Škoda Enyaq iV to dowód na to, że można się cieszyć życiem, nie szkodząc równocześnie planecie. Ten luksusowo wyposażony i wygodny elektryczny samochód to idealny wybór dla wymagających estetów, dla których bezpieczeństwo oraz przyszłość ich bliskich są najważniejsze.
Spis treści
Dotąd każdy SUV mógł nam się kojarzyć z bezmyślną konsumpcją i egoistycznym przedkładaniem własnej wygody nad losy naszej planety. Škoda przełamuje ten stereotyp oferując nam przestronny i w pełni elektryczny model Enyaq iV. Ale idealne proporcje, przestrzenne wnętrze i ekologiczny napęd to nie jedyne zalety tego samochodu. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom to auto jest też wyjątkowo bezpieczne i wygodne w użytkowaniu. Podróżowanie nim to CZYSTA przyjemność. Dosłownie!
Elektryczny SUV Škody to samochód zapewniający wyjątkowy komfort użytkowania. Począwszy od jego rozmiaru, przez łatwość ładowania akumulatora, po nowoczesne wyposażenie wnętrza - Enyaq iV został zaprojektowany tak, żeby nie tylko doskonale dopasować się do życia swojego właściciela, ale też zdecydowanie mu je ułatwić, a wręcz umilić.
Škoda Enyaq iV zaskakuje rozmiarem. Jest w niej tyle miejsca, co w Škodzie Kodiaq, mimo że jest krótsza niż Škoda Octavia. Żeby zapewnić więcej przestrzeni, jej akumulator zintegrowano z podłogą. Dzięki opracowanym specjalnie dla pojazdów elektrycznych rozwiązaniom Simply Clever, w Škodzie Enyaq iV znajdziemy między innymi narzędzie do czyszczenia przewodu ładującego, osłonę na gniazdo ładowania oraz miejsce na przewód ładujący pod podłogą bagażnika. Nowa dwupoziomowa konsola środkowa zapewnia mnóstwo miejsca, a wygodny wkład ułatwia utrzymanie porządku pod podłogą bagażnika.
Za pomocą aplikacji Škoda Connect można wygodnie zdalnie sterować klimatyzacją oraz... ładowaniem akumulatora. To ostatnie też jest wyjątkowo wygodne, bo dzięki MyŠkoda Powerpass kierowcy mogą ładować swoje pojazdy w większości punktów ładowania w Unii Europejskiej za pomocą jednej karty. Marka oferuje też trzy wersje ładowarki ściennej Škoda iV do ładowania w domu.
Dzięki krótkiemu czasowi ładowania i zasięgowi do 534 km w cyklu WLTP ENYAQ iV elektryczny SUV Škody sprawdza się zarówno podczas codziennych podróży w obrębie miasta, jak i w trakcie dłuższych wypraw. Akumulator 82 kWh, o pojemności netto 77 kWh, można naładować od 5 do 80% już w 38 minut w punktach ładowania prądem stałym o odpowiednio dużej mocy. Za to w domu Škodę Enyaq iV naładujemy w ciągu nocy za pomocą ładowarki ściennej o mocy do 11 kW.
Enyaq iV to pierwszy model Škody, który wyposażono w wyświetlacz przezierny head-up z rozszerzoną rzeczywistością, wyświetlający informacje na dwóch różnych obszarach. Oprócz aktualnej prędkości i wykrytych znaków drogowych, na szybie tuż nad deską rozdzielczą, bezpośrednio przed oczami kierowcy, wyświetlane są informacje z systemów wspomagających i wskazówki nawigacji.
Enyaq iV wyposażono też w nowoczesny system multimedialny oparty na najnowszej generacji modułowych systemach Infotainment. Najważniejszym elementem tego systemu jest wolnostojący ekran dotykowy, który można obsługiwać za pomocą gestów oraz cyfrowego asystenta głosowego Laura. Najważniejsze funkcje (prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających) wyświetlane są na zmodernizowanym ekranie cyfrowego kokpitu, który jest dostępny w czterech różnych układach i którego obsługa ułatwia wielofunkcyjna kierownica.
