W czasie Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA widzowie mogą obejrzeć najlepsze polskie i zagraniczne filmy niezależne, które mają okazję rywalizować o nagrodę w 6 kategoriach. Poznaliśmy już nominowanych we wszystkich kategoriach takich jak Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”, Konkurs Polskich Filmów Fabularnych, nominacje aktorskie oraz w kategorii Nagroda FEMALE VOICE i MASTERCARD RISING STAR. 18. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego będzie miała miejsce w Krakowie od 25 kwietnia do 4 maja.
Spis treści
Któż nie zna baśni o Kopciuszku? Tą osobą na pewno nie jest norweska reżyserka Emilie Blichfeldt, która z nieco złowieszczej wersji popularnej historii postanowiła uczynić swój pełnometrażowy debiut. Film, który okazał się przebojem Sundance Film Festival i Berlinale, częściowo kręcony był w Polsce, a w drugoplanowych rolach podziwiać możemy Katarzynę Herman i Agnieszkę Żulewską.
Nastoletnia Elvira (Sarah Olaussen Eira), wychowana przez samotną matkę w dalekiej północnej Norwegii, odczuwa coraz większą frustrację wynikającą ze swojej sytuacji rodzinnej. Od dziecka przekonana o tym, że została poczęta w Kopenhadze, ucieka w świat fantazji, wierząc święcie, że jej ojcem jest legendarny aktor Nikolaj Coster-Waldau (grający samego siebie!). W swoim słodko-gorzkim, zabawnym debiucie fabularnym reżyser – Egil Pedersen pokazuje blaski i cienie dorastania innym, umiejętnie wykorzystując przy tym konwencje kina inicjacyjnego
Han (Tsao Yu-Ning) wychodzi po siedmiu latach z zakładu karnego dla nieletnich za zabicie przeciwnika podczas zawodów szermierki. Odnajduje swego młodszego brata – Jie (Liu Hsiu-Fu) i przekonuje go co do tego, że nieszczęsny incydent był wypadkiem, szybko odbudowując więź z chłopakiem. Czy Han jest faktycznie niewinny? Film otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię podczas MFF w Karlowych Warachi i nagrodę Grand Prix w konkursie międzynarodowych w ramach MFF w La Roche-sur-Yon.
Uma (świetna fizyczna rola Radhiki Apte) i Gopal (Ashok Pathak) zawarli właśnie aranżowane małżeństwo. Szybko okazuje się jednak, że oboje nie byli na to gotowi. Ratunkiem dla Umy wydają się samotne miejskie wypady, mające na celu nie tylko lepsze poznanie Mumbaju, gdzie rozgrywa się akcja filmu, ale również samej siebie. To w ich trakcie w niespokojnej młodej kobiecie budzi się drugie, znacznie bardziej mroczne oblicze. Film, który miał premierę w sekcji Director’s Fortnight ostatniego festiwalu w Cannes, nominowany był do prestiżowej nagrody BAFTA.
Dwudziestokilkuletnia Gülizar (Ecem Uzun) dorastała w kochającej, ale bardzo tradycyjnej tureckiej rodzinie i marzy o tym, żeby doświadczyć czegoś wykraczającego poza surowy zestaw patriarchalnych zasad, jaki zna od urodzenia. Szansę na to upatruje w zbliżającym się wielkimi krokami wyjściu za mąż za pochodzącego i mieszkającego w Kosowie Emre (Bekir Behrem). Podczas podróży do narzeczonego bohaterka zostaje napadnięta i wykorzystana seksualnie. Nikomu o tym nie mówi, nosząc w sobie wstyd i cierpienie, które zaczynają kłaść się cieniem na weselnych przygotowaniach. W swoim pełnometrażowym debiucie fabularnym, którego światowa premiera odbyła się na MFF w San Sebastian, Belkis Bayrak wykorzystuje schematy realistycznego dramatu psychologicznego, żeby opowiedzieć o młodej kobiecie, która postanawia walczyć o siebie.
Smaragda (Niovi Charalambous) – dojrzała kobieta, niegdysiejsza gwiazda i prowadząca dziecięcy program telewizyjny – przenosi się po śmierci matki do jej domu, żeby zająć się psem. Przeżywa żałobę w zgodzie ze swoją optymistyczną i nieco po dziecięcemu naiwnie naturą. I nie zamierza bynajmniej spędzić czasu, siedząc samotnie na kanapie. Jej perypetie i mnogość ról społecznych, jakie przyjmuje – animatorki w wakacyjnym ośrodku, rozrywkowej przyjaciółki i przysłowiowej “single lady” oraz pogrążonej w smutku córki –wyznaczają rytm wydarzeń rozgrywających się w upalnych cypryjskich realiach.
