10 filmów ostatniej dekady do obejrzenia we dwoje
Fot. iStock

10 filmów ostatniej dekady do obejrzenia we dwoje

I wcale nie chodzi o łzawe melodramaty czy komedie romantyczne o schematycznej fabule. W parze bardzo dobrze ogląda się również dreszczowce, dramaty obyczajowe, filmy akcji i sensacyjne, zwłaszcza takie, w których za kryminalną intrygą, pościgami, bijatykami i zamieszaniem kryją się uniwersalne sprawy, z jakimi mamy lub możemy mieć do czynienia w zwykłym życiu.

  1. „Twój na zawsze” (2010)
    Nominalnie jest to melodramat, ale daleko temu filmowi do typowego wyciskacza łez. Tyler, zbuntowany młody chłopak, w ramach zemsty na policjancie, który go poturbował, uwodzi jego córkę. Jak łatwo się domyślić, wyrachowana gra przeradza się w prawdziwe uczucie. Ale jest w tym filmie dużo więcej niż tylko historia o znalezieniu miłości – pytania o własną tożsamość i miejsce w świecie, a także radzenie sobie z traumami z dzieciństwa i poczuciem straty. (Reż.: Allen Coulter, wyst.: Robert Pattinson, Emilie de Ravin, Pierce Brosnan).
  2. „Drive” (2011)
    Film nietypowy i zaskakujący. Jest w nim wszystko, co niezbędne w kinie akcji: mężczyzna z przeszłością, piękna kobieta, szybki samochód oraz zemsta w tle. Niemal pozbawiona słów rola Ryana Goslinga, wspierana hipnotyzującą ścieżką dźwiękową, sprawia, że film wciąga od pierwszej do ostatniej sekundy. (Reż.: Nicolas Winding Refn, wyst.: Ryan Gosling, Carey Mulligan).
  3. „Poradnik pozytywnego myślenia” (2012)
    Opowieść o mężczyźnie, który stracił pracę, dom oraz żonę, po ośmiu miesiącach opuszcza szpital psychiatryczny i próbuje na nowo odnaleźć się w rzeczywistości. Pomagają mu w tym przyjaciele, rodzice i oczywiście piękna kobieta. Wydawać by się mogło, że to historia, która została już opowiedziała wiele razy. To fakt, ale rzadko kiedy filmowcom udaje się to zrobić w tak dobrym stylu, jak w tym filmie. (Reż.: David O. Russell, wyst.: Bradley Cooper, Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Chris Tucker).
  4. „Ona” (2013)
    Trochę science fiction, ale gdy się dobrze zastanowić, to tak naprawdę już stajemy przed podobnymi problemami. Samotny pisarz, który zarabia na życie pisaniem listów na zamówienie, kupuje nowy system operacyjny, który ma mu ułatwić pracę, rozpoznając i zaspokajając wszystkie jego potrzeby. Oczywiście wizja związku człowieka z maszyną to czysta fantazja, ale z drugiej strony – czy nie jest tak, że dla wielu z nas wirtualna rzeczywistość jest bardziej prawdziwa niż realne życie? (Reż.: Spike Jonze, wyst.: Scarlett Johansson, Joaquin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara, Chris Pratt).
  5. „Zaginiona dziewczyna” (2014)
    Ten film z powodzeniem mógłby wyjść spod ręki mistrza grozy Alfreda Hitchcocka. Doskonały dreszczowiec, który angażuje widza od pierwszej do ostatniej sceny. Punktem wyjścia jest zaginięcie żony, które miało miejsce w piątą rocznicę ślubu. Od tej pory śledzimy nie tylko wysiłki męża, by oczyścić się z podejrzeń, ale zaglądamy też za kulisy małżeństwa, które – jak się okazuje – było tak naprawdę toksycznym związkiem. A przy okazji dostaje się mediom, które w poszukiwaniu nośnego tematu naginają fakty i manipulują odbiorcami. (Reż.: David Fincher, wyst.: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris, Tyler Perry).
  6. „Dziewczyna z pociągu” (2016)
