Kariera i finanse

Czy praca może dawać szczęście? Tak, jeśli spełnione są te trzy warunki

Czy praca może dawać szczęście? Tak, jeśli spełnione są te trzy warunki
Fot. 123rf

O to jak sprawić, by praca przynosiła prawdziwą satysfakcję i jak rozwinąć skrzydła niezależnie od tego, czym się zajmujemy, pytamy ekspertki: Katarzynę Konieczną, Senior HR Auditor oraz Dorotę Łubek, Head of Office Top Employers Institute.

Czy w pracy w ogóle można być szczęśliwym? Część z nas uważa przecież, że praca służy jedynie do zarabiania pieniędzy.

KATARZYNA KONIECZNA: Szczęście jest pojęciem subiektywnym i w dużej mierze zależy od tego, jak je postrzegamy. Ale według jednej z wielu definicji szczęście to uczucie zadowolenia, radości; również to wszystko, co wywołuje ten stan. Czyli idąc dalej, jeśli w pracy odczuwamy radość, którą wywołuje to, co w niej robimy i czego w niej doświadczamy, to zdecydowanie możemy być w pracy szczęśliwi. To, co może o tym decydować, to nasze kompetencje, predyspozycje, talenty, po drugie – pasja, czyli czy lubimy to, co robimy, i wreszcie „reward”, czyli to, co dostajemy w zamian za pracę. Kluczowe jednak jest nasze przekonanie, czy w ogóle wierzymy w to, że możemy być w pracy szczęśliwi. Wracając do szczęścia, w 2018 roku EY Polska i Employer Branding Institute przeprowadziły badanie „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”, z którego jasno wynika, że szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni i o 86% bardziej kreatywni, generują o 26–61% mniejszą rotację i korzystają z L4 o 36% rzadziej.

Jakie są konieczne warunki, by praca mogła dawać nam szczęście? Rozwój zawodowy, dobra komunikacja, poczucie sprawstwa, co jeszcze?

DOROTA ŁUBEK: Stosowne wynagrodzenie jest podstawą, ale obserwując różne pokolenia na obecnym rynku pracy, widzimy, że ich potrzeby są również nieco inne. Work-life balance jest jednym z najczęściej wskazywanych priorytetów przy wyborze pracodawcy, kolejne to możliwość połączenia pracy z pasją oraz potrzeba identyfikacji z biznesem, jego wartościami i działaniami. W dzisiejszych czasach, zwłaszcza dla młodego pokolenia, które dopiero wchodzi na rynek, bardzo ważne są elastyczne warunki pracy oraz możliwość wykonywania pracy z domu. Dodatkowo, niezależnie od tego, jakie pokolenie reprezentujemy, wszyscy potrzebujemy czuć się w pracy doceniani. I czasami wystarczy proste słowo „dziękuję”.

Jakie znaczenie dla naszego samopoczucia w pracy ma wspomniany work-life balance?

K. K.: Badanie „Szczęście w pracy Polaków” przeprowadzone przez Jobhouse w 2020 roku pokazało, że 68% respondentów potwierdziło, że możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym jest jednym z najważniejszych czynników dających poczucie szczęścia w pracy.

D. Ł.: Szczególnie w okresie pandemii granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym została mocno zatarta  szczególnie dla tych, którzy pracowali w domu. Dodatkowo większy wpływ ta sytuacja miała na kobiety, które po zakończeniu pracy zaczynały „domowy etat”. Dlatego tak ważne jest stawianie granic, które pomogą zachować zdrową równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Co, zdaniem pań, łączy pracodawców, których pracownicy są szczęśliwi?

K. K.: Mądrze kreowana polityka personalna, odpowiedzialni menedżerowie, dobra strategia biznesowa, dopasowany do pracowników system motywacyjny. To tak w wielkim skrócie. Warto wspomnieć, że u wielu Top Employers funkcjonują działy zajmujące się „employee experience”, czyli dbające o jakość doświadczeń pracowników oraz o raczkującej w Polsce, ale coraz bardziej popularnej funkcji „happiness officer”. Do zadań tej osoby należy kreowanie warunków pracy sprzyjających szczęściu, a przez to zwiększanie zadowolenia pracowników oraz budowanie ich zaangażowania. Szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik.

To prawda czy mit?

D. Ł.: W badaniu „Szczęście w pracy Polaków 2020” znalazł się aktualny wskaźnik poziomu szczęścia w pracy. Wyniósł on dokładnie 6,8 na 10, co pozwala określić go jako umiarkowany. Mamy więc co jeszcze robić w tym obszarze, pamiętając, że tak naprawdę szczęście pracowników przekłada się wymiernie na ich życie prywatne oraz na efekty biznesowe. Tak więc zdecydowanie szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik. 

2

Katarzyna Konieczna, Senior HR Auditor

Źródło: mat. prasowe
1

Dorota Łubek, Head of Office Top Employers Institute

Źródło: mat. prasowe
Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również