Z niecierpliwością czekamy na tegoroczną 22. edycję Doskonałości Mody Twojego STYLU 2020. Inną niż wszystkie poprzednie, bo naznaczoną nową, pandemiczną rzeczywistością. Jak przez ten rok zmieniła się branża mody w Polsce? Która kategoria wzbudziła najgorętszą dyskusję? Które polskie marki wykazały się innowacyjnością? O tym rozmawiam z Karoliną Tomaszewicz, redaktorką działu mody magazynu Twój STYL i jurorką prestiżowego konkursu.
Po raz trzeci jesteś jurorką w konkursie Doskonałość Mody Twojego STYLU. W zeszłym roku podziwialiśmy spektakularną galę w Ufficio Primo i pokaz mody kolekcji Pinko. Tym razem konkurs odbywa się w zupełnie nowej rzeczywistości.
Karolina Tomaszewicz: Pandemia miała duży wpływ na funkcjonowanie branży mody. Rynek zmienia się dynamicznie, dlatego kategorie, w których przyznajemy nagrody ulegają zmianom. Niezmienne są jednak wartości, którymi kierują się Jurorzy podczas wyboru laureatów. W tej edycji Doskonałości Mody przywiązywaliśmy szczególną wagę do kreatywności i elastyczności projektantów i marek w nowej rzeczywistości. Wiele z nich poradziło sobie świetnie w trudnych czasach. To godne podziwu.
Zdradź nam, jak wyglądała praca Jury podczas tegorocznej edycji konkursu?
Niezależne Jury obraduje w składzie: Joanna Bojańczyk – komentatorka mody, Harel – dziennikarka modowa, Anna Halarewicz – rysowniczka, Lidia Popiel – fotografka, Katarzyna Sokołowska – reżyserka pokazów mody, Joanna Nojszewska – edytorka Twojego STYLU, Katarzyna Pluta – Dyrektor Artystyczna naszego miesięcznika, Maria Szaj – redaktor działu mody i stylizacji i ja, redaktor działu mody. To jury, który oceniało propozycje w kategoriach: Marka Roku, Debiut Roku, Wydarzenie Roku i Projektant Roku. Pozostałe nagrody zostały przyznane przez część redakcyjną jury. Zazwyczaj obrady to wielogodzinne spotkania i inspirujące dyskusje. Podczas tej edycji Doskonałości Mody każde spotkanie jurorek odbywało się online.
Czy Jury było zgodne? A może były kategorie, które wzbudzały wielkie emocje?
Obrady wiążą się z ciekawymi, merytorycznymi dyskusjami. Joanna Bojańczyk przygląda się temu, jak marki radzą sobie od strony komercyjnej. Kasia Sokołowska zwraca dużą uwagę na dizajn, ich działania poza samą produkcją ubrań czy dodatków, zaangażowanie w różne akcje. Anna Halarewicz i Lidia Popiel to artystki, które lubią oceniać kolorystykę projektów, szukają niespotykanych detali. Harel to kopalnia wiedzy w temacie nowości na polskim rynku mody, młodych marek, ekologicznych rozwiązań. W imieniu Jury redakcyjnego mogę powiedzieć, że wyróżnione przez nas marki szczerze polecilibyśmy naszym czytelniczkom.
Co w tej wyjątkowej, bo pandemicznej edycji konkursu zwróciło najbardziej Waszą uwagę? Jakiego typu działania uznaliście za kluczowe?
Doceniliśmy pomysły, które były sposobem na poradzenie sobie w trudnej sytuacji. I pierwszorzędną jakość. Obecnie częściej inwestujemy w ubrania i dodatki, które są dobrze wykonane i mają ponadczasowe fasony. Jeżeli coś kupujemy, to z intencją i pewnością, że będziemy to nosić za rok, pięć, a nawet dziesięć lat. W tej ponadczasowości jakość ma kluczowe znaczenie. Przykład? Klasyczna wełniana marynarka, precyzyjnie uszyte cygaretki. Ponadczasowy może być także dres – dobrze skrojony, z wysokogatunkowych materiałów.
W 2020 mieliśmy okazję obserwować niezwykle dynamiczne działania marek, które były odpowiedzią na nową rzeczywistość i wzrost świadomości ekologicznej klientów.
Nowością były nowe casualowe linie znanych marek. Ekskluzywne firmy szybko dopasowały swoje oferty do potrzeb kobiet. Dobrym przykładem jest Deni Cler. Marka wprowadziła wygodne dzianiny, dresy z domieszką kaszmiru, sportowe obuwie. Doceniliśmy też zrównoważoną produkcję, wykorzystanie przyjaznych środowisku materiałów, np. włókna konopnego. Wartości, które prezentują marki biorące udział w konkursie są spójne z modą, o której piszemy Twoim STYLU. Jakość, ponadczasowość, innowacyjność, ale też poszanowanie dla tradycji.
Jakie jeszcze trendy dominowały w markach, które biorą udział w tej edycji konkursu?
Nawiązanie do historii, dziedzictwa. Naszą uwagę zwróciła m.in. kolekcja zegarków „Spirit” marki Longines, inspirowana wyczynami legendarnych lotników i odkrywców jak Amelia Earhart. Zegarki wyposażono w automatyczne mechanizmy, dzięki czemu są niezwykle precyzyjne.
Ważną gałęzią rozwoju branży mody w 2020 roku była sprzedaż online i rozwój tego sektora sprzedaży.
Doceniliśmy wielofunkcyjność butików online, jakość obsługi. Platformy internetowe są dziś źródłem inspiracji. Ubrania i dodatki są wybierane przez stylistów, zgodnie z najnowszymi trendami. Podpowiadają klientkom, z czym łączyć daną rzecz, jaki rozmiar i krój będzie dla nich najlepszy.
Czy zeszły rok realnie zmienił podejście czytelniczek Twojego STYLU do mody i zakupów?
Zeszły rok zmienił nasze podejście do mody. Wybieramy jakość, ponadczasowość, wygodę. Z drugiej strony wciąż interesują nas sezonowe trendy, śledzimy nowości, kolekcje marek, kupujemy ubrania. Jako dział mody Twojego STYLU podpowiadamy naszym czytelniczkom, w co w danym momencie warto inwestować, na co zwracać uwagę przy wyborze ubrań i dodatków, opisujemy ciekawe zjawiska. Jednym z moich ulubionych wydań jest numer kwietniowy, dedykowany wiosenno-letnim trendom i akcji Stylowe Zakupy. Dzięki kuponom rabatowym kupimy ubrania, dodatki czy biżuterię z najnowszych kolekcji ze zniżkami. A najciekawsze okazy, w które warto zainwestować, wybierają nasi styliści.
Nie mogę nie zapytać o legendarne statuetki Doskonałości Mody Twojego STYLU...
Od początku istnienia konkursu tworzy je dla nas marka Apart. Są eleganckie, minimalistyczne. Nasi laureaci często eksponują statuetki w swoich butikach czy atelier. To miły gest, dowód na to, że są dumni z nagrody. Kiedy trzymam statuetkę, czuję jej ciężar. Żartujemy, że to ciężar bycia doskonałym.