Sukces Pisany Szminką: jak bardzo przedsiębiorcze są Polki
Fot. 123RF

Sukces Pisany Szminką: jak bardzo przedsiębiorcze są Polki

Jak wskazują badania, Polki są w czołówce przedsiębiorczych kobiet w Europie. Każdego dnia polskie bizneswoman przyczyniają się do rozwoju gospodarczego, tworzą nowe produkty i miejsca pracy. I to one zwyciężają w konkursie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, Bizneswoman Roku!

Przedsiębiorczość Polek jest dobrze udokumentowana! Liczne badania dowodzą, że nasze rodaczki są nie tylko świetnie wykształcone, ale też chętniej zakładają własne firmy niż Niemki czy Francuzki oraz coraz częściej należą do kadry kierowniczej. I te z nas, które nie boją się realizować odważnych biznesowych, społecznych i kulturalnych projektów po raz kolejny będą walczyły o tytuł Bizneswoman Roku przyznawany przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką.

Polka potrafi - mamy na to dowody!

Jak wynika z przeprowadzonych w 2018 roku badań Głównego Urzędu Statystycznego, wyższe wykształcenie ma blisko 45 procent pracujących kobiet. Firma audytorsko-doradcza Grant Thornton sprawdziła, ile kobiet zajmuje najważniejsze stanowiska w polskich firmach i okazało się, że stanowią one 38 procent wyższej kadry kierowniczej. Za to wyniki badań opublikowanych w 2011 roku przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dowodzą, że wskaźnik przedsiębiorczości kobiet w Polsce (w tym wskaźnik samozatrudnionych) pozostaje od lat jednym z najwyższych w Europie, a także w krajach poza nią.

Co trzecia firma w Polsce została założona i jest prowadzona przez kobietę. Z danych zebranych przez agencję badawczą Bisnode wynika, że zdominowałyśmy przede wszystkim rynek usług - w branży indywidualnej działalności usługowej aż 75 procent firm spośród ponad 10 tysięcy przebadanych należy do kobiet. Polskie bizneswoman działają głównie w branżach związanych z dbaniem o urodę i kondycję fizyczną, ale także w doradztwie prawnym i finansowym, księgowości i opiece weterynaryjnej. Produkują też odzież i inne wyroby tekstylne. 

Motywacja i przeszkody dla kobiecego biznesu

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości postanowiła zbadać, dlaczego Polki decydują się stworzyć własny biznes. Okazało się, że nasze rodaczki najczęściej podejmują działalność gospodarczą dążąc do większej niezależności i samodzielności w decydowaniu o własnym losie, chcąc więcej zarabiać i uzyskać niezależność finansową czy szukając możliwości rozwoju zawodowego. Tworzymy własne firmy po złych doświadczeniach pracy dla kogoś innego, w związku ze sprzyjającymi warunkami na rynku albo gdy po prostu nie jesteśmy w stanie znaleźć innej pracy.

Także dzięki badaniom zgromadzonym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wiemy, że  Polki przed założeniem własnego biznesu przede wszystkim powstrzymuje... brak wiary we własne umiejętności. Zdaniem twórców raportu "Przedsiębiorczość kobiet w Polsce", jest to skutek tradycyjnej socjalizacji. Zarówno w domu, jak i w szkole dziewczynki przygotowuje się głównie do pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczych, a nie do samodzielności, aktywności zawodowej i sukcesów na tym polu.

Przez tradycyjną socjalizację i kulturowo uwarunkowane stereotypy kobietom brakuje pewności siebie i wiary we własne umiejętności. A ta ich niska samoocena nie sprzyja przedsiębiorczości. Zdaniem ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości sposobem na zmianę tej sytuacji jest popularyzowanie równościowego podejścia do ról pełnionych w społeczeństwie i rodzinie przez kobiety i mężczyzn oraz promowanie przedsiębiorczych kobiet. A tym ostatnim od 12 lat zajmuje się Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, między innymi organizując konkurs Bizneswoman Roku

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Sukces Pisany Szminką (@sukcespisanyszminka)

Co zrobić, żeby zostać Bizneswoman Roku?

Trwa XII edycja konkursu Bizneswoman Roku. Kandydatki mogą zgłaszać się do konkursu samodzielnie lub zostać nominowane przez osoby trzecie. Żeby się zgłosić trzeba wypełnić formularz on-line dla odpowiedniej kategorii. Zgłoszenia są przyjmowane w siedmiu kategoriach otwartych:

  • Biznes Roku, Przychód powyżej 10 mln złotych,
  • Biznes Roku, Przychód poniżej 10 mln złotych,
  • Pomysł na start/Biznes Lokalny,
  • Startup Roku,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Organizacja przyjazna rodzicom,
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja,
  • Działalność Społeczna.

W kategoriach zamkniętych - Inspiratorka Roku, Male Champion of Change, Female Champion of Change - kandydatki i kandydaci nominowani są przez członków Jury konkursu, ekspertów oraz Fundację Sukcesu Pisanego Szminką.

Zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu Bizneswoman Roku były przyjmowane do 28 lutego 2021 roku.

Więcej informacji o konkursie znajdziecie na www.bizneswomanroku.pl

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również