Co siódmy Polak akceptuje wydzielanie pieniędzy i kontrolowanie wszystkich wydatków przez partnera. A co czwarta osoba doświadczająca przemocy ekonomicznej, przyznaje, że jest to zjawisko powtarzające się w jej życiu. Czy to normalne? Wbrew powszechnej opinii – NIE! O przemocy ekonomicznej i jej przejawach opowiada najnowsza kampania Avon Kontra Przemoc "Rachunek przemocy", organizowana we współpracy z fundacją Feminoteka.
Przemoc domowa nie zawsze pozostawia widoczne ślady na ciele, ale zawsze rani osoby, które jej doświadczają, i obniża ich poczucie własnej wartości. Z opublikowanego w 2019 roku raportu "Ogólnopolska diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie" wynika, że przemoc ekonomiczna pozostaje obszarem najmniej zrozumianym oraz trudnym do scharakteryzowania i rozpoznania. 14% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że "wydzielanie pieniędzy i kontrolowanie wszystkich wydatków, to przejaw gospodarności współmałżonka". Co więcej, badacze wskazują, że występowanie przemocy w rodzinie nie zależy od statusu społeczno-ekonomicznego osób, które jej doznają, bo występuje ona zarówno w rodzinach w trudnej sytuacji materialnej, jak i w tych dobrze sytuowanych.
Celowe uzależnienie finansowe, wydzielanie, kontrolowanie, nadmierne krytykowanie wydatków, to przejaw przemocy. Przemoc ekonomiczna to zachowania mające na celu kontrolę zdolności partnerki lub partnera do nabywania, utrzymywania i korzystania z zasobów ekonomicznych. O jej istnieniu w danej rodzinie może świadczyć:
Tego typu przemoc może prowadzić do niezaspokojenia czyichś podstawowych potrzeb życiowych, a nawet skutkować tym, że narażona na nią osoba będzie pozbawiona środków do życia.
Wciąż wiele osób, które doświadczają agresywnych, upokarzających zachowań w obszarze ekonomicznym, nie wie, że ma prawo i może zwrócić się o pomoc. Fundacja Feminoteka i marka Avon chcą to zmienić! Tegoroczna edycja kampanii Avon Kontra Przemoc* – realizowana w ramach międzynarodowej akcji 16 Dni Przeciw Przemocy ze względu na Płeć – ma na celu edukowanie kobiet i mężczyzn na temat tego, czym jest przemoc ekonomiczna oraz w jaki sposób może się ona przejawiać.
Avon wystawia opresyjnym partnerom "Rachunek przemocy", a osobom, które jej doświadczają, oferuje bezpłatną i profesjonalną pomoc poprzez aplikację Avon Alert. Za pośrednictwem tej aplikacji można dodzwonić się do telefonu wsparcia Feminoteki, poprosić o pomoc na całodobowym chacie, znaleźć schronienie w całej Polsce lub po prostu zdobyć potrzebne informacje.
Avon i fundacja Feminoteka uruchomili pierwszą przeciwprzemocową aplikację dla osób doświadczających przemocy Avon Alert w 2019 roku. Od początku jej istnienia skorzystało z niej 50 tys. osób.
Avon rozszerzył platformę edukacyjną dostępną w aplikacji, dzięki czemu jej użytkownicy uzyskali dostęp do większej ilości materiałów. W Avon Alert można także znaleźć specjalną mapę stworzoną w ramach współpracy fundacji Feminoteka, Antyprzemocowej Sieci Kobiet oraz osób indywidualnych. Znajdują się w niej miejsca z całej Polski oferujące wsparcie kobietom dotkniętym zjawiskiem przemocy.
Kampania "Rachunek przemocy" to kolejny krok w ramach regularnych działań Avon na rzecz pomocy osobom dotkniętym przemocą. Z okazji swoich 135. urodzin marka planuje też przekazać w ciągu najbliższego roku 1,35 mln dolarów (globalnie) na wsparcie organizacji pożytku publicznego, pomagającym kobietom doświadczającym przemocy. Avon nie zapomina także o swoich pracownikach. W ubiegłym roku marka wprowadziła procedurę postępowania w przypadku przemocy zwaną Protokołem GBV.
Dzięki tej procedurze, osoby w trudnej sytuacji mogą skorzystać ze wsparcia Ambasadora ds. Przemocy lub otrzymać dodatkowy urlop – tłumaczy Agnieszka Isa, Dyrektor Generalna w Avon Cosmetics Polska.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: avonalert.pl oraz avonkontraprzemoc.pl. Kampanię wspiera BNP Paribas Bank Polska S.A.
* Avon Kontra Przemoc to zainicjowana w 2008 roku kampania, w ramach której budowana świadomość istnienia problemu przemocy oraz popularyzowana jest wiedza o tym, jak ofiarom przemocy pomagać. Środki na realizację kampanii pozyskiwane są ze sprzedaży produktów Avon z Symbolem Nieskończoności, czyli symbolem walki z przemocą. Kupując je, wspiera się działania w ramach kampanii. Dzięki funduszom zebranym w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc i przekazanym na działanie "Niebieskiej Linii", pomoc uzyskało 23 883 osoby. W 2019 roku Avon we współpracy z fundacją Feminoteka rozpoczął akcję "Avon Kontra Przemoc – Skreśl niepotrzebne", w ramach której powstała aplikacja Avon Alert dla ofiar przemocy i osób z ich otoczenia. Ważną inicjatywą kampanii jest także coroczny bieg "Avon Kontra Przemoc" w podwarszawskim Garwolinie. Bierze w nim udział wiele kobiet (średnio jest to około 30 procent biegaczy), podczas gdy na innych podobnych imprezach stanowią one zaledwie kilkanaście procent wszystkich uczestników.