BMW jest liderem elektromobilności w segmencie premium. Producent konsekwentnie poszerza portfolio swoich w 100% elektrycznych aut z rodziny BMW "i" oraz hybryd plug-in. Każdy z tych modeli łączy osiągi, jakość i emocje BMW z doskonałym zasięgiem oraz intuicyjnym ładowaniem. Ale wizja zrównoważonego rozwoju BMW sięga znacznie dalej.
Firma BMW znacznie wcześniej niż inni producenci dostrzegła potencjał napędu elektrycznego, zarówno od strony osiągów, jak i ograniczania emisji zanieczyszczeń. Elektryczne BMW i3, sprzedawane od 2013 r., zdążyło się na trwałe wkomponować w krajobraz wielkich aglomeracji jako idealny samochód do miasta: niewielki i zwinny, ale o zaskakująco przestronnym wnętrzu, a do tego bardzo dynamiczny. To wszystko bez lokalnej emisji spalin.
Dziś samochody na prąd coraz częściej stają się autami pierwszego wyboru – obecnie co dziesiąty nowy pojazd osobowy w Europie ma napęd w 100% elektryczny. Coraz bardziej rozbudowana sieć publicznych stacji ładowania w połączeniu z wysokimi zasięgami pozwalają komfortowo użytkować taki samochód i cieszyć jego walorami. Napęd elektryczny pracuje maksymalnie płynnie, zapewniając imponujące przyspieszenia, a zlokalizowanie akumulatora w podłodze sprawia, że auto prowadzi się wyjątkowo pewnie. Nie bez znaczenia są aspekty środowiskowy (jazda „na prądzie” nie przyczynia się do powstawania smogu) oraz ekonomiczny (ładując pojazd w domu w taryfie nocnej, znacząco obniżamy koszty jego eksploatacji).
Elektromobilność to jeden z filarów redukcji emisji CO2 – głównego wyzwania naszych czasów. Aby zahamować zmiany klimatyczne i w przyszłości uniknąć powodowanych tym masowych migracji, potrzebne są wspólna działalność oraz działania prowadzone na wszystkich polach. BMW już przechodzi tę transformację: z jednej strony buduje przyjazne środowisku samochody, a z drugiej koncentruje się na ograniczeniu emisji dwutlenku węgla na wszystkich etapach cyklu życia pojazdu, od pozyskania materiałów aż po recykling po wycofaniu go z eksploatacji.
BMW wdrożyło zresztą strategię zrównoważonego rozwoju na długo przed kryzysem klimatycznym. Pierwszego menedżera ds. zrównoważonego rozwoju firma zatrudniła już w 1973 r., w czasach ówczesnego kryzysu paliwowego. Efekty już są imponujące: od 1995 r. koncern obniżył emisję CO2 w Europie o 53%, a wszystkie zakłady BMW są dziś neutralne pod względem emisji CO2 – 100% wykorzystywanej przez nie energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych.
Producent co roku tworzy raport dotyczący zrównoważonego rozwoju, który udostępnia online, tak aby każdy mógł się z nim zapoznać. A w rankingu indeksów zrównoważonego rozwoju Dow Jones dla świata i Europy (DJSI), publikowanym przez S&P Dow Jones Indices, w 2022 r. BMW Group po raz kolejny zajęła pierwsze miejsce w sektorze „Samochody” – jako najbardziej zrównoważony producent samochodów na świecie.
Przejście na napędy elektryczne wymaga jednak dalszych wzmożonych prac nad redukcją zużycia zasobów i emisji zanieczyszczeń. Podróż BMW w kierunku bezemisyjnej przyszłości definiuje podejście, które każe myśleć nie tylko o sobie, lecz także o pokoleniach, które przyjdą po nas. Jaki świat im zostawimy? Co dzisiaj możemy zrobić, żeby nasze dzieci i ich dzieci miały lepszą przyszłość? Elektromobilność daje na te pytania dobrą odpowiedź.
