Czy zazdrość w pracy jest czymś normalnym? Jak przekuć ją w pozytywne działanie?
Zdarzyło ci się pomyśleć o koleżance z biura, że zapewne atrakcyjny wygląd pozwolił jej szybciej rozwinąć karierę? Pozazdrościłaś choć raz koleżance pozycji w zespole, wyróżnienia lub awansu? Zazdrość w pracy towarzyszy nam na co dzień – do takiego wniosku doszli naukowcy, którzy zajęli się badaniem odczuwania zazdrości oraz zawiści w środowisku zawodowym. Sprawdzili, jak dużą rolę one pełnią w relacjach formalnych, i dlaczego częściej dotyczą kobiet niż mężczyzn. Zazdrość – dlaczego odczuwamy ją w pracy?
Analiza przeprowadzona przez przez badaczy z uniwersytetów w Holandii, Hiszpanii i Argentynie wykazuje, że kobiety są znacznie bardziej zazdrosne o pozycję oraz wygląd koleżanek z pracy. Zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn większą zawiść wzbudza sukces osiągnięty u przedstawiciela tej samej płci. Okazuje się, że wzmaga się poczucie niesprawiedliwości, jeśli wynika ono z czyjegoś awansu. W pracy zwiększa się też skłonność do porównywania porażki z czyimś sukcesem.
Badania przeprowadzone na postawie kwestionariuszy na grupie niemal 200 osób (zarówno kobiet, jak i mężczyzn) wskazały, że kobiety częściej są i zazdrosne, i zawistne. Przyczyny dotyczyły nie tylko kwestii zawodowych (awans czy wyróżnienie na tle zespołu), ale także cech indywidualnych, np. atrakcyjnego wyglądu czy większej pewności siebie. Jak podkreśla jeden z badaczy, Rosario Zurriaga, to właśnie kobiety częściej odczuwają zazdrość i zawiść, która przekłada się na negatywne odczucia, w tym poczucie zagrożenia oraz utraty pozycji.
Badania nad zazdrością w relacjach zawodowych miały na celu przede wszystkim wyciągnięcie wniosków, które pomogą w zrozumieniu mechanizmu powstawania konfliktów w miejscu pracy oraz ich skutecznemu zapobieganiu. Zazdrość o osobę tej samej płci potrafi wywołać frustrację, poczucie niesprawiedliwości, a dodatkowo wyraźnie obniża samoocenę. To z kolei może przełożyć się na pogłębienie zachowań aspołecznych oraz pojawienie się poczucia winy.
Jeśli uświadomisz sobie źródło frustracji, łatwiej będzie ci opanować negatywne emocje. Co sprawia, że nie czujesz się kompetentna? Dlaczego sukces koleżanki z pracy wprawia cię w poczucie winy? Zamiast złościć się na innych, skup się na sobie. Zastanów się, jakie umiejętności poprawią twoją pozycję, co warto zrobić, aby wykazać się na polu zawodowym. Eksperci radzą: przekuj zazdrość w działanie i wyciągnij z tego same korzyści!