Bywa jak magiczne zaklęcie. Można nim wiele zdziałać. Czym? Jednym słowem! Są słowa, które mają moc szczególną: uruchamiają w nas automatycznie reakcję. Poznaj je i naucz się wykorzystywać.
Bo… to działa! Nic nie jest tak skuteczne w przekonywaniu, jak te dwie literki, układające się w słówko „bo”. I w zasadzie nie ma żadnego znaczenia, co po tym słowie następuje. W ciekawym eksperymencie naukowiec chciał ominąć kolejkę, czekającą przy kopiarce (pewnie znasz to zjawisko z własnej pracy). W pierwszym wariancie mówił: „Przepraszam, mam tylko pięć stron. Czy mógłbym je skopiować?”, w drugim: „Przepraszam, mam tylko pięć stron. Czy mógłbym je skopiować, bo się spieszę?”, w trzecim: „Przepraszam, mam tylko pięć stron. Czy mógłbym je skopiować, bo potrzebuję kserówek?”. Psychologowie zastanawiali się, jak będą reagować na te prośby ci, którzy mogli przepuścić eksperymentatora. W pierwszym przypadku nieco więcej niż połowa godziła się ustąpić miejsca, w drugim było to aż… 94 procent, w trzecim (kompletnie bezsensowne uzasadnienie prośby) – 93 procent. Małe „bo” zrobiło dużą różnicę. Często je więc wplataj, gdy chcesz uzyskać czyjąś zgodę!
Spróbuję… lepiej nie! Trenerzy, specjaliści od technik perswazji mówią: próbuje to się w teatrze. I wszyscy wiedzą, że to jest na niby, przed premierą. Zdaniem psychologów w słowa „spróbuję” i „postaram się” wpisana jest porażka. Bo brzmią tak, jakby osoba je wypowiadająca nie była pewna swoich sił i kompetencji. „To co, uda się pani spłacić ten kredyt?” – pyta urzędnik w banku. „Spróbuję” – odpowiadasz, a on rzuca ci podejrzliwe spojrzenie. Nie mów, że się postarasz, zwłaszcza w trakcie negocjacji biznesowych, rozmów o pracę i wtedy, gdy chcesz coś obiecać ważnej dla ciebie. Powiedz: „zrobię to”. Zaprogramujesz samą siebie na sukces.
Proszę… oczywiście! Mamy uczyły, że są trzy magiczne słowa: proszę, dziękuję, przepraszam. I miały rację szczególnie w kwestii tego pierwszego. O ile bowiem dwa pozostałe mogą ci ułatwić życie i uprzyjemnić kontakty z innymi ludźmi, o tyle to pierwsze pozwoli ci na innych skutecznie wpływać. W eksperymencie w dwóch sąsiednich, niezwykle często dewastowanych toaletach publicznych wywieszono tabliczki: w pierwszej z napisem „Zabrania się pisania po ścianach”, w drugiej – „Prosimy nie pisać po ścianach”. Po kilku tygodniach toaleta z „zakazem” była jeszcze bardziej zniszczona niż wcześniej, ta z „prośbą” zaś prawie w ogóle nie została ozdobiona nowymi napisami. Ludzie kochają myśleć, że są wolni. Zakazany owoc kusi. Natomiast większość z nas lubi to miłe uczucie bycia proszonym… Możemy zrobić łaskę i prośbie ulec. Dlatego warto słuchać mam. I mówić: „Zrób to, proszę… Czy mógłbyś, proszę…”.
Tekst ukazał się w magazynie Twój STYL nr 10/2019
udostępnij
Jagna Kaczanowska
Dziennikarka, pisarka, psycholog. Kocha jazdę konną i ogrodnictwo. Mama Michała i Ani, partnerka Romana.
Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem z serwisu twojstyl.pl jest Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Klikając w „akceptuję i przechodzę do serwisu” wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak pliki cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wydawnictwo Bauer i zaufanych partnerów zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analityki internetowej oraz marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać za pośrednictwem ustawień zaawansowanych.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz sposobu realizacji Twoich uprawnień.
Ustawienia prywatności
Poniżej możesz wprowadzić ustawienia w zakresie przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu i wykorzystywania ich w poniższych celach.
Informacje przetwarzane za pomocą plików cookies lub innych podobnych technologii dotyczą aktywności użytkownika na odwiedzanych stronach internetowych, historii wizyt, a także informacji o lokalizacji urządzenia. Osobno możesz określić swoje preferencje wobec wykorzystywania tych informacji przez naszych partnerów (wycofanie zgody na przetwarzanie informacji zapisanych w plikach cookies) oraz osobno przez Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. (zgłoszenie sprzeciwu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 RODO). Za pomocą ustawień możesz skonfigurować ustawienia prywatności i określić w jaki sposób chcesz, aby Twoje dane były używane w oparciu o poniższe cele.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j.
Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. Sp. j. oraz wybrani partnerzy używają plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia poprzez zmiany ustawień przeglądarki, szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.