Za pomocą bezprzewodowej technologii SmartLink, Android Auto, Apple CarPlay lub MirrorLink™ można bezprzewodowo zintegrować telefon z systemem Enyaq iV, a także ładować go indukcyjnie poprzez Phone Box. Elektryczny SUV Škody jest też zawsze online, dzięki wbudowanej karcie eSIM. Takie stałe połączenie z Internetem zapewnia wsparcie online dla wielu funkcji - na przykład informacji o ruchu drogowym czy nawigacji.
Kompleksowe usługi online na telefony komórkowe Škoda Connect zapewniają również funkcje specjalnie dla samochodów elektrycznych. Przez aplikację Škoda Connect lub portal internetowy, właściciel auta może zdalnie sterować ładowaniem akumulatora lub włączyć klimatyzację przed rozpoczęciem podróży. Ponadto połączenie z Internetem umożliwia aktualizację map i oprogramowania systemu w trybie OTA.
Zainstalowany w Enyaq iV system Infotainment, oprócz radia analogowego, odbiera także sygnał cyfrowy DAB oraz radia internetowe i hybrydowe. Wzmacniacz 20 W z czterema kanałami zapewnia doskonały dźwięk. W modelu Enyaq 60 iV w standardzie jest aż osiem głośników. Opcjonalnie dostępny jest też system audio Canton z dwunastoma głośnikami.
Żeby jeszcze bardziej ułatwić parkowanie, nowy model Enyaq iV został wyposażony w ulepszonego asystenta parkowania. Park Assist, który dotąd przejmował kierowanie przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych, w nowej wersji może także automatycznie wyhamować samochód, aby uniknąć zderzenia z pieszymi czy przeszkodami.
W ramach Design Selections projektanci marki Škoda stworzyli różne opcje wystroju wnętrza, które różnią się między innymi tapicerką, elementami ozdobnymi, deską rozdzielczą, wyglądem konsoli środkowej czy oświetleniem. Elementy wnętrza auta zostały wykonane z materiałów naturalnych, pochodzących z recyklingu lub przetworzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dostosowanie pojazdu do gustu nowego właściciela odbywa się w z kilku krokach. Oprócz dziesięciu pakietów tematycznych dla wszystkich wariantów dostępne są dodatkowe elementy indywidualne.
Opcja Loft jest jak nowoczesne i proste mieszkanie młodej rodziny i wyróżnia ją na przykład dwupoziomowa deska rozdzielcza wykończona w dwóch kolorach. Lodge reprezentuje zrównoważony charakter i innowację, Lounge to jakość i ekskluzywność, a Suite i ecoSuite oferują klasyczne luksusowe detale.
Na szczególną uwagę zasługuje ekskluzywna wersja Enyaq iV Founders Edition - seria limitowana do 1895 sztuk, którą stworzono z okazji 125 lat istnienia Škody. Wielofunkcyjną kierownicę tego wyjątkowego modelu ozdabia stworzony przez czeskiego producenta kryształów Preciosa emblemat Founders Edition z numerem pojazdu potwierdzającym jego przynależność do limitowanej serii.
Wersja Founders Edition dostępna jest z dwoma kombinacjami silnika i akumulatora oraz w dwóch kolorach. Wyposażona jest również w 21-calowe obręcze kół, sportowe zderzaki z przodu i z tyłu oraz wnętrze ecoSuite Design Selection z tapicerką z ekologicznie garbowanej skóry. Przód nadwozia wariantu Founders Edition jest w standardzie wyposażony w podświetlany 130 diodami przód Crystal Face z animowaną funkcją "Coming/Leaving Home" oraz oświetlenie ozdabiające osłonę chłodnicy.
