31 maja to doskonała okazja, by rzucić palenie. Dlaczego warto dołączyć do Światowego Dnia bez Papierosa?
Fot. 123RF

31 maja to doskonała okazja, by rzucić palenie. Dlaczego warto dołączyć do Światowego Dnia bez Papierosa?

Światowy Dzień bez Papierosa to zachęta, by wykonać krok w kierunku rzucenia palenia - tym razem na zawsze. O szkodliwości tego nałogu nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Podczas spalania tytoniu powstaje dym papierosowy. Zawiera on około 7 tys. związków chemicznych, w tym około 100 związków szkodliwych, spośród których blisko 70 to związki rakotwórcze. Nie wspominając już o substancjach smolistych! Jeżeli zatem dzień zaczynasz od papierosa, 31 maja to doskonały pretekst, by po niego nie sięgać i to nie tylko "od święta".

Doba bez papierosa może dla wielu osób brzmieć jak wyzwanie. Ale skoro "challenges" są teraz modne, a ten jest wyjątkowo korzystny dla zdrowia, może warto spróbować? Zwłaszcza, że tym razem nikt nie wymaga od nas połykania cynamonu czy wylewania na siebie wiadra zimnej wody. Światowy Dzień bez Papierosa to przede wszystkim zachęta do zadbania o siebie - mogą to być niezwykle satysfakcjonujące 24 godziny bez "dymka", które będą dopiero początkiem twojego lepszego życia!

Dlaczego papierosy są takie szkodliwe?

Choć wszyscy zdajemy sobie sprawę, że papierosy rujnują zdrowie, niewiele osób wie dokładnie, dlaczego tak się dzieje. Wbrew pozorom to nie sam tytoń, ani nikotyna są głównymi czynnikami odpowiedzialnymi za choroby, które są związane z paleniem papierosów. Nikotyna jest winna uzależnieniu i oczywiście nie jest obojętna dla zdrowia, jednak to dym papierosowy i substancje smoliste, które powstają w procesie spalania się tytoniu, czyli po prostu podczas palenia papierosa, są najbardziej szkodliwe.

Jeśli do tej pory nie słyszałaś o substancjach smolistych, już wyjaśniamy! Gdy papieros się spala i powstaje popiół, wytwarzają się wyjątkowo niebezpieczne dla organizmu rzeczone substancje smoliste. W ich skład wchodzi między innymi DDT - związek chemiczny, który był wykorzystywany przy produkcji środków owadobójczych i trutek na szczury, a także smoła, cyjanowodór czy wysokie stężenia tlenku węgla. Z wyglądu przypominają "maź" o brązowym zabarwieniu i kleistej strukturze. Odkładają się w układzie oddechowym palacza, co skutkuje dalszymi  powikłaniami zdrowotnymi.

Epidemia palenia

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia papierosy pali co siódma osoba na Ziemi, natomiast dane dotyczące Polski są jeszcze bardziej przygnębiające. Z informacji zgromadzonych przez Centrum Badania Opinii Publicznej wynika, że w naszym kraju pali co piąta kobieta i co trzeci mężczyzna. I pomimo tak dużej liczby palaczy, dysponujemy zaledwie dwiema poradniami antynikotynowymi w całej Polsce! A to oznacza, że na jedną poradnię antynikotynową w naszym kraju przypadają aż 4 miliony uzależnionych.

Co ciekawe, większość palaczy deklaruje chęć zerwania z nałogiem - jest to aż 70 procent badanych. Niestety, bardzo często okazuje się, że albo nie potrafią zrezygnować z papierosów w ogóle, albo są w stanie je porzucić tylko na jakiś czas (a potem do nich wracają). Nic dziwnego, zerwanie z papierosem to bardzo trudny proces, jednak korzyści z tego płynące są nieocenione. Zobaczysz je już po pierwszym dniu, kolejnych tygodniach i miesiącach! 

Rzuć papierosy

Jesteś już uzbrojona w wiedzę o tym, co truje w papierosach i chcesz porzucić raz na zawsze toksycznego kompana - paczkę fajek? Świetnie! Zacznij od opracowania strategii. Ważnym elementem jest wprowadzenie do swojej rutyny czegoś nowego. Dzięki temu ta zmiana będzie kojarzyć ci się bardziej pozytywnie. Może zawsze chciałaś spróbować jogi albo wieczornego biegania? Zrób to!

Rzucanie palenia to doskonały moment, by zaangażować się w coś, co cię ekscytuje. Aktywność fizyczna ma tę dodatkową zaletę, że pobudza produkcję endorfin, a co za tym idzie, poprawia samopoczucie. Możesz zatem zastąpić chwilę z papierosem czynnością, która poprawi nie tylko twój nastrój, ale także pozytywnie wpłynie na twoje zdrowie. Może spacer w lesie, rundka rowerem po parku albo domowy wieczór SPA?

Warto także wypracować sobie nowe rytuały, które zastąpią ci samą czynność palenia. Kiedy najdzie cię pokusa, wykonaj aktywność zastępczą. Jaką? Na przykład wypicie filiżanki zielonej herbaty lub wysłanie wiadomości do bliskiej ci osoby, która wie o tym, że chcesz rzucić palenie.

Możesz też obejrzeć film lub przeczytać lifestyle'owy magazyn, na co wcześniej nie miałaś czasu, lub zaczerpnąć inspirację na kolejny wyjazd z podróżniczych vlogów. Najważniejsze, by w tym momencie zrobić coś, co skutecznie odwróci twoją uwagę od papierosów. Wybierz to, co wciągnie cię na tyle, że zapomnisz o dymku.

Co jednak zrobić, kiedy podejmowane przez ciebie starania zawsze spalają się na panewce? Rozwiązaniem mogą być produkty bezdymne: e-papierosy czy podgrzewacze tytoniu, takie jak Iqos. Tego typu wyroby nazywa się bezdymnymi, ponieważ nie dochodzi w nich do spalania tytoniu, nie ma więc dymu i popiołu, a co najważniejsze - nie ma rakotwórczych substancji smolistych. 

Wydziela się praktycznie niewyczuwalny, szybko ulatniający się aerozol z nikotną, dzięki czemu przestrzeń wokół, ale też skóra, włosy czy ubrania nie są przesiąknięte uciążliwym zapachem, jak w przypadku palenia papierosów. Pamiętaj, że rozwiązania te nie są "idealne" dla zdrowia. Mogą jednak stanowić "mniejsze zło" dla tych, którzy mimo podejmowanych wysiłków, nie potrafią pozbyć się ze swojego życia papierosów. Zawsze lepiej całkowicie rozstać się z nałogiem, choćby dziś, do czego zachęcamy.

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również