Trwa XVI edycja największego i najstarszego konkursu nagradzającego polskie przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, liderki oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie – Sukces Pisany Szminką. Można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować kogoś, kogo chcemy wyróżnić.
Prowadzenie własnej firmy przez kobiety jest w naszym kraju coraz trudniejsze. Co więcej, oprócz trudności napotykanych ze strony państwa, Polki nie otrzymują również wsparcia od najbliższych. 21 proc. przedsiębiorczyń nie może liczyć na pomoc bliskich, 23 proc. nie może liczyć na wsparcie finansowe z ich strony. Z demotywacją ze strony bliskich spotyka się 18 proc. respondentek prowadzących własną firmę, a 17 proc. przyznaje, że w związku ze swoją działalnością spotyka się z wyrzutami z ich strony. Blisko co szósta (16 proc.) przedsiębiorczyni styka się z niekonstruktywną krytyką, natomiast 15 proc. przyznaje, że bliscy nie poruszają w rozmowach tematu prowadzonego przez nie biznesu lub unikają go. To najnowsze dane z raportu "Polki i przedsiębiorczość 2024" przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką.
Połowa badanych przedsiębiorczyń deklaruje, że największe wsparcie w kontekście prowadzenia własnej firmy otrzymuje od partnera/partnerki. W dalszej kolejności respondentki prowadzące swój biznes wskazują, że najbardziej mogą liczyć na pomoc rodziców (13 proc.) oraz przyjaciół (9 proc.). Jedynie dla niewielkiego odsetka ankietowanych przedsiębiorczyń jest to rodzeństwo i teściowie (po 2 proc.).
Wsparcie ze strony bliskich jest bardzo ważne w prowadzeniu własnej firmy i może mieć różne oblicza – od materialnego, aż po czysto emocjonalne. Wydaje się ono szczególnie ważne, jeśli prowadzimy firmę w innym kraju, spotykamy się z innymi zwyczajami i kulturą. Dlatego w tej XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką dodajemy nową kategorię: Przedsiębiorcza Cudzoziemka – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
W tej kategorii Fundacja WłączeniPlus nagradzać będzie obywatelki innych krajów, które prowadzą w Polsce własną działalność gospodarczą, są właścicielkami lub współwłaścicielkami firm, a poprzez swoje biznesowa działania przyczyniają się do rozwoju polskiego rynku, tworząc miejsca pracy, wdrażając nowe projekty, czy podejmując współprace międzynarodowe. Nagroda jest dedykowana kobietom, które swoim zaangażowaniem, profesjonalizmem i działaniami przyczyniają się do pozytywnych zmian w polskiej gospodarce i są uosobieniem współczesnych role model zarówno dla innych cudzoziemek, jak i Polek.
W Polsce kobiety są właścicielkami ponad 27 proc. polskich firm. Przedsiębiorczynie dominują głównie w branży usługowej (udział własności kobiet w tym sektorze oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc). Obecnie ponad dwie trzecie polskich przedsiębiorczyń przyznaje, że prowadzenie firmy jest obecnie trudniejsze, niż było 4 lata temu. Ich zdaniem największym wsparciem bezpośrednio po założeniu własnej firmy byłoby dofinansowanie na start (23 proc.), niższe składki ZUS przez pierwsze kilka lat prowadzenia firmy (31 proc.) oraz mniejsze podatki (21 proc.).
Aż 70 proc. kobiet prowadzących własną firmę uważa obecne przepisy prawno-podatkowe za dużą blokadę w zarządzaniu swoim biznesem. Zaledwie 17 proc. badanych nie postrzega ich w ten sposób. Mimo to 40 proc. badanych przedsiębiorczyń dostrzega szanse rozwoju swojej firmy. Niestety 17 proc. respondentek uważa, że nie ma obecnie żadnych możliwości na rozwijanie biznesu. Ponad połowa (52 proc.) badanych polskich przedsiębiorczyń rozwijała w ciągu ostatnich 4 lat swoją firmę stacjonarnie, 12 proc. – online, a 26 proc. – zarówno stacjonarnie, jak i online.
Przedsiębiorczość kobiet w Polsce napotyka na bariery, związane z niestabilnym i złożonym otoczeniem prawno-podatkowym. Zamiast dofinansowania na start, kobiety prowadzące firmy, potrzebują przede wszystkim długofalowego wsparcia w obniżaniu kosztów prowadzenia działalności, takich jak składki ZUS. To sygnał dla decydentów, że realna pomoc nie polega tylko na wsparciu na starcie, ale na tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi w dłuższym okresie - komentuje Olga Kozierowska.
Jest to szczególnie ważne, zwłaszcza że ponad 29 proc. przedsiębiorczyń chciałaby rozszerzyć działalność o kolejną branżę, a co dziesiąta chciałaby zmienić branżę, w której działa jej firma (6 proc.) na taką, w której ma już doświadczenie, zaś 4 proc. na zupełnie nową. Niemal co druga Polka chce rozwijać swój biznes lokalnie, ponad 36 proc. – ogólnokrajowo, a 17 proc. – międzynarodowo.
Organizowany już po raz szesnasty konkurs Sukces Pisany Szminką ma na celu wspierać rozwój przedsiębiorczych kobiet w Polsce.
W konkursie można zgłosić własną kandydaturę, a także nominować kogoś, kogo chcemy wyróżnić. Wystarczy wypełnić formularz na stronie: konkurs.sukcespisanyszminka.pl
Laureatki i laureaci poprzednich edycji zyskali nie tylko rozgłos, ale przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty czy pozyskując inwestorów. Zwycięzcy mają szansę na posadzenie drzewa w Alei Ludzi Zmieniających Świat w ogrodach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w ramach konkursowej statuetki.