Zdobywca Oscara, kasowy aktor grający w świetnie przyjmowanych filmach, zdolny inwestor. Leonardo DiCaprio jest mega gwiazdą, która rzadko udziela wywiadów i nigdy nie komentuje swoich licznych związków. Jednak w ciągu ostatnich trzech lat był wierny jednej marce - od 2020 roku jest ambasadorem Nowego elektrycznego Fiata 500. Dlaczego?
Mało kto wie, że Leonardo DiCaprio swoją aktorską karierę zaczynał właśnie od reklam. Już jako kilkulatek wystąpił w spotach reklamujących m.in. gumę do żucia. Jak przyznał aktor w 2016 roku w trakcie promocji filmu "Zjawa": „Moją pierwszą rolą była reklama samochodów Matchbox. Czego się wtedy nauczyłem? Znaj swoje kwestie. To rada jakiej udzielam innym aktorom”. Mimo takich początków aktor prawie nie występuje w reklamach. Wyjątek zrobił dla marki Fiat oraz jej elektrycznego modelu Nowego Fiata 500, którego jest ambasadorem od momentu premiery w 2020 roku.
Chociaż Leonardo DiCaprio wystąpił już w kilku klipach dla Fiata, najnowsza produkcja, "The Stick" (stworzona przez agencję reklamową Leo Burnett i wyreżyserowana przez wielokrotnie nagradzanego reżysera Martina Wernera), jest bez wątpienia najzabawniejsza. O czym opowiada? Aktor wraca ze swoim jamnikiem ze spaceru i chcą odjechać kompaktowym Fiatem, ale piesek niesie wyjątkowo długi patyk. Czy to problem? Nie, jeśli ma się Nowego Fiata 500 w wersji 3+1, który dzięki dodatkowym drzwiom otwieranym „pod wiatr” (to hołd dla modelu z 1957 roku) może pomieścić zarówno ukochanego pupila jak i jego nową zabawkę. Chociaż w reklamie nie wystąpiły prawdziwe psy aktora (DiCaprio jest właścicielem dwóch psów rasy husky), to można sobie wyobrazić, że właśnie takie ułatwienia chciałby dla swoich psiaków.
Dlaczego aktor zgodził się na współpracę z Fiatem? Bez wątpienia wpływ na to mają włoskie korzenie Leonardo DiCaprio oraz słynnej marki samochodowej. Ojciec aktora pochodzi z włoskiej rodziny. Jak głosi legenda aktor otrzymał imię po słynnym artyście Leonardo DaVinci po tym jak jego ciężarna matka po raz pierwszy poczuła ruchy syna oglądając prace malarza w Galerii Uffizi we Florencji. O szacunku DiCaprio i Fiata do włoskiej tradycji świadczy fakt, że zarówno w najnowszym, jak i poprzednim spocie reklamowym „The Driver” wykorzystano utwór z lat sześćdziesiątych „La Dolce Vita (Original Vocal Version)", piosenkę z nagrodzonego Oscarem arcydzieła Federica Felliniego, napisaną przez autora tekstów Dino Verde (w tym roku przypada setna rocznica jego urodzin) w interpretacji piosenkarki i aktorki Katyny Ranieri. W piosence kilkakrotnie powtarzają się słowa „dolce strada" nasuwające skojarzenia z filmem Federica Felliniego „La Dolce Vita". FIAT odkrył na nowo tę melodię w archiwum włoskiej wytwórni płytowej CAM Sugar przechowującej piosenki i melodie, które przeszły do historii kina, w tym między innymi utwór maestro Nina Roty z filmu „Amarcord", który został wykorzystany, jako unikalny dźwięk ostrzegający pieszych, tzw. AVAS w Nowym Fiacie 500.
Innym powodem jest zaangażowanie aktora w działalność na rzecz ochrony środowiska. Nowy elektryczny Fiat 500 jest przyjazny dla środowiska, zaś o jego wyjątkowości świadczy wygrana w licznych plebiscytach na najlepszy samochód elektryczny (w tym miesięcznika "Auto Moto"). Pierwsza reklama Nowego Fiata 500, w której wystąpił aktor (jeszcze w 2020 roku) była właśnie poświęcona znaczeniu elektromobilności w dbaniu o Ziemię. DiCaprio jest znanym aktywistą klimatycznym i specjalnym wysłannikiem ONZ ds. zmian klimatycznych. Nie tylko wystąpił w nagradzanej czarnej komedii o kryzysie klimatycznym ("Nie patrz w górę"), ale również od ponad 20 lat prowadzi fundację szerzącą wiedzę o zmianach klimatycznych, inwestuje w przyjazne środowisku biznesy (m.in. skórę pochodzącą z komórek czy burgery zrobione w laboratorium), zaś jego Instagram nie poświęcony jest kolejnym bajecznym wakacjom z modelkami, lecz wylesieniu lasów Amazonii a zamiast selfie z kolegami z planów filmowych pozuje z rdzennymi aktywistami.
A dlaczego Nowy elektryczny Fiat 500 jest tak wyjątkowy? To świetny miejski samochód elektryczny, który z jednej strony jest hołdem dla tradycyjnego wzornictwa (nawiązuje do modelu z 1957 roku nie tylko za sprawą drzwi otwieranych pod wiatr, ale również bocznych kierunkowskazów), a jednocześnie naszpikowany jest nowoczesnymi technologiami. Dwie pojemności akumulatora pozwalają przejechać do 190 lub 320 km (a w trybie miejskim zasięg wzrasta nawet do 460 km), zaś szybkie ładowanie umożliwia w jedyne 35 minut uzyskać 80 proc. pojemności akumulatora. Co ważne, Nowy Fiat 500 to pierwszy mały samochód elektryczny, który oferuje jazdę wspomaganą na poziomie 2 (w tym inteligentny tempomat adaptacyjny czy automatyczne hamowanie awaryjne), co znacząco wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. A do tego posiada piękne kolory nawiązujące do natury (nas urzekł ten sam co w reklamie z Leonardo DiCaprio kolor Złoty Rose).