Legendarna marka PRL-u, „Moda Polska”, przez dekady wyznaczała standardy elegancji nad Wisłą. Teraz jej kultowe projekty możemy podziwiać w Muzeum Narodowym w Krakowie. To wspaniała podróż do czasów, gdy polscy projektanci potrafili dorównać paryskim mistrzom, a nazwisko Jerzego Antkowiaka brzmiało jak obietnica luksusu.
Choć z dzisiejszej perspektywy może się to wydawać paradoksem, w kraju dążącym do egalitaryzmu istniała instytucja nastawiona na elitarność. Przedsiębiorstwo Państwowe „Moda Polska”, działające w latach 1958–1998, dla mieszkańców PRL-u było synonimem szyku i elegancji.
Duszą tego przedsięwzięcia była Jadwiga Grabowska. Pod jej kierownictwem artystycznym uformował się zespół wybitnych młodych projektantów: Jerzy Antkowiak (późniejszy dyrektor artystyczny), Magda Ignar, Kalina Paroll czy Irena Biegańska. Przez dziesięciolecia dbali o to, by polska moda nie wypadła z nurtu mody ogólnoświatowej, i z każdą kolejną kolekcją udowadniali, że kreatywność może rozkwitać w najmniej sprzyjających warunkach. Miastem, w którym szukali inspiracji, niezmiennie pozostawał Paryż. Mogli brać udział w paryskich pokazach haute couture i zaopatrywać się w tkaniny najwyższej jakości.
Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Krakowie to pierwsza odsłona bogatej kolekcji „Mody Polskiej”, którą gromadzono przez ostatnie kilkanaście lat. Wśród eksponatów znajdują się prawdziwe perły designu – od kreacji wieczorowych i płaszczy, poprzez suknie dzienne, aż po komplety plażowe.
Wystawa przybliża zwiedzającym kilkanaście sylwetek projektantów, którzy tworzyli od końca lat 60. po lata 90. XX wieku. Najbardziej znanym spośród nich był Jerzy Antkowiak, który po dołączeniu do zespołu Jadwigi Grabowskiej szybko stał się jej prawą ręką. W twórczości kreatora, widoczne jest jego zamiłowanie do teatru i opery. Każdy przygotowywany przez siebie pokaz mody starał się przekształcić w fascynujące „show”, co w latach 70 nie było jeszcze regułą.
Na wystawie możemy podziwiać przekrój projektów ikonicznej marki PRL-u. Prezentowane ubiory są przykładem krawiectwa na najwyższym poziomie, świadectwem szyku, elegancji i luksusu, który w siermiężnej rzeczywistości Polski Ludowej był dostępny dla nielicznych.
Odwiedzając wystawę możemy się przekonać, że najlepsza moda działa podobnie jak sztuka: wywołuje zachwyt, nostalgię, pobudza wyobraźnię. Wśród eksponatów znajduje się między innymi wyjątkowy dwustronny płaszcz projektu Kaliny Paroll – marzenie miłośniczek mody tamtej epoki. Wykonany z czarnego sztruksu z jednej strony i materiału w drobne kwiaty z drugiej urzeka mistrzowską formą, artystycznym sznytem i perfekcją wykończenia.
Innym przykładem klasy i dobrego smaku – tym razem w duchu minimalizmu – jest granatowa suknia wizytowa z lat 60. XX wieku. Jej styl nawiązuje do mody na proste, zgeometryzowane fasony propagowane w Paryżu przez Andre Courragesa i Pierre’a Cardina w latach 60. XX w. Wykonana jest z pięknej tkaniny we wzór przypominający strużki wody, kontrastujący z trapezową, surową formą sukienki. Nie wiadomo, kto jest autorem projektu. Suknia pochodzi z prywatnej szafy i najpewniej została zakupiona w jednym z salonów „Mody Polskiej”.
Moda Polska (1958-1998), Warszawa, Suknia wizytowa
Wystawa: „Moda Polska” w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie to podróż w czasie do epoki, w której moda była nie tylko sztuką użytkową, ale też wyrazem aspiracji i tęsknoty za zachodnim stylem życia.
Kuratorką wystawy jest Joanna Regina Kowalska.
Moda Polska (1958-1998), Jerzy Antkowiak, Polska, Komplet letni: bluza, spodnie i szarfa z kolekcji "Kobiety pustynne".
Moda Polska (1958-1998), Jerzy Antkowiak,Warszawa, Czarna suknia wieczorowa