Postaw na dietę roślinną
Fot. Materiały partnera

Postaw na dietę roślinną

Jeden z trendów w odżywianiu to zestawianie diety w ten sposób, by przeważały w niej produkty, które nie zawierają składników pochodzenia zwierzęcego. Do wartościowych należą margaryny. One są świetną alternatywą dla masła i mają średnio 8 razy więcej witaminy D.

Jak wdrożyć zdrową dietę

Jeść zdrowiej? Zgodnie z najnowszymi badaniami zdrowiej to znaczy m.in., że w menu mamy więcej żywności pochodzenia roślinnego, a mniej zwierzęcego. Badanie „Nawyki żywieniowe Polaków w czasie izolacji społecznej podczas epidemii koronawirusa 2020” zrealizowane na zlecenie firmy Upfield pod koniec czerwca br. na reprezentatywnej grupie 2000 Polaków pokazało, że Polacy coraz chętniej spożywają produkty pochodzenia roślinnego. 31,6% badanych przyznało, że podczas społecznego odosobnienia kupowało więcej niż zwykle produktów pochodzenia roślinnego. W tej grupie 32,9% kupiło zamienniki dla mięsa, 28,5% - napoje roślinne, 24,8% - ser bezmleczny, a 17,7% - margarynę zamiast masła. Do tych zmian badanych motywowało kilka czynników. Najczęściej wskazywali na chęć odżywiania się w sposób bardziej zrównoważony (49,4%), chęć wypróbowania nowych przepisów (31,5%), wzmocnienie układu odpornościowego (29,1%) i pragnienie bycia zdrowszym (28,2%). Ponadto prawie 14% respondentów przyznało, że do gotowania podczas izolacji wykorzystywało więcej składników pochodzenia roślinnego w stosunku do czasu przed izolacją. 

Nie trzeba jednak od razu przechodzić na wegetarianizm czy weganizm, by odczuć, że nastąpiła zmiana. Wystarczy stosować metodę małych kroków, to znaczy kompletować dietę w taki sposób, by odpowiadała trendowi zastępowania produktów zwierzęcych roślinnymi. Możesz np. zamiast masła zacząć używać margaryny. Dlaczego warto spróbować? Bo współczesne margaryny zmieniły się. Te, które są teraz dostępne na rynku, to produkty zawierające oleje roślinne wysokiej jakości.

Flora Original_stol wieczko

Dlaczego warto sięgać po żywność roślinną

  • Tłuszcze roślinne - na zdrowie!
    Według Światowej Organizacji Zdrowia, choroby serca stanowią jedną z najczęstszych przyczyn zgonów na całym świecie. Jednocześnie, chorób serca można by uniknąć w 80% przypadków - jeżeli podjęte zostałyby odpowiednie działania profilaktyczne. Wszystkie światowe instytucje żywieniowe, w tym właśnie Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), zauważają szkodliwy wpływ tłuszczów nasyconych na zdrowie, rekomendując ograniczenie jedzenia żywności będącej ich źródłem. Kwasy tłuszczowe nasycone wpływają na rozwój chorób układu krążenia. Dlatego na wszystkich opakowaniach produktów musi znaleźć się informacja o ich zawartości - by osoby o podwyższonym ryzyku mogły skutecznie ich unikać. Tłuszcze nasycone znajdują się w produktach odzwierzęcych – mięsie, maśle, serze, wędlinach i mleku. To one są przyczyną podwyższonego poziomu „złego cholesterolu”. Przez nie również, zwiększa się ryzyko rozwoju miażdżycy, wystąpienia zawału, jak również innych dolegliwości na tle kardiologicznym. „Bardzo ważny jest fakt, iż w Polsce wszystkie margaryny są wzbogacane w deficytowe dla populacji witaminy D i A. Margaryna jest ponadto jednym z lepszych źródeł witaminy E w diecie, którą nazywa się witaminą młodości. Margaryny to wszechstronne w wykorzystaniu produkty, które są także niskokaloryczne, a więc sprzyjają odchudzaniu” - mówi prof. dr hab. Krzysztof Krygier, prof. zwyczajny w zakresie technologii żywności i żywienia, były Kierownik Zakładu Technologii Tłuszczów i Koncentratów Żywności SGGW, specjalista z zakresu nauki o tłuszczach oraz dodatków do żywności i żywności specjalnej.
  • Ochrona przed chorobami zakaźnymi 
    Wiele współczesnych epidemii jest utożsamiana z żywnością pochodzenia zwierzęcego, m.in.: koronawirus, SAF (wieprzowina), choroba wściekłych krów (wołowina), ptasia grypa (drób).
  • Dbanie o planetę 
    Produkcja żywności roślinnej działa na korzyść środowiska. Przykład? Hodowla bydła jest jednym z głównych powodów wylesiania Amazonii. Do produkcji masła potrzeba trzy razy więcej ziemi niż do produkcji margaryn roślinnych. Produkcja margaryny roślinnej oznacza też, że emisja dwutlenku węgla jest o 70% mniejsza niż w przypadku masła wytwarzanego z mleka. Jeśli konsumenci w Europie i w Ameryce Północnej używaliby margaryny zamiast masła, udałoby się zaoszczędzić tyle samo CO2-e (równoważnik dwutlenku węgla), ile jest emitowane podczas ładowania smartfonu przez więcej niż 660 nocy.

