Gatta w twojstyl.pl

Jedynie 38% Polek czuje się kobieco! Gatta obala społeczne stereotypy i rusza z ogólnopolską kampanią "Kobiecość to ja"

Jedynie 38% Polek czuje się kobieco! Gatta obala społeczne stereotypy i rusza z ogólnopolską kampanią "Kobiecość to ja"
Konferencja prasowa kampanii "Kobiecość to ja" marki Gatta
Fot. Mat. prasowe

Tylko 38% Polek uważa siebie za zdecydowanie kobiece, a ich stopień poczucia kobiecości jest uzależniony od wieku. Niski procent poczucia kobiecości wynika głównie ze stereotypów na temat "ideału kobiecości" oraz narzuconych wzorców społecznych. Niepokojące wyniki badań opinii przeprowadzonych przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie Gatty, zainspirowały markę, aby ruszyć z ogólnopolską kampanią. Akcja "Kobiecość to ja" ma za zadanie na nowo zdefiniować to pojęcie - za zawsze zrywając ze społecznymi stereotypami.

Niepokojące wyniki badań na temat poczucia kobiecości wśród Polek

Polki nie są przekonane o swojej kobiecości. Jak wynika z badania, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta, tylko 38% mieszkanek naszego kraju uważa siebie za zdecydowanie kobiece. Stopień poczucia kobiecości uzależniony jest od wieku. Dopiero po 50. roku życia więcej, bo 47% kobiet czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w przedziale wiekowym 30-39 lat jedynie 34% pań. Niski procent poczucia kobiecości wynika głównie ze stereotypów na temat “ideału kobiecości” oraz narzuconych wzorców społecznych. Dlatego głównym zadaniem akcji Gatty "Kobiecość to ja" jest edukacja i zachęcanie do przełamywania utartych schematów dotyczących kobiecości w Polsce.

LOGO kampanii Kobiecość to ja

Stereotypy w roli głównej

Tym co sprawia, że kobiety niezależnie od cech osobowości czy doświadczenia życiowego czują się kobiece jest wygląd i uroda - na ten czynnik wskazuje aż 29% z nich. Innym znaczącym elementem jest ubiór, tak twierdzi 24% badanych, a dalej makijaż i kosmetyki (18%) oraz włosy i fryzura (12%). Z kolei powodami, dla których Panie nie czują się kobieco jest: niezadowolenie z własnego wyglądu (24%), niska samoocena (22%), nadwaga (20%), zaniedbanie (17%), a nawet ciało po ciąży (5%). "Wyniki badań wskazują, że wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość i dla kobiet i dla mężczyzn. W pytaniu, gdzie zapytano wprost obie płcie czy kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjnym wyglądem, zgodziło się z tym 47% kobiet i 54% mężczyzn" - wyjaśnia Edward Korbel, socjolog z Instytutu SW Research.

Niepokojące wyniki badań potwierdziły kolejne odpowiedzi na pytania, które zadawane były respondentom. 50% kobiet i mężczyzn w Polsce uważa, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów - co najmniej poniżej ramion. Dla prawie ½ z nich kobiece jest także kosmetyczne poprawianie urody za pomocą, np. tipsów czy sztucznych rzęs. Z kolei najmniej kobiecymi elementami związanymi z wyglądem według odpowiedzi ankietowanych jest owłosienie na ciele (37%), umiejętność majsterkowania (10%), duże, widoczne tatuaże (12%), a także piercing – w innych miejscach niż uszy (7%).

Dla badanych - kobiet i mężczyzn - zdecydowanie kobiece cechy to wrażliwość (91% kobiety, 85% mężczyźni), delikatność - tak deklaruje 91% kobiet i 86 % mężczyzn, a także troskliwość (89% kobiet, 84% mężczyzn). Natomiast respondenci za niekobiece uznają takie cechy jak: dominacja (18% kobiety, 32% mężczyźni), siła (13% kobiety, 37% mężczyźni) i odwaga (6% kobiety, 22% mężczyźni).

Jednoznaczne wyniki badań opinii stały się motorem napędowym marki Gatta do stworzenia ogólnopolskiej akcji, której celem jest redefinicja słowa „kobiecość” i schematów związanych z tym pojęciem. Misją marki zawsze było być blisko konsumentek bez względu na wymiary, wygląd, cechy czy wyznawane wartości. 