Wanda i Janek są ze sobą „od zawsze”. Jednak po dziesięciu wspólnych latach ich związek przypomina kabel do ładowarki, który pogryzł pies – niby jeszcze ładuje, ale czuć, że coś jest nie tak. Po kolejnej kłótni, trudno nawet powiedzieć o co, bohaterowie podejmują ważną decyzję, by udać się na wyprawę ostatniej szansy. Kupują sanki, ładują na nie wyłącznie niezbędne rzeczy i ruszają brzegiem zimowego Bałtyku. W opinii wielu pełnometrażowy debiut Marii Zbąskiej, będący czarującym połączeniem komedii obyczajowej i kina drogi, był największą pozytywną niespodzianką ostatniego festiwalu w Gdyni.
Młoda, zielonowłosa Maia (Sarah Short) ma dość miejskiego życia i postanawia wyjechać na wieś, złapać oddech i wyciszyć się w naturze. Podejmuje pracę w pomarańczowych gajach, a w ich świat wprowadza ją ekscentryczny i samotniczy właściciel – Teo (Michele Ragno), który od razu zauważa, że dziewczyna ma w sobie coś wyjątkowego. Poświęca jej więc tyle samo, jeśli nie więcej uwagi niż swoim drzewom, a bohaterka dosłownie rozkwita pod jego czułym okiem.
Po burzliwym zakończeniu związku Rose (Marie Bloching) wprowadza się do swojego starszego brata Samuela (Anton Weil). Ich oparta na bliskości i wzajemnym wsparciu relacja szybko wystawiona zostaje na poważną próbę. Bohaterka jest w szoku, gdy pewnego dnia dostaje list z wezwaniem do złożenia zeznań w zupełnie niespodziewanej dla siebie sprawie. Jej przedmiotem jest oskarżenie o gwałt, jakiego Samuel miał dopuścić się na innej kobiecie. Debiutancki film Sarah Miro Fischer koncentruje się na intymnej relacji pomiędzy rodzeństwem, ale również na tym, jak wyidealizowany obraz bliskich osób potrafimy zbudować.
Jessica (Megan Northam) to dziewiętnastoletnia Francuzka, która kuszona perspektywą nowego życia wraz z przyjaciółką Lailą (Natacha Krief) udaje się do Syrii. Bohaterki już na pokładzie samolotu nie kryją ekscytacji czymś, co według nich całkowicie odmieni ich szarą, codzienną egzystencję. Młode kobiety chcą bowiem dołączyć do Państwa Islamskiego, trafiając do domu dla przyszłych żon bojowników. Pełnometrażowy debiut Mareike Engelhardt oparty jest na prawdziwych wydarzeniach, będąc kroplą w morzu całego problemu.
W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych Mastercard OFF CAMERA prezentowane jest to, co w rodzimej kinematografii ostatniego roku jest najciekawsze, najbardziej oryginalne i jednocześnie uniwersalne. W każdej edycji największego święta kina niezależnego w tej części Europy dziesięć fabuł walczy o Nagrodę Główną w wysokości 100 000 złotych. Filmy z Konkursu Polskich Filmów Fabularnych biorą też udział w konkursie o Nagrodę Publiczności.
Po dłuższej nieobecności i niespodziewanej śmierci ojca Ola, najstarsza z trójki rodzeństwa, postanawia wrócić w rodzinne strony. Chociaż na pierwszy rzut oka wszystko wygląda znajomo, to w rzeczywistości w życiu jej najbliższych nastąpiło sporo zmian. Relacje bohaterki z bratem, siostrą oraz matką są dalekie od ideału. Ola ma świadomość, że to ostatni moment, aby pogodzić się z przeszłością i zacząć żyć na nowo. Pomóc mają jej w tym znalezione wśród pakowanych rzeczy pełne ciepłych wspomnień rodzinne kasety wideo. Wraz z rodzeństwem – Pipkiem i Ajką, Ola postanawia odtworzyć też zdjęcia z czasów beztroskiego dzieciństwa. Debiutancki film Moniki Majorek, zrealizowany według jej scenariusza, to poruszająca opowieść o sile wspomnień, konfrontowaniu się z traumą i próbie odbudowania rodzinnych relacji.