Delma Maslany smak_stol smarowanie_04

Margaryna zamiast masła

Od lat eksperci toczą dysputę, czy lepsze jest masło, czy margaryna. Ostatnio jednak coraz więcej osób zaczyna sięgać po margarynę, ponieważ ona jest wysokiej jakości produktem roślinnym bezpiecznym dla zdrowia. W Polsce tradycyjnie spożywa się dużo mięsa i krowiego masła. W naszym kraju też więcej osób niż wielu innych krajach europejskich umiera z powodu chorób układu krążenia.

Rama_stol warzywa

Oto powody, dla których wybieramy margarynę:

  • Tłuszcz roślinny jest zdrowszą alternatywą dla masła – zawiera mniej niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Margaryny Rama, Flora, Delma do smarowania pieczywa nie zawierają tłuszczów trans (te tłuszcze są zawarte w mleku, serach, maśle  i śmietanie i wołowinie).
  • Margaryna jest źródłem prozdrowotnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, pochodzących z wysokiej jakości olejów roślinnych, m.in. rzepakowego, słonecznikowego i lnianego, np. Flora Originial zawiera naturalne kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6.
  • Niektóre warianty margaryn są odpowiednie dla wegan i wegetarian, np. Flora Orignal, lub osób, które nie tolerują laktozy, np. Flora Light.
  • Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu mogą sięgać po margaryny funkcjonalne, zawierające sterole roślinne, które pomagają w obniżeniu go, np. Flora ProActiv.

Dlaczego margaryna jest dobra dla zdrowia

Dobrze wiedzieć, że większość margaryn dostępnych na polskim rynku, np. produkowanych przez firmę Upfield, nie zawiera częściowo utwardzonych olejów roślinnych, które są źródłem szkodliwych dla zdrowia tłuszczów trans, a one są uznawane za najbardziej szkodliwy dla zdrowia typ kwasów tłuszczowych. Ich duże spożycie sprzyja rozwojowi m.in. cukrzycy typu 2 i zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Trzeba więc sprawdzać etykiety. Tych niekorzystnych dla zdrowia składników nie znajdziesz w margarynach Rama, Flora, Delma, Kasia, Flora ProActiv. Tłuszcze trans znajdziemy natomiast w niektórych ciastkach, ciastach czy słonych przekąskach.

Na rynku są dostępne margaryny funkcjonalne, to znaczy z dodanymi sterolami roślinnymi, które obniżają cholesterol. Takim produktem jest Flora ProActiv. Tego typu margaryn nie należy jednak używać do smażenia, ponieważ wysoka temperatura niszczy naturalne sterole roślinne.

Flora ProActiv_torba warzywa1

Jak stosować margarynę

Margaryny są ostatnio w kuchni uniwersalne. Mogą służyć do smarowania pieczywa – do tego idealne są np. Delma, Rama, która zawiera korzystne dla zdrowia kwasy tłuszczowe Omega 3 i Omega 6, czy Flora, która wyróżnia się smakiem. Do pieczenia sprawdzają się Kasia i Delma, a do smażenia Delma, Rama, Rama Smaż jak szef kuchni, ale również kostka Kasia. Do gotowania znakomicie nadaje się Delma Maślany smak 80% tłuszczu. Niektóre z tych produktów smakują jak masło, np.  Flora Gold. Natomiast Delma Maślany smak 80% tłuszczu ma funkcjonalność masła, o czym przekonasz się, używając tej margaryny do jajecznicy. Chcesz ograniczyć w wypiekach tłuszcze nasycone i tłuszcze trans? Wypróbuj Kasię, kostkę, która jest teraz najpopularniejszym produktem tłuszczowym do pieczenia w Polsce. Potrzebujesz uniwersalnej margaryny? Delma Maślany smak 80% tłuszczu możesz użyć zarówno do smarowania pieczywa, jak i gotowania czy smażenia.

 

UPFIELD_logo

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również