To już trzecia odsłona artystycznego projektu BMW Art Club! Tym razem motoryzacyjny gigant łączy siły z genialnym architektem i programistą, który zaprzęgając do twórczej pracy sztuczną inteligencję stworzył na specjalne zamówienie BMW monumentalną 360-stopniową projekcję multimedialną oraz będącą dla niej kontrapunktem architektoniczną rzeźbę. Wystawa "Digital Grotesque III" w Nowym Teatrze rusza już 6 października.
BMW jako aktywny mecenas sztuki i partner najznakomitszych artystów już po raz trzeci łączy siły z wiodącą instytucją kultury w Polsce, by wspólnie zaprosić widzów na wyjątkowe wydarzenie kulturalne.
W ramach projektu BMW Art Club. Przyszłość to sztuka marka wspiera realizacje nowatorskich przedsięwzięć artystycznych ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów kultury, w których na styku sztuki i technologii rodzą się nowe idee i nowe jakości odpowiadające zarówno na wyzwania teraźniejszości, jak i wizje przyszłości.
Tym razem efektem twórczej pracy zaproszonego do projektu artysty będzie pełne rozmachu, dowodzące jego niczym nieskrepowanej wyobraźni dzieło stworzone w hołdzie pięknu, będące także ukłonem w stronę najnowszych technologii.
Twórczość Michaela Hansmeyera, architekta i programisty, określana jest jako „architektura obliczeniowa”: artysta działa na styku różnych form projektowania, sztuk wizualnych, kodowania oraz studiów nad uczeniem maszynowym w kontekście poszukiwań estetycznych.
Co ciekawe, Hansmeyer tworzy formy istniejące zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak również instalacje, przestrzenie i obiekty architektoniczne wytwarzane za pomocą technik drukowania 3D. Swoje prace prezentował m.in. w paryskim Centre Pompidou, a za twórcze motto obrał sobie maksymę będącą głównym motorem dla tworzenia wyjątkowych nowatorskich rozwiązań także i dla jego partnera, marki BMW. Brzmi ona: „Czym są rzeczy, które były nieosiągalne wcześniej i stały się możliwe dzięki innowacjom?”
To właśnie wspólny cel inspirowania odbiorców i zaspokajania własnych pionierskich ambicji oraz szukanie odpowiedzi o relacje między człowiekiem, technologią, sztuką i światem, leżą u źródeł tej twórczej współpracy.
Kurator wystawy, Stach Szabłowski, zdradza:
Artysta przygotowuje na nasze zamówienie immersyjną instalację multimedialną "Digital Grotesque" oraz dopełniającą świat wirtualny rzeźbę inspirowaną antycznymi kolumnami. Znakiem rozpoznawczym tego twórcy jest zaprzęganie maszyn i inteligentnych algorytmów do poznawania i tworzenia piękna. Jego praktyka artystyczna jest swoistym laboratorium eksperymentowania z nowymi możliwościami, które rozwój inteligentnych technologii otwiera przed nami w dziedzinach kształtowania przestrzeni, a także kreowania piękna”.
„Digital Grotesque” to flagowy projekt Hansmeyera, który twórca doskonali od lat. Dopracowuje każdy jego aspekt: od pisania programów i algorytmów, przez druk 3D na najwyższym istniejącym poziomie skomplikowania, aż po wymagającą chirurgicznej precyzji pracę rąk, czyli finalne wykończenie instalacji. Zaprojektowane specjalnie do przestrzeni Nowego Teatru dzieło pozwoli – dosłownie – dotknąć efektu pracy tworzonych przez artystę algorytmów.
Sam artysta komentuje swoje dzieło następująco:
Interesuje mnie, w jaki sposób rozwój technologii redefiniuje na naszych oczach to, co w architekturze i designie możliwe jest do zrobienia, a przede wszystkim - do pomyślenia. Algorytmy są według mnie narzędziem, ale takim, które w partnerstwie z człowiekiem jest w stanie pomóc mu zrozumieć siebie, rozpoznać swoje możliwości, a nawet przybliżyć się do uchwycenia natury tak ulotnego pojęcia, jak piękno".
Wybór artysty do tegorocznej odsłony BMW Art Club jest nieprzypadkowy - to naturalna konsekwencja wierności swoim kluczowym wartościom. BMW jako pionier nowych technologii i modelowania przyszłości oraz brand wyznaczający nowe trendy w zakresie zrównoważonej mobilności łączy siły z twórczym umysłem o nieskrepowanej wyobraźni, dla którego horyzontem jest jutro.
Wystawę „Digital Grotesque III” w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka 2022 będzie można obejrzeć od 6 do 22 października w Nowym Teatrze w Warszawie.
Wystawa będzie niebiletowana i dostępna dla wszystkich odwiedzających Nowy Teatr. Tym gestem BMW wpisuje się w silny post-pandemiczny trend jak najszerszego udostępniania kultury, oferując całkiem nową formę mecenatu.
Partnerem projektu jest Nowy Teatr, a partnerem technologicznym - firma Epson, która udostępnia projektory wykorzystywane podczas ekspozycji.
Więcej informacji można znaleźć pod adresem bmw.pl/artclub