Historia Jerzego i Heleny Kulejów – najbardziej barwnego polskiego małżeństwa lat 60. On – legendarny bokser, podwójny mistrz Europy, który jako jedyny polski pięściarz wywalczył dwa złota olimpijskie i choć nigdy nie leżał na deskach, to w życiu upadał nie raz. Ona – silna kobieta, która niezmiennie stała u jego boku, ale nie chciała na zawsze pozostać w jego cieniu. Film Xawerego Żuławskiego koncentruje się na okresie pomiędzy 1964 a 1968 rokiem, kiedy Jerzy Kulej zdobył złoto na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio, by następnie powtórzyć ten wyczyn w Meksyku. W główne role z dużym powodzeniem wcielili się Tomasz Włosok i Michalina Olszańska, w przekonujący sposób oddając pełną dramatów, ale i humoru codzienność głównych bohaterów.
Gdzieś na granicy dzieciństwa i dorosłości, w niewielkiej grupie przyjaciół płynie życie piętnastoletniej Klary. Przyszłość rysuje się przed nią jasno i obiecująco. Wystarczy jedna chwila, by te wszystkie piękne plany zburzyć. Co tak naprawdę wydarzyło się w lany poniedziałek przed rokiem? Kim był zamaskowany mężczyzna, który skrzywdził Klarę? Fabularny debiut Justyny Mytnik, obok przejmującej historii, jaką opowiada, opiera się na dwóch bardzo interesujących rolach młodych aktorek – Julii Polaczek i Nel Kaczmarek.
W ręce Ady (Dagmara Domińczyk), mieszkającej w Hamburgu uznanej dziennikarki, trafia tajemnicza przesyłka. To książka ze spisanymi pod pseudonimem wspomnieniami kobiety molestowanej w dzieciństwie przez ojca. Dziennikarka decyduje się na spotkanie z autorką, którą okazuje się jej dawna szkolna koleżanka – Roksana (Katarzyna Warnke). Razem wyruszają w podróż do miasteczka, gdzie dorastały, aby skonfrontować się z matką Roksany (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik), niemym świadkiem jej dziecięcego piekła. Podstawą scenariusza pełnometrażowego debiutu Kamili Tarabury był głośny reportaż Katarzyny Surmiak-Domańskiej „Mokradełko”.
Marcin (Łukasz Simlat) to egocentryczny aktor, który musi zmierzyć się z nieoczekiwanym rozpadem długoletniego związku. Co więcej, jego życie prywatne w osobliwy sposób koresponduje z losami postaci, w jakie wciela się na scenie. Kolejne etapy kryzysu małżeńskiego następują niczym sezony w teatrze, gdzie zresztą rozgrywa się akcja filmu. Wybuchową relację pomiędzy Marcinem a jego żoną Olą (Agnieszka Dulęba-Kasza) obserwujemy podczas trzech różnych spektakli: Piotruś Pan, Dom Lalki oraz Sen nocy letniej. Film Michała Grzybowskiego był jednym z odkryć ostatniego festiwalu w Gdyni. Świetnie napisany, mądrze poprowadzony, a do tego bardzo zabawny.
Simona Kossak, córka malarza Jerzego Kossaka i wnuczka Wojciecha, pozbawiona talentu, który od pokoleń definiuje jej rodzinę, dorasta, nie zaznając ciepła ze strony despotycznej matki. Gdy po studiach rzuca wszystko – dom, tradycję, społeczne konwenanse – i obejmuje posadę naukowczyni w Białowieży, zaczyna życie na własnych warunkach. Film Adriana Panka to z jednej strony biograficzna opowieść o tytułowej bohaterce, z drugiej proekologiczna historia, przypominająca nam o tym, że degradacja środowiska naturalnego to jeden z palących współczesnych problemów.
Ułożone życie Tadeusza, emerytowanego ordynatora szpitala, zmienia się w mgnieniu oka, kiedy dochodzi do dramatycznego wypadku drogowego. Zamiast spokojnej i dobrze zaplanowanej „złotej jesieni życia” staje on w obliczu sytuacji, która przerasta zarówno jego, jak również najbliższe mu osoby. Fabularny debiut cenionej dokumentalistki Dominiki Montean-Pańków bazuje na niedopowiedzeniach. W postać Tadeusza wciela się Jan Englert, dla którego to pierwsza główna filmowa rola od trzydziestu lat.
