Wizerunek czy markę osobistą tworzy się nie tylko z myślą o przyszłych sukcesach zawodowych, ale po prostu dla szczęśliwego życia. O tym, jak się do tego zabrać i jakich korzyści można się spodziewać świadomie budując swoją markę osobistą rozmawiamy z Karoliną Cwaliną-Stępniak, coachem i certyfikowaną mentorką.
Image, wizerunek, marka osobista - te pojęcia kojarzymy raczej z gwiazdami, politykami czy prezesami wielkich firm. Tymczasem, każdy z nas ma jakiś wizerunek i każdy z nas może stworzyć własną markę osobistą. Jak tłumaczy *Karolina Cwalina-Stępniak, coach i certyfikowana mentorka, wykreowanie marki osobistej powinno poprzedzić poznanie własnych potrzeb, oczekiwań, wad i zalet. Nie jest to łatwe zadanie, ale gdy mu sprostamy, zyskamy nie tylko większą samoświadomość, ale być może także wymierne korzyści w życiu zawodowym i prywatnym.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Czym jest marka osobista i czy jest to tylko inne określenie wizerunku osoby?
O wizerunku mówimy zazwyczaj w kontekście tego, co zewnętrzne, czyli tego, jak jest się postrzeganym, jak się wygląda, postępuje. Marka osobista jest czymś szerszym i wyrasta z tego, co ma się w środku. Opiera się na własnych wartościach, potrzebach, umiejętnościach, a kształtuje się ją przez samorozwój i świadome kierowanie swoim życiem osobistym i zawodowym. W tym sensie markę widzi się i buduje w sobie samym, i potem, rozwijając się, pokazuje się ją innym. Ma ona więc oczywiście wpływ na wizerunek. Jest wartościami, którymi kierujemy się w życiu i całokształtem naszej osobowości i sposobu bycia.
Kiedy warto pomyśleć o budowaniu marki osobistej?
Jak najwcześniej, bo budujemy ją przez całe życie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy! Zazwyczaj jednak to dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu dojrzałości zaczynamy zastanawiać się nad tym, kim jesteśmy, czego chcemy i jak nas widzą inni. Nigdy oczywiście nie jest za późno, żeby pochylić się nad tymi kwestiami, ale z doświadczenia wiem, że im wcześniej, tym lepiej.
A od czego rozpocząć zmianę swojego wizerunku?
Podstawowe pytanie, które warto sobie zadać to: "kim jestem i do czego zmierzam?". To pytanie może towarzyszyć nam nawet całe życie, bo sam człowiek i jego wartości zmieniają się na przestrzeni lat. Budując siebie, a co za tym idzie swój wizerunek na własnych, najgłębszych pragnieniach, potrzebach, po oddzieleniu swoich oczekiwań od oczekiwań innych, mamy pewność, że nie stworzymy wizerunku oderwanego od rzeczywistości i nas samych. Często słyszę od klientów lub osób, które spotykam, że chciałyby być jakieś lub podobne do kogoś.
Ja wychodzę z założenia, że nie należy się zastanawiać, jakim by się chciało być, ale jakim się jest i tę postać doszlifować w sobie tylko charakterystyczny kształt - tłumaczy Karolina Cwalina, certyfikowana mentorka International Education Society.
Jakie są najważniejsze cechy mocnej marki osobistej?
Dla mnie to zawsze autentyczność. Gdybyśmy wszyscy byli tacy sami, świat byłby bardzo nudny. Mówi się, że najlepsze marki produktowe na świecie to marki tak zwane flawsome, czyli połączenie angielskich słów "flaw" i "awesome", oznaczających wadę i bycie niesamowitym. Ludzie bardziej utożsamiają się z markami, które mają wady i nie boją się o nich mówić lub przekuwać je w plusy, a przy tym są po prostu "cool". Dlatego zawsze polecam czerpać ze swoich charakterystycznych i naturalnych cech, i z nimi pracować. Często boimy się mówić o swoich słabościach, a czasem nawet o nich myśleć, kiedy to właśnie one nadają prawdziwy rys naszej osobowości, a także wizerunkowi. Sprawiają, że nasza opowieść jest emocjonująca i wiarygodna. Lubimy ludzi z krwi i kości. Manekiny sprawdzają się tylko w sklepach.
Wyświetl ten post na Instagramie.
W jaki sposób coach może pomóc w budowaniu marki osobistej?
Coach towarzyszy w tym procesie pracy nad sobą, docierania do tego, co najgłębsze, do tego core’u czy też źródła osobowości. Zadaje trudne, ale fundamentalne pytania, na które w ferworze życia nie mamy czasu odpowiadać: "Kim jesteś?", "Jakie są twoje cele?", "Jakie są twoje pragnienia?", "Jak widzą cię inni?", "Za co się lubisz?", "Jakie są twoje wady?", "W czym jesteś dobry?" Na podstawie tego razem z klientem staramy się właśnie doszlifować tę markę osobistą i zastanowić się, gdzie sprawdzi się najlepiej: czego oczekuje od życia prywatnego oraz jak powinno wyglądać jego życie zawodowe czy też biznes, żeby był spójny z potrzebami i pragnieniami.
*Karolina Cwalina-Stępniak jest absolwentką Wydziału Prawa oraz studiów podyplomowych Coaching Profesjonalny na Akademii Leona Koźmińskiego, studiów The Art and Science of Coaching na Erickson International College akredytowanego w Polsce przez Wszechnicę Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła też szkolenie Psychologia dla Coachów (Wszechnica UJ), kurs Family Coaching pod okiem Marylin Atkinson, założycielki Erickson International College oraz propagatorki coachingu na całym świecie, oraz Szkołę Mentoringu w IBD Business School. Prowadzi indywidualne sesje coachingowe i mentoringowe. Jest autorką trzech książek, w tym bestsellera "Wszystko zaczyna się w głowie".