Model Enyaq iV został wyposażony w liczne systemy wspomagające i nawet dziewięć poduszek powietrznych. W przypadku zbliżającego się zderzenia, ryzyka poślizgu lub dachowania proaktywna funkcja ochrony pasażerów Crew Protect Assist automatycznie napina pasy bezpieczeństwa podczas nagłego hamowania oraz zamyka szyby i otwierany panoramiczny dach. Pierwszy w pełni elektryczny SUV Škody może też automatycznie ostrzegać o ryzyku zderzenia z innymi pojazdami, rowerzystami, pieszymi i nieruchomymi przeszkodami, co pozwala na całkowite uniknięcie wypadku lub złagodzenie jego skutków.
W Škodzie Enyaq iV zastosowano innowacyjne systemy wspomagające, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo jazdy. W razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist) wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu, aby zapobiec wypadkowi poprzez manewr kontrolowanego omijania.
Przy skręcaniu w lewo na skrzyżowaniach asystent skrętu Turn Assist z wyprzedzeniem wykrywa nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, ostrzega kierowcę i w razie potrzeby automatycznie wyhamowuje samochód. Z kolei przy otwarciu drzwi system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje wysiadających o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty.
System asystenta podróży Travel Assist składa się z aktywnego tempomatu, adaptacyjnego asystenta pasa ruchu (Lane Assist) z rozpoznawaniem robót drogowych, asystenta jazdy w korku i asystenta awaryjnego Emergency Assist. Na wyższym poziomie konfiguracji Travel Assist może wspierać i znacznie ułatwiać kierowanie boczne w wąskich przestrzeniach, wykorzystując informacje online oparte na aktualnych zbiorach danych. Aktywny tempomat (Predictive Adaptive Cruise Control) wykorzystuje także dane z systemu nawigacji i znaków drogowych, i reaguje na przeszkody zgłaszane za pośrednictwem danych online o ruchu drogowym.
Elektryczna Škoda Enyaq iV jest samochodem lokalnie bezemisyjnym i bardzo cichym, jest to też model z bilansem neutralnym pod względem emisji CO2. Wykorzystane w modelach Enyaq iV akumulatory mają przedłużoną żywotność oraz są poddawane recyklingowi. W opcji wystroju wnętrza samochodu Lodge tapicerka jest w 40% wykonana z wełny przebadanej i certyfikowanej zgodnie z surowymi wymaganiami firmy Woolmark. Pozostałe 60% to poliester pochodzący z recyklingowanych butelek PET. Za to koniakowa tapicerka w opcji ecoSuite jest wykonana ze skóry garbowanej przy pomocy wyciągów z liści oliwnych.
Podczas całego procesu produkcji modelu Enyaq iV ogranicza się powstawanie dwutlenku węgla. Model ten powstaje przede wszystkim w głównej fabryce Škody w Mladá Boleslav, gdzie marka instaluje największy dachowy system fotowoltaiczny w Czechach. Škoda planuje do końca tej dekady wprowadzić rozwiązania, dzięki którym cała energia potrzebna do produkcji w jej czeskich zakładach będzie pochodzić ze źródeł neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Ekologiczne rozwiązania są też wdrażane na etapie transportu. Przy pomocy sztucznej inteligencji zapewnia jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni w kontenerach transportowych, w rezultacie czego w pierwszej połowie 2020 roku liczbę transportów zmniejszono o ponad 150 i tym samym zaoszczędzono 80 ton dwutlenku węgla.
Równocześnie Škoda rekompensuje emisje CO2, których nie udaje się uniknąć, wykupując certyfikowane kredyty węglowe. W ten sposób angażuje się w projekty ochrony klimatu, wspierając na przykład budowę dużej farmy wiatrowej w Indiach. Powstający na południu kraju park w Tamil Nadu będzie składał się ze 100 turbin wiatrowych i dostarczy czystą energię do 600 000 gospodarstw domowych.