Agata pracuje z nastoletnią młodzieżą w ośrodku wychowawczym, nurkuje na bezdechu, kocha życie i czerpie z niego pełnymi garściami. Nie widzi od dziecka. Robert jest wschodzącą gwiazdą fotografii. Choć mogłoby się zdawać, że ma wszystko – karierę, popularność, uznanie, to czuje, jakby nie miał nic. Losy dwójki bohaterów splatają się podczas sesji zdjęciowej. Film Tadeusza Śliwy ma dwa wymiary. To zmysłowa historia zauroczenia pomiędzy dwójką młodych ludzi, które przechodzi w poważne uczucie. A to wszystko w interpretacji Matyldy Gieżgno, debiutującej w głównej roli oraz znanego m.in. ze Znachora Ignacego Lissa.
Mimo że Maja (Nel Kaczmarek) poświęciła aktorstwu całe swoje życie, nie wierzy w siebie i możliwości, jakie ma. Jest przekonana, że będzie w tej grupie studentów, którzy po szkole teatralnej nie znajdą pracy w zawodzie. Zresztą bohaterka ma tego namiastkę, dorabiając po godzinach jako barmanka. Konsekwencją czarnych myśli jest plan, by po ukończeniu aktorstwa aplikować na znacznie „bezpieczniejsze” studia, czyli marketing i zarządzanie. Wszystko zmienia się z chwilą, gdy na jej drodze staje nowy reżyser (Tomasz Schuchardt). Pierwszy film w dorobku Korka Bojanowskiego podejmuje problem, który przez długi czas był tematem tabu. Mowa o przemocy psychicznej oraz nękaniu młodych aktorów w szkołach teatralnych i filmowych.
Introwertyczna Monia (Magdalena Maścianica) jest wampirem. Zatrudnienie w domu spokojnej starości pozwala jej żywić się pobieraną w sanitarnych warunkach krwią, a kontakty międzyludzkie ogranicza do rozmów z dotkniętymi demencją seniorami. Czuje się bezpiecznie i pewnie mogłaby jeszcze tak długo funkcjonować, gdyby na jej drodze nie stanął pewien śmiertelnik – Czarek (Michał Sikorski). Chłopak jest pierwszą osobą, która odkrywa sekret Moni. Pełnometrażowy debiut Pawła Podolskiego rzuca nowe światło na polskie kino wampiryczne.
Filmy mają twarz aktorek oraz aktorów w nich grających, dlatego Mastercard OFF CAMERA nie zapomina o nich i przyznaje również nominacje w kategoriach aktorskich. Nagrody w kategoriach Najlepsza Aktorka, Najlepszy Aktor oraz Mastercard Rising Star w wysokości 10.000 zł każda przyzna Jury Konkursu Polskich Filmów Fabularnych za role w filmach nominowanych w tym konkursie.
- Sandra Drzymalska, „Simona Kossak”
- Agnieszka Dulęba - Kasza, „Sezony”
- Nel Kaczmarek, „Lany poniedziałek”, „Utrata równowagi”
- Michalina Olszańska, „Kulej. Dwie strony medalu”
- Maja Pankiewicz, „Innego końca nie będzie”
- Jan Englert, „Skrzyżowanie”
- Ignacy Liss, „Światłoczuła”
- Michał Sikorski, „Życie dla początkujących”
- Łukasz Simlat, „Sezony”
- Tomasz Włosok, „Kulej. Dwie strony medalu”
- Maria Leźnicka, producentka, „Sezony”
- Monika Majorek, reżyserka, scenarzystka – „Innego końca nie będzie”
- Dominika Montean-Pańków, reżyserka, scenarzystka – „Skrzyżowanie”
- Justyna Mytnik, reżyserka, scenarzystka – „Lany Poniedziałek”
- Katarzyna Warnke, scenarzystka, aktorka – „Rzeczy niezbędne”
Nagroda w wysokości 10.000 zł za najlepszy debiut aktorski w filmie pełnometrażowym.
- Matylda Giegżno, „Światłoczuła”
- Magdalena Maścianica, „Życie dla początkujących”
- Julia Polaczek, „Lany poniedziałek”
Laureatki i laureatów poznamy podczas Gali Zamknięcia 18. edycji Festiwalu Mastercard OFF CAMERA w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 3 maja 2025 roku. Festiwal potrwa od 25 kwietnia do 4 maja. W programie blisko 200 projekcji filmów z całego świata.
Magazyn "Twój STYL". magazyn "PANI" i serwis twojstyl.pl są ponownie patronami medialnymi Festiwalu Mastercard OFF CAMERA.
Laureaci i laureatki Mastercard OFF Camera 2024