Pandemia koronawirusa pokrzyżowała wiele planów, także tych podróżniczych. Trend researcherzy już wiedzą, że w nowym roku czeka nas koniec sezonu urlopowego, fly shaming i wzrost popularności wakacji last minute. Poznaj 7 najnowszych trendów w podróżowaniu na 2021 rok.
Pandemia zmieniła zdecydowaną większość aspektów naszego życia. Popularność pracy z domu, czyli home office będzie miała swoje konsekwencje podczas planowania wakacji. Trend researcherzy twierdzą, że wyraźnie zatrze się granica „sezonu urlopowego”. Na wyjazdy będziemy decydować się nie tylko od czerwca do sierpnia. Łatwość pracy z dowolnego miejsca, zachęcą nas do wyjazdów także w trakcie wiosny i wczesnej jesieni.
Na odległe egzotyczne podróże zdecydują się nieliczni. Teraz będziemy szukać bliskich destynacji, które będą nam zapewniały spokój i bezpieczeństwo. Na rozkwit popularności mogą liczyć polskie wsie i malownicze miasteczka, które zapewniają dostęp do morza, jezior, lasów, czy mało popularnych szlaków górskich. Zamiast zatłoczonych hoteli, będziemy wybierać małe pensjonaty lub domki do wynajęcia. To lato upłynie nam pod znakiem lokalnych wakacji w towarzystwie dzikiej natury, zamiast ludzi.
Przedłużający się lockdown i zamknięcie w czterech ścianach, obudziły w was chęć bliskości z naturą. Przemęczeni udogodnieniami XXI wieku turyści zdecydują się na wakacje w survivalowym stylu. Przykłady? Urlop pod namiotem, wyjazdy z dala od cywilizacji, spływ kajakowy lub wakacje z trekkingiem górskim. Rosnącą popularnością cieszą się niszowe biura podróży, organizujące survivalowe wyjazdy, jak np. Soliści. Survivalowy wyjazd możesz także spędzić z wykwalifikowanym przewodnikiem, z którym, np. przemierzysz nieturystyczne szlaki w Bieszczadach, będziecie nocować pod namiotem w lesie, a codziennie rano rozpalać ognisko, aby przygotować kawę.
Popularność miejsc przyjaznym planecie i weganom to kolejny trend podróżniczy 2021 roku. Wymagania? Roślinne menu, funkcjonowanie w stylu eko i zero waste oraz hotel przyjazny zwierzętom. Wspólne wartości hotelarzy i gości będą ważnym kryterium wyboru wakacyjnej destynacji. To model, który już funkcjonuje w branży mody – świadomi konsumenci wybierają marki, które działają transparentnie i w zgodzie z naszym światopoglądem.
HomeToGo to największa wyszukiwarka noclegów na świecie. Firma przeprowadziła badania dotyczące podróżowania w trakcie pandemii, na podstawie których opracowali raport o trendach turystycznych na 2021 rok. Wynika z niego, że aż 45% badanych, zaznaczyło podwyższone warunki sanitarne jako jeden z trzech kluczowych czynników decydujących o wyborze hotelu. Wysokie standardy sanitarne i częsta dezynfekcja będą nieodłącznymi aspektami każdej podróży w 2021 roku.
W czasie pandemii najbardziej liczy się elastyczność. Ze względu na dynamiczną sytuację w miejscach pracy, zmieniające się obostrzenia i restrykcje związanie z podróżowaniem, będziemy zmuszeni podejmować spontaniczne decyzje. Stąd wzrost popularności wakacji last minute w 2021 roku.
Flight shaming polega na rezygnowaniu z podróży lotniczych, które powodują ślad węglowy i pogarszanie się klimatu. Trend na flight shaming narodził się w Szwecji w 2017. Szwedzki rząd w związku ze „wstydem przed lataniem”, zdecydował się na uruchomienie linii dalekobieżnych pociągów, łączących kraj z miastami w środkowej Europie. Trend zyskuje także popularność we Francji orz Holandii. Dołączają się do niego także linie lotnicze, jak Lufthansa i AirFrance, które ograniczają liczbę lotów krajowych, które można zastąpić bardziej ekologiczną koleją. Innym sposobem jest rekompensowanie śladu węglowego. To dodatkowa opcja wpłaty przy zakupie biletu lotniczego, która jest przekazywana na proekologiczne organizacje, np. zalesiające tereny.