Nadrzędnym celem BMW jest całkowita neutralność węglowa, którą koncern planuje osiągnąć najpóźniej w 2050 r., oraz funkcjonowanie na zasadzie gospodarki zamkniętej. Oznacza to wizję „samochodu cyrkularnego”, który nie będzie wytwarzać odpadów ani zanieczyszczeń w całym swoim cyklu życia: podczas produkcji, eksploatacji oraz utylizacji. Ta wizja oznacza ambitne plany: do 2030 r. BMW zmniejszy emisję CO2 przypadającą na jeden pojazd w całym łańcuchu wartości o 40% w porównaniu z rokiem 2019, a połowa sprzedaży ma wtedy przypadać na modele elektryczne.
Ale analogiczne wymagania muszą spełniać też dostawcy. Wraz z rozwojem elektromobilności na pierwszy plan wysuwają się bowiem surowce potrzebne do produkcji elementów napędów elektrycznych. Konstrukcja obecnej generacji silników elektrycznych BMW nie wymaga stosowania materiałów ziem rzadkich w wirniku. Firma stosuje również własne podejście do pozyskiwania surowców niezbędnych do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych, tak aby osiągnąć pełną przejrzystość w zakresie pochodzenia i metod wydobycia materiału: sama nabywa lit oraz kobalt i udostępnia je producentom ogniw.
BMW nie chce być częścią zrównoważonej przyszłości. Chce być jej siłą napędową – powiedział Oliver Zipse, Prezes Zarządu BMW AG.
Właśnie dlatego redukcja emisji CO2 oraz zużycia wrażliwych zasobów odbywa się zarówno na globalną, jak i na lokalną skalę. Przykład: do budowy swoich elektrycznych modeli iX oraz i4 w niemieckich zakładach producent wykorzystuje produkowany regionalnie ekologiczny prąd z elektrowni wodnych.
Dążąc do realizacji wizji samochodu cyrkularnego, BMW pracuje nad tym, aby wszystkie materiały, których używa do produkcji, mogły być poddawane recyklingowi.
Już teraz samochody produkowane przez BMW Group są wykonane średnio w niemal 30% z materiałów pochodzących z recyklingu lub odzysku, czyli tzw. surowców wtórnych – powiedział Thomas Becker, szef BMW Group ds. zrównoważonego rozwoju i mobilności.
Plany zakładają, że do 2040 r. podczas produkcji samochodów firma będzie korzystać wyłącznie z materiałów podlegających recyklingowi.
Projektanci, badacze materiałów i eksperci z innych dziedzin wspólnie pracują nad innymi zrównoważonymi rozwiązaniami dla aut BMW. Skupiają się na odpowiedzialnym, możliwie wolnym od CO2 pozyskiwaniu i przetwarzaniu surowców, zwiększaniu udziału materiałów wtórnych, rozwoju recyklingu oraz zwiększonym wykorzystaniu włókien naturalnych i eliminacji materiałów pochodzenia zwierzęcego.
Już wspomniane BMW i3 pokazało, jak bardzo wykorzystanie naturalnych materiałów przyczynia się do holistycznej koncepcji zrównoważonego rozwoju. Naturalne, przyjazne dla środowiska materiały użyte w jego wnętrzu również w dłuższej perspektywie spełniają najwyższe wymagania jakościowe samochodu klasy premium. Boczki drzwi i3 wykonano z włókien kenafu, gatunku ślazowca, którego naturalna struktura widoczna jest również w stanie przetworzonym. Do produkcji części deski rozdzielczej posłużyło drewno eukaliptusowe z certyfikowanych europejskich upraw, a skórzana tapicerka jest garbowana naturalnie przy użyciu ekstraktu z liści oliwnych. Naturalne materiały dodatkowo przyczyniają się do korzystnego bilansu ekologicznego i3, a ich zastosowanie w widocznych miejscach wnętrza jest również nowoczesnym elementem stylistycznym.
