Już po raz drugi marka H&M dołączyła do akcji "Przymierz się do samobadania". Celem kampanii jest zachęcenie kobiet do wykonywania badań profilaktycznych i wzmożonej czujności onkologicznej. Co czeka na klientki H&M w przymierzalniach?
Październik jest Miesiącem Świadomości Raka Piersi. To idealny czas, by zacząć systematycznie dbać o zdrowie swoich piersi.
Z czym kojarzy się Polkom "badanie piersi" w ramach profilaktyki? Aż 90,4 proc. kobiet utożsamia je z mammografią. Osiem na dziesięć (80,1 proc.), łączy to pojęcie z USG, natomiast 68,5 proc. z badaniem palpacyjnym. Tak wynika z raportu opracowanego przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej na postawie badania społecznego zrealizowanego przez Biostat w marcu 2024 r.
- Profilaktyka raka piersi powinna być postrzegana jako proces wieloaspektowy, obejmujący zarówno profilaktykę pierwotną (zdrowy styl życia, dieta), jak i profilaktykę wtórną (samobadanie, badania przesiewowe, profilaktyka przy okazji innych badań – np. wizyty u ginekologa). Zrealizowane we współpracy z Biostatem badanie pokazuje, że choć świadomość profilaktyki raka piersi jest wysoka, istnieje potrzeba dalszego usprawnienia komunikacji oraz organizacji badań, aby zwiększyć faktyczną zgłaszalność i efektywność działania programu przesiewowego wczesnego wykrywania raka piersi – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Regularne samobadanie piersi powinno być nawykiem każdej kobiety. Najlepiej gdyby było wykonywane co miesiąc, między 6. a 9. dniem cyklu (3-5 dni po zakończeniu menstruacji). U kobiet w okresie menopauzy zaleca się przeprowadzanie badania tego samego dnia każdego miesiąca. Samobadanie piersi pozwala na poznanie wyglądu i struktury piersi, dzięki czemu łatwiej zauważyć wszelkiego rodzaju zmiany (takie jak guzki czy zgrubienia) i szybką reakcję. Wczesne wykrycie wszelkich niepokojących zmian może znacząco zwiększyć szanse na skuteczne leczenie.
Samobadanie obejmuje dwa kroki: obserwację piersi, badanie palpacyjne w pozycji stojącej lub badanie palpacyjne w pozycji leżącej.
Samobadanie piersi to pierwszy i często najważniejszy krok w kierunku profilaktyki, dlatego tak ważne jest, aby było regularnie wykonywane. Jeśli mamy trudności i nie wiemy, jak prawidłowo wykonać samobadanie piersi, warto udać się do swojego ginekologa. Zachęca do tego prezes zarządu Federacji Stowarzyszeń Amazonki, Krystyna Wechmann:
Ginekolog na wizycie kontrolnej powinien zbadać piersi palpacyjnie. Można go także poprosić o poinstruowanie, jak prawidłowo wykonać takie badanie samodzielnie. Później wystarczy tylko systematyczność, aby poznać swoje ciało i każdego miesiąca upewniać się o swoim zdrowiu lub szybko zareagować. Wykrycie guzka lub innej zmiany nie zawsze oznacza raka, ale każda zmiana powinna być dokładnie zbadana przez specjalistę.
Samobadanie to podstawa, ale nie powinnyśmy zapominać o dodatkowych badaniach. Regularne badania diagnostyczne, takie jak mammografia czy USG, odgrywają kluczową rolę w upewnieniu się o swoim stanie zdrowia.
– Samobadanie piersi jest niezwykle ważnym elementem profilaktyki, ale nie można na nim poprzestać. Niezbędna jest też mammografia. Mammografię zaleca się wykonywać kobietom w wieku 45-74 lat co 2 lata. Aktualnie kobiety w wieku 45-74 lat objęte są bezpłatnym programem profilaktycznym, w ramach którego mogą raz na 2 lata wykonać badanie mammograficzne bezpłatnie i bez skierowania. Warto z tego skorzystać. Z kolei USG piersi należy wykonywać regularnie od 20. roku życia, co 12-24 miesiące. Dla kobiet powyżej 40. roku życia lub z czynnikami ryzyka, USG powinno być wykonywane co 6-12 miesięcy lub zgodnie z zaleceniami lekarza – dodaje Joanna Rokoszewska-Łojko dyrektor zarządzająca i członek zarządu Fundacji Rak’n’Roll.
Aby zachęcić Polki do profilaktyki raka piersi i oswoić z tematem samobadania, marka H&M już po raz drugi dołączyła do akcji "Przymierz się do samobadania". W ramach kampanii „Wylecz Raka Piersi HER2+” przez cały październik w przymierzalniach damskich i dziecięcych we wszystkich sklepach stacjonarnych w Polsce, na lustrach widoczne są naklejki z kodem QR, który po zeskanowaniu przenosi na stronę internetową kampanii. Dostępne są tam materiały edukacyjne dotyczące samobadania piersi zarówno w formie infografiki, jak i video. Skąd pomysł, żeby dołączyć do akcji?
- Jako marka H&M często angażujemy się w ważne społecznie tematy, dzięki temu jesteśmy jeszcze bliżej naszych klientów i klientek na całym świecie. Cieszymy się, że już po raz drugi możemy wesprzeć kampanię Wylecz raka piersi HER2+ i udostępnić nasze damskie i dziecięce przymierzalnie we wszystkich sklepach stacjonarnych H&M w Polsce. Dzięki temu informacje na temat tak ważnej kampanii dotrą do wielu kobiet w różnym wieku. Ponownie zdecydowaliśmy się na promowanie przekazu związanego z samobadaniem piersi wśród użytkowniczek naszego programu lojalnościowego Hello H&M Member. W ten sposób możemy zwiększyć zasięg, potencjalnie docierając do milionów naszych klientek. Zgodnie z hasłem kampanii Przymierz się do samobadania, warto znaleźć czas nie tylko na wybór nowej garderoby, ale przede wszystkim na troskę o siebie – podkreśla Daria Kaczmarek z Działu Komunikacji H&M.
Samobadanie, w połączeniu z innymi badaniami profilaktycznymi, jak mammografia, wizyty u ginekologa, podczas których lekarz wykonuje badanie palpacyjne piersi, oraz USG piersi zalecone w razie potrzeby przez lekarza, zapewniają kompleksowe podejście do profilaktyki raka piersi.
Działania profilaktyczne, takie jak samobadanie piersi czy regularne badania mammograficzne, odgrywają kluczową rolę we wczesnym wykrywaniu raka piersi. Dzięki tym działaniom kobiety mogą lepiej poznać swoje ciało i szybciej reagować na niepokojące zmiany. Nie warto odkładać profilaktyki na później. Dbajmy o swoje zdrowie! – podsumowuje Elżbieta Kozik, prezes Ruchu Onkologicznego PARS (Polskie Amazonki Ruch Społeczny).
Kampania „Wylecz raka piersi HER2+” powstała z myślą o kobietach z tym podtypem nowotworu, a jej celem jest wsparcie oraz edukacja chorych i ich bliskich. W ramach inicjatywy uruchomiono stronę wyleczrakapiersi.pl oraz fanpage na Facebooku Wylecz raka HER2+. Od 2023 roku ważnym aspektem kampanii jest także promowanie profilaktyki raka piersi, dlatego zainicjowano akcję „Przymierz się do samobadania”.