INFOGRAFIKA z wynikami badania opinii nt. kobiecości

Gatta naprzeciw społecznym uprzedzeniom

Z badań jasno wynika, że w dzisiejszych czasach kobiecość nadal postrzegana jest przez pryzmat społecznych stereotypów. Kobietom niezależnie od wieku, pochodzenia, pozycji społecznej i zawodowej narzucane jest, jakie powinny być. Dlatego w odpowiedzi na potrzeby Polek, powstała kampania marki Gatta, która ma wpływać na zmianę patrzenia na kobiecość przez społeczeństwo - bez sztucznych nacisków do zmian w wyglądzie czy zachowaniu wśród kobiet. Gatta to jedna z polskich marek, która od początku istnienia działa z myślą o kobietach.

Poprzez kampanię “Kobiecość to ja" pragniemy zaapelować nie tylko do kobiet, a do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Naszą intencją jest, aby pomagać kobietom poczuć się kobieco niezależnie od tego jakie są, a także czym się na co dzień zajmują. Chcemy szeroko zakomunikować, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale powinna mieć też społeczną akceptację do tego, aby być w pełni sobą - wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta

Nowa definicja "kobiecości"

Wynikami badań zleconych przez Gattę zajęli się także eksperci, którzy merytorycznie wspierają akcję. Skomentowali wyniki badań Instytutu w trakcie konferencji z okazji startu inicjatywy "Kobiecość to ja". „Kobiecość” pochodzi od słowa „kobieta”, które neutralny wydźwięk przybrało dopiero w XVIII wieku. Wcześniej było określeniem pejoratywnym" - podkreśla Paulina Mikuła, autorka vloga językowego „Mówiąc Inaczej”. Zaznacza także: "Jak wynika z badania na zlecenie marki Gatta, kobiecość to dziś bardzo szerokie pojęcie, które związane jest z wyglądem, zachowaniem, urodą, ubiorem oraz samoakceptacją. Rozumienie kobiecości zmienia się na każdym nowym etapie życia kobiety, również wraz z macierzyństwem. Konstrukt kobiecości jest czymś indywidualnym, więc każdy może, a nawet powinien mieć swoją definicję".

Ważne wnioski wynikające z badań Gatty podkreśliła także Natalia de Barbaro, autorka bestsellerowej książki "Czuła Przewodniczka": "Im kobieta starsza tym bardziej świadoma swojego “Ja”. Jak badane wskazywały podczas realizacji badań jakościowych, kobiecość przejawia się różnie ze względu na wiek. Młodsze kobiety bardziej zwracają uwagę na swój wygląd, starsze natomiast skupiają się mocniej na cechach wewnętrznych i jakości swoich więzi. Im większa satysfakcja z życia, tym bardziej czujemy się kobiece, niezależnie od wyglądu czy tego, co na sobie nosimy".

Ogólnopolską kampanię "Kobiecość to ja" wspiera także Fundacja Gersly. To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw fundacji jest solidarność kobiet i siła grupowości. Gerlsy tworzą przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie. Fundacja jest partnerem akcji i również aktywnie działa na rzecz obalania społecznych stereotypów: "Postrzeganie kobiecości zmienia się i poszerza. Coraz więcej osób ma świadomość, że tzw. kobiece cechy to cechy (tylko i aż) stereotypowo postrzegane jako kobiece. Co ważniejsze, obserwujemy przebudzenie i większe - mówiąc językiem rynku - zapotrzebowanie na tzw. kompetencje miękkie, które są bliskie kobiecości. I choć kobiecość może nadal silnie kojarzyć się z określonym wyglądem to coraz więcej kobiet odkrywa swoją nieoczywistą siłę i atuty z kobiecości i to kobiecości definiowanej po swojemu" - wyjaśnia Jowita Radzińska z Fundacji Gerlsy. 

DSC03897
Konferencja prasowa kampanii "Kobiecość to ja" marki Gatta
mat. prasowe

Kampania “Kobiecość to ja" to ważna inicjatywna polskiej marki, która od lat tworzy dla kobiet. Akcja Gatty odważnie uderza w najpopularniejsze stereotypy, które zakorzenione są w społeczeństwie od lat. Nagłaśnianie problemu starodawnej definicji "kobiecości" w skali ogólnopolskiej to istotny krok w tworzeniu kobietom przestrzeni do wyrażania siebie w wolności i w duchu różnorodności. Definicji kobiecości może być wiele, w zasadzie tyle, ile żyje osób na świecie, ale warto zapamiętać jedną i najważniejszą z nich: Jesteś kobietą, jesteś kobieca!

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również