Teraz czas na kolejny krok: już w 2023 r. w BMW i MINI pojawią po raz pierwszy wegańskie, wolne od skóry warianty wnętrz, co pozwoli zaoszczędzić 85% emisji CO2. Z kolei sieci i liny rybackie pochodzące z recyklingu będą przetwarzane w procesie recyklingu na elementy wykończeniowe, które mogą być stosowane zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przyszłych generacji samochodów BMW. Powstałe w ten sposób komponenty mają o około 25% niższy ślad węglowy niż odpowiadające im części z konwencjonalnie produkowanych tworzyw sztucznych.
Już dziś BMW oferuje szeroką gamę modeli w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in, które pozwalają cieszyć się elektromobilnością na co dzień. Doceniają to klienci: w pierwszej połowie roku koncern BMW Group sprzedał na całym świecie blisko 76 tys. samochodów elektrycznych BMW i MINI, co oznacza ponad dwukrotny wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.
Rolę najmniejszego i najtańszego samochodu elektrycznego w palecie BMW niebawem będzie pełnić elektryczna odmiana kompaktowego SUV-a/crossovera X1 – BMW iX1. Oprócz niego portfolio obejmuje SUV-y iX3 (klasa średnia) oraz iX (klasa luksusowa), a także stylowe, a zarazem funkcjonalne czterodrzwiowe coupé i4 oraz luksusową limuzynę i7. Jazda samochodem elektrycznym BMW daje wyjątkowe uczucie, na które składają się fenomenalne przyspieszenie bez emisji spalin, wyjątkowa zwinność oraz brak odgłosów typowych dla samochodów spalinowych.
Zalety samochodów elektrycznych (BEV):
· korzyści w formie ulg i udogodnień (np. jazda buspasem, darmowe parkowanie w SPP);
· bezgłośny silnik elektryczny daje nowe, komfortowe wrażenia z jazdy;
· samochód BEV podczas jazdy nie emituje żadnych zanieczyszczeń (mówi się też, że jest lokalnie bezemisyjny);
· wysoki moment obrotowy już w chwili ruszenia i nieprzerwane przyspieszenie oraz maksymalna płynność działania napędu;
· klimatyzacja i ogrzewanie postojowe w standardzie wyposażenia.
Portfolio zelektryfikowanych modeli BMW uzupełnia największa na rynku flota samochodów hybrydowych typu plug-in, które korzystają zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. W rezultacie pozwalają połączyć codzienną jazdę „na prądzie” z dalekimi podróżami z wykorzystaniem jednostki spalinowej – oferując to, co najlepsze z obu światów, dopasowane do każdego stylu życia i wszelkich potrzeb.
Zalety samochodów hybrydowych typu plug-in:
· elektryczny zasięg kilkudziesięciu kilometrów na jednym ładowaniu pozwala odbywać codzienne podróże w 100% na silniku elektrycznym, bez lokalnej emisji spalin;
· niemal bezgłośna jazda w trybie elektrycznym, jak również dodatkowa moc silnika elektrycznego;
· wyraźne oszczędności w porównaniu do pojazdu z klasycznym silnikiem spalinowym;
· przy niewystarczającym poziomie naładowania akumulatora automatycznie dołącza się silnik spalinowy, pozwalając pokonać bez ładowania dalekie dystanse; co więcej, nawet przy minimalnej ilości prądu w baterii hybrydowy napęd obniża zużycie paliwa jednostki spalinowej.
Przekonujące zasięgi i łatwe ładowanie dzięki usłudze BMW Charging sprawiają, że zelektryfikowana jazda oraz uzupełnianie energii są elastyczne i przyjazne – a przy tym przyjazne dla środowiska.
