W czasach, kiedy firmy coraz częściej szukają osób kreatywnych, wyszukiwanie talentów staje się sztuką. Działy HR prześcigają się w wymyślaniu pytań, które mają być okazją, aby zaprezentować ukryte umiejętności. Pytanie o dotychczasową ścieżkę kariery może odejść do lamus, zamiast tego zostaniemy zapytani na przykład o ulubione konta na Instagramie.
Pomysły na nietypowe pytania o pracę przedstawili Tyler Cowen i Daniel Gross, w swojej książce „Talent. How to Identify Energizers, Creatives, and Winners Around the World” (z ang. “Talent. Jak wyszukać ludzi motywujących do działania, kreatywnych i zwycięzców”), w której zgłębili się w temat poszukiwania prawdziwie kreatywnych talentów. W swojej książce autorzy piszą, że chociaż wysokie IQ cechuje najlepszych wynalazców, to jednak nie najbardziej inteligentne osoby osiągają największe sukcesy. Przytaczają badania, które pokazują, że korelacja IQ z zarobkami jest zaskakująco skromna, a rynki często przeceniają samą inteligencję, zaniedbując inne cechy, takie jak zapał czy umiejętność pracy zespołowej. Tyler Cowen i Daniel Gross wykazali również, że np. osoby nieneurotypowe mają okazję osiągnąć duży sukces, właśnie dzięki temu że ich umysł pracuje w inny sposób niż u większości ludzi. Za przykład podali na aktywistkę Gretę Thunberg z autyzmem, który pozwolił jej na bezpośredniość oraz całkowite skupienie się na temacie ekologii.
Jak jednak znaleźć takie ukryte talenty? Autorzy książki „Talent” zaproponowali, że warto zmienić podejście do standardowych rozmów o pracę, tak aby znaleźć kreatywne osobowości. Oto kilka przykładów pytań, które mogą paść w trakcie rozmowy na stanowisko wymagające nowatorskiego myślenia.
To proste pytanie, które może wiele powiedzieć o czyichś nawykach, zainteresowaniach i priorytetach. Analizując zawartość tych kart, można uzyskać unikalną perspektywę na to, co dana osoba ceni, jak organizuje swój czas i jak dąży do osobistego rozwoju. Takie pytanie pozwoli pokazać zupełnie inną twarz kandydata niż prośba o przedstawienie historii zatrudnienia. Pokazanie co czytamy w wolnym czasie jest szansą na zaprezentowanie naszej pasji do samodoskonalenia. Jak piszą Tyler Cowen i Daniel Gross najbardziej utalentowane osoby to często te, które doskonalą swoje umiejętności nie dlatego, że muszą, ale dlatego że chcą stale się rozwijać.
To tak naprawdę pytanie o nasze hobby, które dostarczy pracodawcy odpowiedź na temat spędzania wolnego czasu. Jak piszą Tyler Cowen i Daniel Gross konwencjonalne rozmowy kwalifikacyjne, z ich standardowymi pytaniami i ocenami, dobrze sprawdzają się w przypadku rutynowych lub podstawowych stanowisk. Natomiast identyfikacja kreatywnych osób wymaga pogłębionych i niestrukturalnych wywiadów. Te rozmowy pozwalają na głębszą eksplorację osobowości, zaradności i zdolności do adaptacji do nieoczekiwanych scenariuszy.
Pytania takie jak „Jak najdalej w życiu byłaś od innej osoby?” czy o spędzony wieczór mają na celu wykreowania powieści. Osoba ubiegająca się o pracę pokazuje w ten sposób nie tylko jak myśli, ale również jak odnosi się do innych.
Tyler Cowen i Daniel Gross podali również inne pomysły na zaskoczenie kandydata na kreatywne stanowisko. Wśród ich pomysłów znalazło się m.in. przeniesienie rozmowy do kawiarni lub na spacer w parku, aby zakłócić typowy przebieg rozmowy, a tym samym uniknąć wyuczonych odpowiedzi oraz zobaczyć jak kandydat zachowuje się w bardziej naturalnym środowisku niż biuro. Z kolei powtarzanie pytań o przykłady sukcesów lub kreatywnych zachowań mają zmusić kandydata do wyjścia poza przygotowane przykłady i w pełni udowodnić głębie swojego doświadczenia.
Ostatecznie, świetne rozmowy kwalifikacyjne nie polegają na podchwytliwych pytaniach czy sztywnych skryptach, ale chodzi w nich o prowadzenie autentycznej rozmowy, która odkrywa unikalne cechy jakie kandydat może wnieść do firmy.
Tyler Cowen to ekonomista i profesor na Uniwersytecie George'a Masona, znany ze swojej wiedzy w dziedzinie ekonomii behawioralnej i analizy kulturowej. Jest autorem kilku bestsellerowych książek, w tym "The Great Stagnation" i "Average Is Over", które badają trendy ekonomiczne i zmiany społeczne. Z kolei Daniel Gross to inwestor venture capital i przedsiębiorca znany z pracy nad identyfikowaniem i mentorowaniem talentów poprzez inicjatywy takie jak Pioneer, platformy do odkrywania i przyspieszania rozwoju osób o wysokim potencjale.