Łyk gryczanki
Fot. iStock

Łyk gryczanki

Herbata z nasion gryki.  Jeden z najzdrowszych naparów świata jest słodki, smakuje i pachnie prażonymi orzechami, karmelem i gryczanym miodem. Bez glutenu i bez kofeiny. W Azji kobiety piją gryczankę 2-3 razy dziennie, często w miejsce wody.

Dzika tatarka

Tak naprawdę nie jest herbatą, bo ta powstaje z liści krzewów herbacianych, a gryczany napar robi się nasion gryki tatarskiej (ta, która rośnie u nas to gryka zwyczajna). Najbardziej wartościowa i najbogatsza w smaku tatarka rośnie w górzystych regionach Chin na wysokości ponad 2000 metrów n.p.m. i na Tajwanie i jest najdroższa. W Japonii napój z gryki nazywa się Soba Cha, w Korei Memil Cha, a w Chinach Ku Qiao Cha i ich szukaj w sklepach na opakowaniach. 

Najpiękniejsza w klasie

W napoju z gryki znajdziesz przede wszystkim witaminy  z grupy B, ale też  A, E, P, kwas foliowy, magnez, żelazo, cynk, fosfor, potas, rutynę. Ta ostatnia zabija wolne rodniki, przez co skóra starzeje się wolniej, a w tatarce  jest ponad 100 razy więcej niż w gryce zwyczajnej! Szklanka napoju dostarcza też 20 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik. Spożywana regularnie czyni dla naszego organizmu samo dobro. Normalizuje ciśnienie, sprzyja pozbywaniu się nadmiaru wody z organizmu, obniża poziom glukozy we krwi, stabilizuje nastrój, reguluję pracę układu pokarmowego, wzmacnia odporność. Poprawia również wygląd skóry, włosów, paznokci, pomaga utrzymać albo osiągnąć zdrową wagę. Nic dziwnego, że Azjaci uważają herbatę gryczaną za naturalne lekarstwo. 

Zrób to po swojemu

Na początek weź 1/2 szklanki kaszy gryczanej palonej. Wsyp ziarnka na suchą, gorącą patelnię i stale mieszając albo nią potrząsając opiekaj do czasu, aż staną się brązowe. Uważaj, żeby ich nie spalić, bo tak jak kasza, będą gorzkie. Gdy ostygną włóż do szczelnego słoika czy pojemnika ( możesz zrobić od razu więcej, a potem dodawać też do koktajli, owsianek, sałatek). Jak zaparzać? Klasyczne proporcje to łyżka, dwie prażonej gryki na filiżankę (to zależy czy lubisz mniej lub bardziej intensywną), wrzucasz, zalewasz wrzątkiem, po 5 minutach, przecedzasz, a gryczana herbata gotowa. 

Solo albo w dobrej parze

Najlepiej pić gryczankę pomiędzy posiłkami, godzinę, dwie przed albo po. Równie smaczna jest na ciepło jak i na zimno, najlepsza wersja mrożona, zwłaszcza w gorący dzień, doskonała! Zalecana zdrowa ilość to 1-3 filiżanki dziennie, za to mogą je pić wszyscy, nawet kobiety w ciąży, dzieci i osoby starsze. Azjaci co prawda tego nie mają w zwyczaju, ale Ty możesz podać herbatę z gryki do posiłku, będzie pasować tak do wytrawnych dań jak i do deserów. To też świetna baza do przygotowania herbacianych sorbetów czy mrożonych kostek do letnich drinków. 

Są już w sklepach polskie herbaty gryczane przygotowane z gryki zwyczajnej, w wersji naturalnej albo ze smakowymi dodatkami, dziką różą, rokitnikiem, suszonym jabłkiem. 

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również