Zelektryfikowane modele BMW to droga zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska mobilności. Ich efektywność nie jest zasługą wyłącznie wydajnego układu napędowego, lecz także lekkiej konstrukcji, redukcji oporów toczenia oraz optymalizacji aerodynamiki. To wszystko pozwala uzyskać satysfakcjonujące, wysokie zasięgi – w życiu codziennym, a nie w warunkach laboratoryjnych. W jazdach testowych prowadzonych przez media branżowe w różnych krajach aktualne modele BMW z napędem elektrycznym wyróżniają się wyjątkowo korzystnymi wartościami zużycia energii i zasięgu, w niektórych przypadkach nawet lepszymi niż oficjalne specyfikacje.
Do określenia zasięgu i zużycia energii swoich aut BMW wykorzystuje bowiem realistyczne, reprezentatywne dla klientów konfiguracje pojazdów. Rezultat: poprzez konsekwentne skupienie się na kliencie firma projektuje swoje samochody pod kątem zasięgów, które odpowiadają rzeczywistym zastosowaniom, a nie tylko dobrze wyglądają „na papierze”. Wymagania te obejmują również dynamiczną jazdę, długie dystanse oraz podróże w ekstremalnych temperaturach i z przyczepą.
Potwierdzają to niezależne testy przeprowadzone przez różne czasopisma branżowe w warunkach rzeczywistych. Przykład: BMW iX xDrive50 (fabryczne zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,7-21,1 kWh/100 km) w teście przeprowadzonym przez amerykański magazyn „Edmunds” przekroczyło oficjalnie określony zasięg o prawie 100 km. Samochód ustanowił nowy rekord zasięgu wśród przetestowanych dotychczas przez magazyn pojazdów elektrycznych z segmentu Sports Activity Vehicle (SAV).
Niezależni eksperci przypisują to przede wszystkim wysokiej sprawności silników elektrycznych i inteligentnemu zarządzaniu energią. Fakt, że BMW iX xDrive50 nawet w wymagających warunkach testowych niezwykle efektywnie wykorzystuje energię w akumulatorze, zaimponował również autorom konsumenckiego medium „WHICH?” z Wielkiej Brytanii. BMW iX jako „jedyny pojazd, który testowaliśmy od 2017 roku” osiągnęło w praktyce oficjalne wartości zasięgu. W rezultacie iX xDrive50 ma najniższe zużycie energii spośród wszystkich pojazdów w swoim segmencie testowanych przez „WHICH?”. Wniosek testerów: „Prawdziwe osiągnięcie BMW to efektywność, a nie zasięg”.
Dzięki pionierskim innowacjom w dziedzinie cyfrowych funkcji pojazdów BMW po raz kolejny czyni elektromobilność wygodniejszą. Od połowy 2023 r. w pierwszych modelach BMW dostępna będzie funkcja Plug&Charge, która umożliwi klientom ładowanie na publicznych stacjach ładowania bez konieczności karty ładującej lub aplikacji. Uwierzytelnienie potrzebne do rozpoczęcia ładowania i rozliczenia będzie odbywać się automatycznie, poprzez wymianę danych pomiędzy autem a stacją ładowania – wystarczy podłączyć wtyk do gniazda ładowania.
Już teraz elektryczne modele BMW są wyposażone w inteligentną nawigację z wyszukiwarką stacji ładowania, która automatycznie planuje trasę z uwzględnieniem postojów na uzupełnianie energii. Użytkownicy mają do dyspozycji kartę BMW Charging, która daje dostęp do ponad 300 tys. punktów ładowania w całej Europie – bez konieczności osobnej rejestracji. Ładowanie jest tu rozliczane w ramach jednej wspólnej faktury. Innymi słowy, jazda samochodem elektrycznym nie wymaga skrupulatnego planowania ani wielu subskrypcji.
Do dyspozycji jest też aplikacja BMW Charging na smartfon. W zaciszu własnego domu lub biura pozwala ona wyszukiwać i sprawdzać dostępność stacji w czasie rzeczywistym oraz kontrolować koszty ładowania dzięki analizie wszystkich przeprowadzonych sesji ładowań.