Mimo że eksperci od lat przekonują, że samobadanie to istotny element profilaktyki nowotworu piersi, dane na ten temat wskazują, że niestety te argumenty nie przekonują kobiet. Jak wynika z badania zleconego przez markę Avon, ponad 12% Polek nigdy nie badało swoich piersi, a 17% robi to rzadziej niż raz na pół roku.
Samobadanie piersi nie jest ani trudne, ani nieprzyjemne. Warto się z nim oswoić, a nawet spróbować je polubić. Avon zachęca, żeby uczynić z samobadania piersi element swojej rutyny pielęgnacyjnej. Raz w miesiącu zorganizować sobie domowe SPA: zapalić świeczkę zapachową, na twarz nałożyć ulubioną maseczkę, wziąć relaksującą kąpiel, a podczas aplikacji balsamu do ciała sprawdzić sobie piersi.
Jak wynika z danych Narodowego Funduszu Zdrowia, co roku u około 20 tys. Polek rozpoznaje się raka piersi. Szacuje się, że codziennie ponad 50 naszych rodaczek dowiaduje się o chorobie. I choć nowotwór piersi to poważna choroba, jej diagnoza nie oznacza wyroku.
Eksperci uspokajają – wcześnie wykryty rak piersi jest chorobą do wyleczenia. Dlatego właśnie lekarze niezmiennie zachęcają do regularnego powtarzania badań – USG, mammografii oraz samobadania piersi.
Na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia czytamy: "każda kobieta powinna regularnie badać swoje piersi raz w miesiącu między 7. a 10. dniem cyklu. (...) Samobadanie piersi jest jednym z kluczowych badań wykrywających raka piersi. Jeśli młoda osoba będzie regularnie badać swoje piersi, to pozna je doskonale i te 10 minut raz w miesiącu może uratować jej życie".
Niestety, wiele wskazuje na to, że Polki pozostają na te zachęty głuche. O tym, jaka jest postawa naszych rodaczek wobec zdrowia piersi możemy się dowiedzieć z raportu Boob Census, przygotowanego na zlecenie marki Avon.
Raport Boob Census opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród 7000 kobiet z siedmiu krajów, w tym Polski, Wielkiej Brytanii, RPA i Filipin. Raport przedstawia opinie kobiet, tworząc globalny obraz ich podejścia zdrowia piersi.
Dowiadujemy się z niego między innymi, że chociaż eksperci zgodnie twierdzą, że kobiety i dziewczęta od 16. roku życia powinny każdego miesiąca wykonywać samobadanie piersi, to nawyk ten nie jest wśród Polek popularny. Ponad 12% naszych rodaczek nigdy nie badało swoich piersi, a 17% robi to rzadziej niż raz na pół roku. Dlaczego tak się dzieje?
42% badanych naszych rodaczek przyznało, że po prostu o samobadaniu piersi zapomina. Kolejnym powodem, dla którego nie badają sobie piersi jest brak wiedzy – aż 35% nie jest pewna, na co zwracać uwagę podczas samobadania. Za to szósta Polka (16%) unika badania... ze strachu przed wykryciem zmiany.
Polki wolą się nie badać, bo się boją. Zdaniem twórców raportu Boob Census ten strach, to przynajmniej w części, efekt braku wiedzy. Aż 26% badanych kobiet przyznało, że nigdy nie rozmawiały z nikim na ten temat, a co czwarta (22%) odczuwa dyskomfort poruszając to zagadnienie. Kobiety czują się nieswojo mówiąc o zdrowiu swoich piersi, bo jest to dla nich "zawstydzające" (13%) i "uznawane za temat tabu" (8%).
Co piąta Polka (19%) przyznała, że nigdy nie była uczona, jak samodzielnie badać swoje piersi. A blisko 30% respondentek nie jest pewnych, czy potrafiłyby rozpoznać oznaki raka piersi podczas samobadania. Najczęściej uczą się, jak to robić od lekarza specjalisty (31%) lub z internetu (29%). Tylko 9% badanych nauczyło się tego od rodzica lub opiekuna, a 11% w szkole.
Marka Avon podkreśla, że stoi po stronie kobiet, a jej celem jest tworzenie dla nich lepszego świata. To fundament, na którym opiera swój biznes i misja, która przyświeca wszystkiemu, co robimy. Avon chce, żeby Polki czuły się silne i niezależne, były przedsiębiorcze, odważne, bezpieczne i zdrowe. I właśnie z myślą o ich zdrowiu, po raz trzeci prowadzi kampanię "Normalne, że ich dotykam", wprowadzając do szkół lekcje samobadania piersi i tym samym normalizując temat ich zdrowia wśród dziewczyn powyżej 16. roku życia.
We współpracy z Fundacją Rak’n’Roll i Kliniką Ginekologiczną GINI, Avon opracował scenariusz lekcji, który jest wpisany w podstawę programową zajęć biologii, WF i wychowania do życia w rodzinie. Lekcje są prowadzone przez cały rok przez przeszkolone Konsultantki Avon, a udział w zajęciach jest bezpłatny. Nauczyciele mogą zgłaszać swoje klasy do udziału w programie na stronie avon.pl/programedukacyjny. Do tej pory w ramach projektu udało się przeszkolić 15808 nastolatek w 200 szkołach.
W tym roku akcję Avon wspiera ambasadorka marki – Cleo. Piosenkarka dołączyła do inicjatywy, żeby za pośrednictwem swoich kanałów w mediach społecznościowych przekazywać nastolatkom, że samobadanie piersi jest ważne i całkowicie normalne.
Zajęcia finansowane są ze sprzedaży produktów oznaczonych Różową Wstążką, które są dostępne prze cały rok u Konsultantek marki oraz na avon.pl. Avon przeznacza 100% dochodu z ich sprzedaży na cele kampanii. Każdy kupiony przedmiot to wkład w edukację młodzieży oraz cegiełka w budowaniu lepszego świata dla kobiet.
Samobadanie to pierwszy i podstawowy krok w dbaniu o zdrowie swoich piersi. Ale przynajmniej raz w roku powinno się je potwierdzić u lekarza i wykonać badanie USG. Według badania Boob Census 2024 aż 24% Polek nigdy nie sprawdziło zdrowia swoich piersi u lekarza. Dlatego już 16 października startuje 17. edycja Gabinetów z Różową Wstążką, w ramach której Avon wspólnie ze Stowarzyszeniem "Amazonki" Warszawa-Centrum ułatwia dostęp do badań USG piersi, dofinansowując je tysiącom kobiet w całej Polsce. Lista gabinetów, biorących udział w tegorocznej akcji, dostępna jest na www.avon.pl/avonkontrarakpiersi. Do tej pory dofinansowano już 71 000 badań USG.