Avon w twojstyl.pl

Samobadanie to ważny element profilaktyki raka piersi. Wystarczy kilka minut, by potwierdzić swoje zdrowie

Samobadanie to ważny element profilaktyki raka piersi. Wystarczy kilka minut, by potwierdzić swoje zdrowie
Fot. 123RF

Mimo że eksperci od lat przekonują, że samobadanie to istotny element profilaktyki nowotworu piersi, dane na ten temat wskazują, że niestety te argumenty nie przekonują kobiet. Jak wynika z badania zleconego przez markę Avon, ponad 12% Polek nigdy nie badało swoich piersi, a 17% robi to rzadziej niż raz na pół roku. 

Samobadanie piersi nie jest ani trudne, ani nieprzyjemne. Warto się z nim oswoić, a nawet spróbować je polubić. Avon zachęca, żeby uczynić z samobadania piersi element swojej rutyny pielęgnacyjnej. Raz w miesiącu zorganizować sobie domowe SPA: zapalić świeczkę zapachową, na twarz nałożyć ulubioną maseczkę, wziąć relaksującą kąpiel, a podczas aplikacji balsamu do ciała sprawdzić sobie piersi. 

Jak ważna jest wczesna diagnoza? 

Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia, co roku u około 20 tys. Polek rozpoznaje się raka piersi. Szacuje się, że codziennie ponad 50 naszych rodaczek dowiaduje się o chorobie. I choć nowotwór piersi to poważna choroba, jej diagnoza nie oznacza wyroku.

Eksperci uspokajają – wcześnie wykryty rak piersi jest chorobą do wyleczenia. Dlatego właśnie lekarze niezmiennie zachęcają do regularnego powtarzania badań – USG, mammografii oraz samobadania piersi.

Na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia czytamy: "każda kobieta powinna regularnie badać swoje piersi raz w miesiącu między 7. a 10. dniem cyklu. (...) Samobadanie piersi jest jednym z kluczowych badań wykrywających raka piersi. Jeśli młoda osoba będzie regularnie badać swoje piersi, to pozna je doskonale i te 10 minut raz w miesiącu może uratować jej życie".

Niestety, wiele wskazuje na to, że Polki pozostają na te zachęty głuche. O tym, jaka jest postawa naszych rodaczek wobec zdrowia piersi możemy się dowiedzieć z raportu Boob Census, przygotowanego na zlecenie marki Avon. 

Raport Boob Census – kobiety wobec zdrowia piersi

Raport Boob Census opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród 7000 kobiet z siedmiu krajów, w tym Polski, Wielkiej Brytanii, RPA i Filipin. Raport przedstawia opinie kobiet, tworząc globalny obraz ich podejścia zdrowia piersi. 

Dowiadujemy się z niego między innymi, że chociaż eksperci zgodnie twierdzą, że kobiety i dziewczęta od 16. roku życia powinny każdego miesiąca wykonywać samobadanie piersi, to nawyk ten nie jest wśród Polek popularny. Ponad 12% naszych rodaczek nigdy nie badało swoich piersi, a 17% robi to rzadziej niż raz na pół roku. Dlaczego tak się dzieje?

42% badanych naszych rodaczek przyznało, że po prostu o samobadaniu piersi zapomina. Kolejnym powodem, dla którego nie badają sobie piersi jest brak wiedzy – aż 35% nie jest pewna, na co zwracać uwagę podczas samobadania. Za to szósta Polka (16%) unika badania... ze strachu przed wykryciem zmiany.

Co Polki wiedzą o samobadaniu piersi?  

Polki wolą się nie badać, bo się boją. Zdaniem twórców raportu Boob Census ten strach, to przynajmniej w części, efekt braku wiedzy. Aż 26% badanych kobiet przyznało, że nigdy nie rozmawiały z nikim na ten temat, a co czwarta (22%) odczuwa dyskomfort poruszając to zagadnienie. Kobiety czują się nieswojo mówiąc o zdrowiu swoich piersi, bo jest to dla nich "zawstydzające" (13%) i "uznawane za temat tabu" (8%).

Co piąta Polka (19%) przyznała, że nigdy nie była uczona, jak samodzielnie badać swoje piersi. A blisko 30% respondentek nie jest pewnych, czy potrafiłyby rozpoznać oznaki raka piersi podczas samobadania. Najczęściej uczą się, jak to robić od lekarza specjalisty (31%) lub z internetu (29%). Tylko 9% badanych nauczyło się tego od rodzica lub opiekuna, a 11% w szkole.

Teens_KV_Cleo_final
Ambasadorką realizowanego przez Avon w ramach Różowego Października programu "Normalne, że ich dotykam" jest piosenkarka Cleo.
Źródło: Mat. partnera

Kampania "Normalne, że ich dotykam"

Marka Avon podkreśla, że stoi po stronie kobiet, a jej celem jest tworzenie dla nich lepszego świata. To fundament, na którym opiera swój biznes i misja, która przyświeca wszystkiemu, co robimy. Avon chce, żeby Polki czuły się silne i niezależne, były przedsiębiorcze, odważne, bezpieczne i zdrowe. I właśnie z myślą o ich zdrowiu, po raz trzeci prowadzi kampanię "Normalne, że ich dotykam"wprowadzając do szkół lekcje samobadania piersi i tym samym normalizując temat ich zdrowia wśród dziewczyn powyżej 16. roku życia.

We współpracy z Fundacją Rak’n’Roll i Kliniką Ginekologiczną GINI, Avon opracował scenariusz lekcji, który jest wpisany w podstawę programową zajęć biologii, WF i wychowania do życia w rodzinie. Lekcje są prowadzone przez cały rok przez przeszkolone Konsultantki Avon, a udział w zajęciach jest bezpłatny. Nauczyciele mogą zgłaszać swoje klasy do udziału w programie na stronie avon.pl/programedukacyjny. Do tej pory w ramach projektu udało się przeszkolić 15808 nastolatek w 200 szkołach.

W tym roku akcję Avon wspiera ambasadorka marki – Cleo. Piosenkarka dołączyła do inicjatywy, żeby za pośrednictwem swoich kanałów w mediach społecznościowych przekazywać nastolatkom, że samobadanie piersi jest ważne i całkowicie normalne.

Zajęcia finansowane są ze sprzedaży produktów oznaczonych Różową Wstążką, które są dostępne prze cały rok u Konsultantek marki oraz na avon.pl. Avon przeznacza 100% dochodu z ich sprzedaży na cele kampanii. Każdy kupiony przedmiot to wkład w edukację młodzieży oraz cegiełka w budowaniu lepszego świata dla kobiet.

Gabinety z Różową Wstążką

Samobadanie to pierwszy i podstawowy krok w dbaniu o zdrowie swoich piersi. Ale przynajmniej raz w roku powinno się je potwierdzić u lekarza i wykonać badanie USG. Według badania Boob Census 2024 aż 24% Polek nigdy nie sprawdziło zdrowia swoich piersi u lekarza. Dlatego już 16 października startuje 17. edycja Gabinetów z Różową Wstążką, w ramach której Avon wspólnie ze Stowarzyszeniem "Amazonki" Warszawa-Centrum ułatwia dostęp do badań USG piersi, dofinansowując je tysiącom kobiet w całej Polsce. Lista gabinetów, biorących udział w tegorocznej akcji, dostępna jest na www.avon.pl/avonkontrarakpiersi. Do tej pory dofinansowano już 71 000 badań USG.

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również