Głodówka – czy przynosi więcej szkody, czy pożytku?
Fot. iStock

Głodówka – czy przynosi więcej szkody, czy pożytku?

Ma równie zagorzałych zwolenników, co przeciwników. Jedni twierdzą, że świetnie oczyszcza organizm i wspomaga odchudzanie, drudzy – że jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia. Jak jest naprawdę?

Głodówka najlepiej oczyszcza organizm z toksyn – nieprawda

Całkowite pozbawienie się pożywienia nie ma żadnego pozytywnego wpływu na organizm. Jeśli chcemy naprawdę się oczyścić, lepiej zastosujmy kilkudniową dietę owocowo-warzywną, która dodatkowo ma tę zaletę, że pozwala zachować prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Poza tym owoce i warzywa dostarczają ciału niezbędnych witamin i mikroelementów.

Dzięki głodówce można szybko spalić zbędny tłuszcz – nieprawda

Organizm zaczyna spalać tłuszcz dopiero po tygodniu niejedzenia, wcześniej zużywa inne zapasy, przede wszystkim glikogen z wątroby. Kiedy nie jemy, nie dostarczamy ciału energii i pozbawiamy je składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Długo trwająca głodówka może prowadzić do niedożywienia.

Głodówka prowadzi do osłabienia – prawda

Niejedzenie zakłóca metabolizm i sprawia, że organizm zaczyna zużywać własne białko, a wskutek braku węglowodanów tłuszcze spalane się w nieprawidłowy sposób. W efekcie pojawia się niedobór jednych substancji, a nadmiar innych, zwłaszcza związków ketonowych, które zakwaszają organizm i zaburzają działanie układu nerwowego. Długotrwała głodówka może powodować zawroty głowy, kłopoty z koncentracją i pamięcią, a w skrajnych przypadkach zasłabnięcia i omdlenia.

Krótką głodówkę można stosować bez skonsultowania się z lekarzem – nieprawda

Nawet bardzo krótka głodówka jest stanem nienormalnym. Jeśli organizm jest osłabiony chorobą (np. anemią, cukrzycą czy chorobami serca – w czasie głodówki wzrasta ryzyko zawału), głodówka może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia. Tak naprawdę każda przewlekła choroba jest przeciwskazaniem. Dlatego należy skonsultować się z lekarzem, by upewnić się, że nic nam nie dolega.

Głodówka to bardzo dobry sposób odchudzania – nieprawda

W czasie głodówki spowalnia się metabolizm, a organizm, któremu nie dostarczamy wystarczającej ilości kalorii, uczy się robić zapasy. To sprawia, że po zakończeniu głodówki ciało gromadzi tłuszcz szybciej niż przedtem. W ten sposób powstanie efekt jo-jo i waga zamiast spaść, może się jeszcze zwiększyć. Najlepszy sposób na schudnięcie to odpowiednia dieta i ćwiczenia.

Do głodówki należy się przygotować – prawda

Jeśli już zdecydujemy się na głodówkę – choć wiemy, że to nie jest dobry pomysł – to powinniśmy się do niej dobrze przygotować. Gwałtowne pozbawienie organizmu potrzebnej mu ilości kalorii to dla niego szok, dlatego kilka dni wcześniej należy stopniowo obniżać kaloryczność posiłków, a po zakończeniu głodówki – stopniowo ją zwiększać. Należy też pamiętać, że aby głodówka nie poczyniła poważnych szkód w organizmie, nie powinna trwać dłużej niż jeden czy dwa dni.

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również