O to jak sprawić, by praca przynosiła prawdziwą satysfakcję i jak rozwinąć skrzydła niezależnie od tego, czym się zajmujemy, pytamy ekspertki: Katarzynę Konieczną, Senior HR Auditor oraz Dorotę Łubek, Head of Office Top Employers Institute.
Czy w pracy w ogóle można być szczęśliwym? Część z nas uważa przecież, że praca służy jedynie do zarabiania pieniędzy.
KATARZYNA KONIECZNA: Szczęście jest pojęciem subiektywnym i w dużej mierze zależy od tego, jak je postrzegamy. Ale według jednej z wielu definicji szczęście to uczucie zadowolenia, radości; również to wszystko, co wywołuje ten stan. Czyli idąc dalej, jeśli w pracy odczuwamy radość, którą wywołuje to, co w niej robimy i czego w niej doświadczamy, to zdecydowanie możemy być w pracy szczęśliwi. To, co może o tym decydować, to nasze kompetencje, predyspozycje, talenty, po drugie – pasja, czyli czy lubimy to, co robimy, i wreszcie „reward”, czyli to, co dostajemy w zamian za pracę. Kluczowe jednak jest nasze przekonanie, czy w ogóle wierzymy w to, że możemy być w pracy szczęśliwi. Wracając do szczęścia, w 2018 roku EY Polska i Employer Branding Institute przeprowadziły badanie „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy”, z którego jasno wynika, że szczęśliwi pracownicy są o 43% bardziej produktywni i o 86% bardziej kreatywni, generują o 26–61% mniejszą rotację i korzystają z L4 o 36% rzadziej.
Jakie są konieczne warunki, by praca mogła dawać nam szczęście? Rozwój zawodowy, dobra komunikacja, poczucie sprawstwa, co jeszcze?
DOROTA ŁUBEK: Stosowne wynagrodzenie jest podstawą, ale obserwując różne pokolenia na obecnym rynku pracy, widzimy, że ich potrzeby są również nieco inne. Work-life balance jest jednym z najczęściej wskazywanych priorytetów przy wyborze pracodawcy, kolejne to możliwość połączenia pracy z pasją oraz potrzeba identyfikacji z biznesem, jego wartościami i działaniami. W dzisiejszych czasach, zwłaszcza dla młodego pokolenia, które dopiero wchodzi na rynek, bardzo ważne są elastyczne warunki pracy oraz możliwość wykonywania pracy z domu. Dodatkowo, niezależnie od tego, jakie pokolenie reprezentujemy, wszyscy potrzebujemy czuć się w pracy doceniani. I czasami wystarczy proste słowo „dziękuję”.
Jakie znaczenie dla naszego samopoczucia w pracy ma wspomniany work-life balance?
K. K.: Badanie „Szczęście w pracy Polaków” przeprowadzone przez Jobhouse w 2020 roku pokazało, że 68% respondentów potwierdziło, że możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym jest jednym z najważniejszych czynników dających poczucie szczęścia w pracy.
D. Ł.: Szczególnie w okresie pandemii granica pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym została mocno zatarta szczególnie dla tych, którzy pracowali w domu. Dodatkowo większy wpływ ta sytuacja miała na kobiety, które po zakończeniu pracy zaczynały „domowy etat”. Dlatego tak ważne jest stawianie granic, które pomogą zachować zdrową równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.
Co, zdaniem pań, łączy pracodawców, których pracownicy są szczęśliwi?
K. K.: Mądrze kreowana polityka personalna, odpowiedzialni menedżerowie, dobra strategia biznesowa, dopasowany do pracowników system motywacyjny. To tak w wielkim skrócie. Warto wspomnieć, że u wielu Top Employers funkcjonują działy zajmujące się „employee experience”, czyli dbające o jakość doświadczeń pracowników oraz o raczkującej w Polsce, ale coraz bardziej popularnej funkcji „happiness officer”. Do zadań tej osoby należy kreowanie warunków pracy sprzyjających szczęściu, a przez to zwiększanie zadowolenia pracowników oraz budowanie ich zaangażowania. Szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik.
To prawda czy mit?
D. Ł.: W badaniu „Szczęście w pracy Polaków 2020” znalazł się aktualny wskaźnik poziomu szczęścia w pracy. Wyniósł on dokładnie 6,8 na 10, co pozwala określić go jako umiarkowany. Mamy więc co jeszcze robić w tym obszarze, pamiętając, że tak naprawdę szczęście pracowników przekłada się wymiernie na ich życie prywatne oraz na efekty biznesowe. Tak więc zdecydowanie szczęśliwy pracownik to lepszy pracownik.
Katarzyna Konieczna, Senior HR Auditor
Dorota Łubek, Head of Office Top Employers Institute