Międzynarodowe Biennale Sztuki w Wenecji to jedna z największych i najważniejszych wystaw sztuki wizualnej na świecie. Prace ponad 300 artystów z 80 krajów prezentowane są na wystawie zbiorowej w Arsenale, a także w pawilonach narodowych w ogrodach w dzielnicy Castello. W Wenecji kolektyw Open Group i kuratorka Marta Czyż prezentują w Pawilonie Polskim projekt "Powtarzajcie za mną II", którego partnerem jest Ceramika Paradyż.
Spis treści
Liczby związane z Biennale naprawdę robią wrażenie. Łączna powierzchnia wystaw obejmuje blisko 25 tysięcy metrów kwadratowych, a ekspozycje zobaczy najprawdopodobniej ponad milion osób. Osobną kategorię stanowią imprezy towarzyszące Biennale. Uznanie krytyki w tej edycji zyskała ekspozycja „Andrzej Wróblewski (1927-1957). In the First Person” zorganizowana przez Fundację Rodziny Staraków.
Tegoroczna, 60. edycja Biennale w Wenecji zatytułowana jest "Obcokrajowcy są wszędzie. "Uchodźca, cudzoziemiec, osoba queer, outsider i rdzenni mieszkańcy - tymi tematami żyje nasza wystawa", wyjaśnia kurator Adriano Pedrosa. Wiemy już, że Złotego Lwa za najlepszą wystawę w pawilonie narodowym zdobył Archie Moore z Australii. Z kolei nasz kraj reprezentuje audiowizualna instalacja, związanego z Polską ukraińskiego kolektywu Open Group.
Na trwającej do 24 listopada 60. edycja Biennale w Wenecji kolektyw Open Group i kuratorka Marta Czyż prezentują w Pawilonie Polskim projekt "Powtarzajcie za mną II". Ta ekspozycja to zbiorowy portret świadków wojny w Ukrainie w formie instalacji audiowizualnej. Składają się na niego dwie prace wideo zrealizowane w 2022 i 2024 roku. Bohaterami obydwu są wojenni uchodźcy, którzy wspominają dźwięki wydawane przez broń, które zapamiętali, a następnie zapraszają publiczność do ich powtórzenia. W tym celu przed ekranami, na których pokazywane są świadectwa uchodźców tak jak w salonach karaoke ustawiono rząd mikrofonów. Widzowie nie powtarzają jednak tekstów znanych przebojów, lecz naśladują wystrzały, kanonady i wybuchy. Wspólnie z uchodźcami tworzą coś, co można nazwać „ścieżką dźwiękową wojny”.
Wideo z 2022 roku zostało nakręcone pod Lwowem w obozie dla uchodźców ze wschodniej Ukrainy, a jego bohaterowie opowiadają o swoich niedawnych przeżyciach. Praca z 2024 roku była realizowana poza Ukrainą, w miejscach bezpiecznego schronienia we Wrocławiu, Wiedniu, Berlinie, Wilnie, Tullamore i w Nowym Jork, jednak dla jej bohaterów dźwięki wojny w dalszym ciągu pozostają traumatycznym i żywym wspomnieniem.
Partnerem tej poruszającej instalacji w Pawilonie Polskim jest Ceramika Paradyż, marka, która od lat wspiera młodych designerów oraz współpracuje z artystkami i projektantkami, takimi jak Anna Orska i Gosia Baczyńska.