Nadchodzący chiński Rok Tygrysa stał się inspiracją dla największych domów mody. Prada zdecydowała się na przekazanie darowizny na program "Walking with Tiger and Leopard", który ma na celu podnoszenie świadomości na temat ochrony dzikiej przyrody. Z kolei Alessandro Michele zaprojektował dla Gucci dedykowaną kolekcję „Gucci Tiger”. Promuje ją kampania reklamowa z żywymi tygrysami. Dom mody stanął w ogniu krytyki organizacji prozwierzęcych, które oskarżają Gucci o "wykorzystywanie tygrysów w niewoli, aby sprzedać modę".
Luksusowy dom mody Gucci znalazł się pod ostrzałem po publikacji zdjęć z najnowszej kampanii „Gucci Tiger”. Kolekcja ubrań i akcesoriów powstała, aby uczcić nadchodzący Rok Tygrysa według chińskiego horoskopu. Produkcja fotografa Angelo Pennetty i dyrektora kreatywnego marki Alessandro Michele spotkała się z falą oburzenia organizacji zajmujących się ochroną zwierząt. Liczne z nich wezwały Gucci do zaprzestania wykorzystania dzikich zwierząt w swoich kampaniach.
Wyświetl ten post na Instagramie
Amerykańska organizacja World Animal Protection oskarżyła dom mody o "wykorzystanie tygrysów w niewoli, aby sprzedawać modę" i określiła kampanię jako "nietrafioną" w kontekście świętowania Roku Tygrysa.
Więcej tygrysów żyje w niewoli w USA niż pozostaje na wolności. Polowania, niszczenie siedlisk i kryzys klimatyczny w połączeniu z popularnością tygrysów jako ”zwierząt domowych” spowodowały, że ten gatunek jest na skraju wyginięcia" – czytamy w poście organizacji.
Do krytycznych głosów dołączyła China's Biodiversity Conservation and Green Development Foundation. Fundacja oprotestowała posunięcie domu mody Gucci w poście opublikowanym w social-mediach: "Nie mamy nic przeciwko filmowaniu dzikich zwierząt w naturalnych krajobrazach, jeśli jest to w ramach etyki zwierząt. Jednak filmowanie tygrysów do użytku komercyjnego naruszyło "etykę biznesu" i zachęca do nielegalnych polowań i handlu zagrożonymi gatunkami".
Wyświetl ten post na Instagramie
Międzynarodowa organizacja People for the Ethical Treatment of Animals (organizacja Ludzie na rzecz Etycznego Traktowania Zwierząt) również przyłączyła się do fali krytyki włoskiego domu mody. Na swoim instagramowym koncie opublikowała post, w którym zaapelowała, aby Gucci przestało "wykorzystywać dzikie zwierzęta" w swoich reklamach.
Dom mody nie odniósł się bezpośrednio do fali krytyki ze strony organizacji prozwierzęcych i internautów. Na Instagramie marki pojawiła się informacja, że na planie produkcji byli przedstawiciele organizacji American Humane, którzy zweryfikowali, że "żadne zwierzęta nie zostały skrzywdzone" w trakcie powstawania kampanii.
Wyświetl ten post na Instagramie
Zupełnie inny kierunek świętowania Roku Tygrysa objął dom mody Prada. Luksusowa marka postawiła na kampanię reklamową kolekcji na sezon wiosna-lato 2022, której towarzyszą działania zwiększające świadomość na temat ochrony środowiska naturalnego i ochrony zagrożonych gatunków zwierząt.
Wyświetl ten post na Instagramie
W ramach projektu „Action in the Year of the Tiger”, Prada przekazała darowiznę na program „Walking with Tiger and Leopard” prowadzony przez China Green Foundation. Jej celem są działania zwiększające świadomość na temat ochrony dzikiej przyrody i bioróżnorodności w Chinach.
Wyświetl ten post na Instagramie
Akcja ma także wymiar artystyczny i jest szansą dla młodych talentów, które uczęszczają do szkół artystycznych na całym świecie. Zadaniem konkursowym inicjatywy jest stworzenie autorskiej interpretacji motywu tygrysa, wykonanej dowolną techniką - malarską, graficzną czy rzeźbą. Zgłoszenie i projekt należy zarejestrować na stronie internetowej Prady.
Prace uczestników będą oceniane przez jury, w którym zasiądą topowi artyści, m.in. Liu Ye, Lu Yang i Goshka Macuga. Wygrane prace zostaną wykorzystane w specjalnym projekcie Prady, który będzie promowany do końca 2022 roku.