Po wieloletniej fali kryzysu marka Victoria’s Secret desperacko popróbuje odbudować sympatię odbiorców. Zatrudnienie modelki z zespołem Downa w ostatniej kampanii to tylko jeden z kilku chwytów, który ma przywrócić jej dawną świetność.
Spis treści
Wszystko wskazuje na to, po fali krytyki, jaka dotknęła Victoria’s Secret twórcy marki postanowili wziąć odwrót z obranego wcześniej kursu i popracować nad wizerunkiem tak, by przywrócić bieliźniarskiemu gigantowi pozycję (i dochody) z okresu największej świetności.
Victoria’s Secret jest jedną z największych modowych marek na świecie, a ciągu 5 dekad na rynku (powstała w 1977 roku) rozrosła się do ogromnych rozmiarów i zyskała miano jednej z najbardziej prestiżowych. Rokrocznie pokazy VS były jednym z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w branży, a rekord marka pobiła w 2001 roku, kiedy to przed ekranami udało się zgromadzić niemal 12,5 miliona widzów.
W ostatnich kilku latach jednak mierzy się z potężnym wizerunkowym kryzysem, który odczuwa w najbardziej dotkliwy sposób: szacuje się, że tylko w 2019 obroty VS spadły aż o 3%. Ceny akcji poszybowały w dół aż o 32% w skali roku, a tendencja spadkowa utrzymuje się. Na drastyczne obniżenie przychodów wpłynęło wiele czynników, m.in. rosnąca konkurencja czy systematycznie malejący ruch w centrach handlowych, gdzie zlokalizowane są sklepy VS, który apogeum osiągnął w czasie pandemii, gdy te zamknięto całkowicie.
Ale nie ma wątpliwości, że na taki obrót rzeczy Victoria’s Secret zapracowała też sama. Do dziś nie milkną kulisy skandalu sprzed dwóch lat związanego z oskarżeniami o molestowanie seksualne, z którymi musieli zmierzyć się szefowie marki.
Wyświetl ten post na Instagramie
Rok wcześniej do dymisji podał się wieloletni szef marketingu VS, 71-letni wówczas Ed Razek po tym, jak w jednym z poczytnych magazynów w obraźliwy sposób wypowiedział się na temat osób transseksualnych i modelek plus size zapowiadając, że nie ma dla nich miejsca na wybiegu VS.
Jego zresztą też dosięgły oskarżenia modelek: wielomiesięczne śledztwo przeprowadzone przez "New York Times" ujawniło, ze takie zarzuty pod adresem Razka wystosowało ponad 100 modelek związanych z amerykańskim brandem. Skutkiem tego odwołano kultowy pokaz, a krótko później zamknięto 50 sklepów z bielizną.
Ale kontrowersje wokół pokazów toczyły się także wcześniej: w prasie zagranicznej głośno było o tym, że modelki i Aniołki Victoria’s Secret (czyli wybrane modelki związane z firmą stałym kontraktem) poddawane są przed pokazami katorżniczej diecie, zmuszane do udziału w „odchudzających obozach”, a tuz przed samym show, by kostium "dobrze leżał", odmawia się im nawet wody.
Wyświetl ten post na Instagramie
Wiele z nich miało przypłacić takie praktyki zaburzeniami odżywiania. Paradoksalnie, choć same modelki choć nie godziły się na takie warunki pracy, długo milczały na temat urągających godności zakulisowych zwyczajów - udział w pokazie VS jest niezwykle prestiżowym wyróżnieniem i zwieńczeniem kariery w modelingu dostępnym tylko dla nielicznych.
Wśród nazwisk, których kariery nabrały szalonego tempa właśnie wskutek nawiązania współpracy z marką wymienia się m.in. Adrianę Limę, Alessandrę Ambrosio, Elsę Hosk, Mirandę Kerr, Josephine Skriver czy Behati Prinsloo i Barbarę Palvin.
Wyświetl ten post na Instagramie
Choć w ostatnim czasie wielu prognozowało upadek VS , marka z wszystkich sił stara się odbić od dna, a nawet ma aspiracje, by wspiąć się na dawne szczyty. By ocieplić wizerunek, tuż po odejściu Eda Razka zmieniono politykę firmy i w 2019 roku w pokazie angaż dostała Valentina Sampaio, brazylijska transpłciowa modelka. W tym czasie marka zatrudniła także Ali Tate-Cutler, o której mówi się, że jest pierwszą modelką plus size w szeregach Victoria's Secret.
Wyświetl ten post na Instagramie
W ostatnich dniach za to głośno zrobiło się o tym, że w nowej kampanii „The Love Cloud Collection” wzięła udział Sofia Jirau, portorykańska modelka z zespołem Downa, w której, w myśl promowania różnorodności, u boku Jirau wystąpiło także 17 innych kobiet o zróżnicowanej urodzie, kształtach i pochodzeniu etnicznym.
Trudno powiedzieć, czy marce Victoria’s Secret uda się odzyskać dawną świetność. Trzeba jednak przyznać, że na pewno idzie w dobrym kierunku.