaną aktywność lub 15-20 minut, gdy zdecydujesz się na intensywne ćwiczenia. 

Najważniejsze, żeby zajęcia sportowe sprawiały ci przyjemność. Zredukujesz stres tylko robiąc to, co lubisz.

Przykładowe ćwiczenia o niskiej intensywności:

  • chodzenie
  • spokojna jazda na rowerze po płaskim terenie
  • pływanie
  • aqua aerobik
  • joga
  • prace ogródkowe

Przykładowe ćwiczenia o wysokiej intensywności:

  • bieganie
  • gra w tenisa
  • spinning
  • żywiołowy taniec 
  • górskie wędrówki
  • ćwiczenia ze skakanką
  • zajęcia ruchowe (zumba, step, HIIT, ćwiczenia z elementami boksu, yoga beat itp.) 
Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również