Moda cyrkularna jest w ostatnich miesiącach na ustach wszystkich. O potrzebach zmiany w modzie pisaliśmy już nie raz, zaś recycling i upcycling należy do najciekawszych praktyk w zrównoważonej modzie. Co ważne, moda obiegu zamkniętego rozwinęła się już na tyle, że może zaspokoić większość potrzeb. Oto 6 najciekawszych, w większości polskich, marek z modą cyrkularną.
Spis treści
Zgodnie z danymi Parlamentu Europejskiego produkcja odzieży i obuwia jest źródłem 10 proc. emisji gazów cieplarnianych na świecie (więcej niż loty samolotem i żegluga morska!) oraz 20 proc. zanieczyszczeń wody. Szacuje się, że produkcja jednego t-shirta wymaga zużycia takiej ilości słodkiej wody (2,7 tys. litrów) ile wypiłby dorosły człowiek w ciągu 2,5 lat. Nie dziwi zatem decyzja PE, aby do 2050 roku przejść całkowicie na gospodarkę obiegu zamkniętego.
Ewidentnie moda cyrkularna jest przyszłością, ale co ważniejsze – jest naprawdę ciekawa i różnorodna. Coraz więcej globalnych marek decyduje się na wprowadzenie elementów z recylingu do swoich kolekcji m.in. H&M z kolekcją H&M Innovation Stories, Adiddas w kolaboracji z Parley for the Oceans i sneakersami z butelek z recyclingu. Od upcyclingu nie uciekają również luksusowe domy mody. Hermès założył pracownię Petit h, kreatywnie wykorzystującą niewykorzystane resztki materiałów. Miu Miu wypuściło kolekcję przerobionych sukni, z modelami z okresu 1930-1980, Upcycled by Miu Miu.
Wykorzystywanie recylingu (przetwarzanie wyprodukowanych przedmiotów na nowe materiały) i upcyclingu (twórcze wykorzystywanie materiału, aby uzyskać rzeczy lepszej jakości) to dobry kierunek dla dużych brandów, jednak zwróćmy uwagę na firmy, które całą swoją działalność na tym opierają. Są to głównie niewielkie marki z limitowanymi kolekcjami, z uwagi na naturalne ograniczenia jakie nakłada sposób pozyskiwania materiałów z resztek produkcyjnych albo z przerabianej z second-handu. Oto 6 marek, które zaspokoją wszelkie modowe potrzeby, od jeansów przez luksusową odzież po biżuterię i akcesoria.
A na co mi to? – pytają założycielki (matka i córka) produkujące nerki ze skóry odrzuconej przez większych producentów jako odpad. Działają od 2013 roku na Lubelszczyźnie. Klientki cenią nerki za zróżnicowanie wielkości (6 rozmiarów!) oraz możliwość personalizacji (np. dodanie chwosta, łańcucha lub blokady). Poza skórami resztkowymi produkują również z tkanin powstałych z recyclingu butelek PET oraz ze skór z znalezionych w second handach płaszczy i kurtek.
Wyświetl ten post na Instagramie
W rodzinie siła. Ta kolejna polska marka to dwie siostry, które szyją kimona i inne ubrania z tkanin z recyklingu. Marka chętnie pracuje również z ilustratorkami. W najnowszej kolekcji we współpracy z Anią Rudak (kolaborowała m.in. z H&M Polska, Medicine czy Galilu) powstała m.in. przepiękna sukienka w konie.
Wyświetl ten post na Instagramie
Odważna i zrównoważona. Marka Jackob Buczynski powstała w 2017 roku z potrzeby zamanifestowania sprzeciwu wobec nadmiernej produkcji odzieży. Flagowy produkt tej polskiej marki to niesamowite upcyclingowe kurtki z frędzlami #jacketbyjackob. Projektant wykorzystuje w swoich projektach ubrania z secondhandów z całej Europy. Jackob Buczyński został nagrodzony w konkursie "Doskonałość Mody 2023" magazynu Twój STYL.
Wyświetl ten post na Instagramie
W 2014 roku dwóch przyjaciół z doświadczeniem w modzie, Sean Barron i Jamie Mazur, założyło w Los Angeles markę Re/done specjalizującą się w przerabianiu klasycznych jeansów w modele zgodne z trendami. Chociaż pomysł brzmi niszowo, pierwszych 300 par sprzedało się błyskawicznie, zaś od tego czasu Re/done współpracowało m.in. z Cindy Crawford czy marką Hanes. Spodnie Re/done nosiła m.in. Adele w jesiennej sesji dla magazynu „Rolling Stones”, Kristen Stewart w sesji „LA Times” czy modelka Emily Ratajkowski.
Wyświetl ten post na Instagramie
Polska marka łącząca ekologię i technologię. Biżuteria zrobiona w 90 proc. z przetworzonych butelek PET i wyprodukowanych za pomocą technologii druku 3D. Można wybierać wśród geometrycznych form lub z nowej jesiennej kolekcji stawiającej na roślinne wzory, która (co ważne) została wykonana z wykorzystaniem koralików z nieudanych modeli.
Wyświetl ten post na Instagramie
Monika Surowiec, propagatorka upcyclingu, w swojej marce Saint Warsaw wykorzystuje w 100 proc. materiał z drugiego obiegu. Jej luksusowe projekty to przede wszystkim marynarki i garnitury, o których projektantka pisze, że „nie pytają o wiek, płeć, orientację, kolor skóry”. Spodnie jej projektu nosi, m.in. Mary Komasa.
Wyświetl ten post na Instagramie