Kariera i finanse

Aby wybrać najbardziej kreatywnego pracownika, szef zadaje te pytania! Jak na nie odpowiadać?

Aby wybrać najbardziej kreatywnego pracownika, szef zadaje te pytania! Jak na nie odpowiadać?
Fot. Getty Images

W czasach, kiedy firmy coraz częściej szukają osób kreatywnych, wyszukiwanie talentów staje się sztuką. Działy HR prześcigają się w wymyślaniu pytań, które mają być okazją, aby zaprezentować ukryte umiejętności. Pytanie o dotychczasową ścieżkę kariery może odejść do lamus, zamiast tego zostaniemy zapytani na przykład o ulubione konta na Instagramie.

Pomysły na nietypowe pytania o pracę przedstawili Tyler Cowen i Daniel Gross, w swojej książce „Talent. How to Identify Energizers, Creatives, and Winners Around the World” (z ang. “Talent. Jak wyszukać ludzi motywujących do działania, kreatywnych i zwycięzców”), w której zgłębili się w temat poszukiwania prawdziwie kreatywnych talentów. W swojej książce autorzy piszą, że chociaż wysokie IQ cechuje najlepszych wynalazców, to jednak nie najbardziej inteligentne osoby osiągają największe sukcesy. Przytaczają badania, które pokazują, że korelacja IQ z zarobkami jest zaskakująco skromna, a rynki często przeceniają samą inteligencję, zaniedbując inne cechy, takie jak zapał czy umiejętność pracy zespołowej. Tyler Cowen i Daniel Gross wykazali również, że np. osoby nieneurotypowe mają okazję osiągnąć duży sukces, właśnie dzięki temu że ich umysł pracuje w inny sposób niż u większości ludzi. Za przykład podali na aktywistkę Gretę Thunberg z autyzmem, który pozwolił jej na bezpośredniość oraz całkowite skupienie się na temacie ekologii.

Jak jednak znaleźć takie ukryte talenty? Autorzy książki „Talent” zaproponowali, że warto zmienić podejście do standardowych rozmów o pracę, tak aby znaleźć kreatywne osobowości. Oto kilka przykładów pytań, które mogą paść w trakcie rozmowy na stanowisko wymagające nowatorskiego myślenia.

Ile kart masz otwartych w swojej przeglądarce internetowej w tej chwili?

To proste pytanie, które może wiele powiedzieć o czyichś nawykach, zainteresowaniach i priorytetach. Analizując zawartość tych kart, można uzyskać unikalną perspektywę na to, co dana osoba ceni, jak organizuje swój czas i jak dąży do osobistego rozwoju. Takie pytanie pozwoli pokazać zupełnie inną twarz kandydata niż prośba o przedstawienie historii zatrudnienia. Pokazanie co czytamy w wolnym czasie jest szansą na zaprezentowanie naszej pasji do samodoskonalenia. Jak piszą Tyler Cowen i Daniel Gross najbardziej utalentowane osoby to często te, które doskonalą swoje umiejętności nie dlatego, że muszą, ale dlatego że chcą stale się rozwijać.

Jakie blogi, konta na Instagramie śledzisz?

To tak naprawdę pytanie o nasze hobby, które dostarczy pracodawcy odpowiedź na temat spędzania wolnego czasu. Jak piszą Tyler Cowen i Daniel Gross konwencjonalne rozmowy kwalifikacyjne, z ich standardowymi pytaniami i ocenami, dobrze sprawdzają się w przypadku rutynowych lub podstawowych stanowisk. Natomiast identyfikacja kreatywnych osób wymaga pogłębionych i niestrukturalnych wywiadów. Te rozmowy pozwalają na głębszą eksplorację osobowości, zaradności i zdolności do adaptacji do nieoczekiwanych scenariuszy.

Jak spędziłaś dzisiejszy poranek?

Pytania takie jak „Jak najdalej w życiu byłaś od innej osoby?” czy o spędzony wieczór mają na celu wykreowania powieści. Osoba ubiegająca się o pracę pokazuje w ten sposób nie tylko jak myśli, ale również jak odnosi się do innych.

Jak jeszcze może zaskoczyć nas rozmowa o pracę?

Tyler Cowen i Daniel Gross podali również inne pomysły na zaskoczenie kandydata na kreatywne stanowisko. Wśród ich pomysłów znalazło się m.in. przeniesienie rozmowy do kawiarni lub na spacer w parku, aby zakłócić typowy przebieg rozmowy, a tym samym uniknąć wyuczonych odpowiedzi oraz zobaczyć jak kandydat zachowuje się w bardziej naturalnym środowisku niż biuro. Z kolei powtarzanie pytań o przykłady sukcesów lub kreatywnych zachowań mają zmusić kandydata do wyjścia poza przygotowane przykłady i w pełni udowodnić głębie swojego doświadczenia.

Ostatecznie, świetne rozmowy kwalifikacyjne nie polegają na podchwytliwych pytaniach czy sztywnych skryptach, ale chodzi w nich o prowadzenie autentycznej rozmowy, która odkrywa unikalne cechy jakie kandydat może wnieść do firmy.

Talent

Tyler Cowen to ekonomista i profesor na Uniwersytecie George'a Masona, znany ze swojej wiedzy w dziedzinie ekonomii behawioralnej i analizy kulturowej. Jest autorem kilku bestsellerowych książek, w tym "The Great Stagnation" i "Average Is Over", które badają trendy ekonomiczne i zmiany społeczne. Z kolei Daniel Gross to inwestor venture capital i przedsiębiorca znany z pracy nad identyfikowaniem i mentorowaniem talentów poprzez inicjatywy takie jak Pioneer, platformy do odkrywania i przyspieszania rozwoju osób o wysokim potencjale.