Trening na bieżni. Poradnik da początkujących
Fot. iStock

Trening na bieżni. Poradnik da początkujących

Trening na bieżni to wygodna alternatywa dla biegów w plenerze – niezależnie od pogody możliwe jest zachowanie systematyczności. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z bieżnią, powinnaś poznać kilka rad, które sprawią, że umiejętnie prowadzone treningi będą sprawiać ci przyjemność.

Określ swój cel

Chcesz schudnąć? Przygotowujesz się do udziału w maratonie? A może chcesz poprawić kondycję? Wyznacz konkretny cel i zastanów się, ile czasu potrzeba na jego realizację. Nie przeceniaj swoich możliwości, tylko realnie oceń to, na co cię stać. Nie chodzi o przekraczanie ograniczeń i wysiłek ponad miarę, ale o samą pracę, jaką się wykonuje.

Zapewnij sobie komfort

Podczas intensywnego treningu liczy się wygoda. Wybierz sportowy strój, który dopasuje się do naturalnych ruchów twojego ciała i zapewni ci swobodę. Wykonany z paroprzepuszczalnej tkaniny, umożliwi skórze oddychanie, jednocześnie zapewniając uczucie suchości i ciepła. Pamiętaj też o odpowiednio wyprofilowanym obuwiu – w sklepach sportowych znajdziesz specjalne modele butów dla biegaczy, również tych preferujących bieżnie.

Nie zapomnij o rozgrzewce

Nigdy nie rozpoczynaj treningu bez rozgrzewki. Zanim wejdziesz na bieżnię, zrób kilka prostych ćwiczeń – krążenia głową, zginanie głowy do ramion, krążenie ramion w przód i w tył, klasyczne wykroki, wymachy nogą, pajacyki czy lekki trucht w miejscu wystarczą, by mięśnie rozgrzały się, krew zaczęła krążyć szybciej, a oddech przystosował się do zwiększonego wysiłku.

Pamiętaj o technice

Podczas treningu na bieżni zwróć uwagę na technikę. Bardzo ważne jest zachowanie wyprostowanej postawy. Patrz zawsze przed siebie, nie pod nogi i trzymaj się środka taśmy, to zapewni stawom odpowiednią amortyzację. Pamiętaj też, że uchwyty i poręcze nie służą do opierania się podczas biegu, nie używaj ich w trakcie treningu, a jedynie podczas wchodzenia na bieżnię i schodzenia z niej.

Stosuj metodę małych kroków

Zbyt intensywny, nieregularny wysiłek może zaszkodzić. Zacznij od krótkich treningów co kilka dni, następnie zwiększaj ich częstotliwość w zależności od twoich możliwości. Stopniowe wydłużanie czasu pracy mięśni i intensywności ćwiczeń sprawi, że sukcesywnie zwiększać się będzie wydolność organizmu.

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również