    Ekranizacja głośnego kryminału Pauli Hawkins. Rachel codziennie jeździ do pracy tą samą trasą, przyglądając się z okien pociągu mijanym domom. Pewnego dnia zauważa, że mieszkająca w jednym z nich kobieta zniknęła. Problem w tym, że ze względu na uzależnienie od alkoholu Rachel nie jest zbyt wiarygodnym świadkiem. Film obnaża hipokryzję rodzinnych idylli z przedmieść i pokazuje, że za pięknie przystrzyżonymi trawnikami często kryją się ciężkie i mroczne sekrety. (Reż.: Tate Taylor, wyst.: Emily Blunt, Haley Bennet, Rebecca Ferguson, Justin Theroux, Luke Evans). 
  7. „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (2017)
    Opowieść o tym, jak najsłynniejsza seksuolożka w czasach PRL-u walczy o wydanie książki „Sztuka kochania”, która rozpocznie seksualną rewolucję w trudnych, siermiężnych czasach, kiedy komunistyczne władze i cenzura decydowały, co ludzie mają nie tylko czytać, ale i myśleć. Poznajemy też barwne i niestandardowe życie prywatne lekarki, która miała przeciwko sobie państwo, Kościół i kolegów po fachu. (Reż.: Maria Sadowska, wyst.: Magdalena Boczarska, Eryk Lubos, Piotr Adamczyk, Borys Szyc, Jaśmina Polak, Danuta Stenka).
  8. „Zimna wojna” (2018)
    Jeden z najgłośniejszych polskich filmów ostatnich lat opowiada historię miłości dwojga młodych ludzi w czasach zimnej wojny, którzy nie potrafią żyć ani ze sobą, ani bez siebie. Wszystko pokazane na tle dźwigającej się ze zniszczeń wojennych i uwikłanej w ideologiczną walkę Europy, a Berlin, Paryż i Jugosławia tworzą historyczny kontekst. Reżyser nie ukrywał, że film ma dla niego wymiar osobisty, a inspiracją – wprawdzie dość luźną, ale jednak – do jego powstania była historia jego rodziców. (Reż.: Paweł Pawlikowski, wyst.: Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Adam Ferency).
  9. „Król Lew” (2019)
    O Simbie i Mufasie wszyscy wiedzą wszystko, a na pięknej disneyowskiej bajce wychowały się pokolenia dzisiejszych czterdziesto-, trzydziesto- i dwudziestolatków. Animowana pełnometrażowa opowieść to jeden z najważniejszych filmów ostatnich dziesięcioleci nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych. Wszyscy wracamy do niego od czasu do czasu, a od ubiegłego roku możemy zobaczyć go w nowej odsłonie. W dobie nowych technologii i możliwości, jakie otwierają one przemysłowi filmowemu, studio zdecydowało się na remake wykonany w nowoczesnej technice animacji. (Reż.: Jon Favreau, głosu postaciom użyczyli m.in.: Donald Glover, Seth Rogen, James Earl Jones i Beyoncé).
  10. „Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn)” (2020)
    Harley Quinn pojawiła się w popkulturze jako rysunkowa postać w komiksach związanych z Batmanem. Dziś jest osobą z krwi i kości, podobnie jak Batman, Jocker i inne postacie z Gotham. Krótko mówiąc, film jest bajką, tyle że twórcy, a właściwie twórczynie (scenariusz, reżyseria i produkcja to w tym filmie dzieło kobiet) oparły go nie tylko na standardowym schemacie walki dobra ze złem, ale też postawiły na ideały girl power i wyzwalanie się kobiet spod hegemonii mężczyzn. Ale absolutnie nie jest to obraz, którego głównym przesłaniem byłby feminizm, choć superbohaterki stają się ostatnio w kinie coraz bardziej popularne – przede wszystkim chodzi w nim o dobrą zabawę. (Reż.: Cathy Yan, wyst.: Margot Robbie, Rosie Perez, Mary Elisabeth Winstead, Journee Smollett-Bell, Ewan McGregor, Chris Messina).
Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również