Dieta trychologiczna – co jeść, by mieć piękne włosy
Fot. iStock

Dieta trychologiczna – co jeść, by mieć piękne włosy

Kondycję i wygląd włosów możesz poprawiać stosując odpowiednie kosmetyki czy korzystając z profesjonalnych zabiegów. Pielęgnacja dobrana do twoich potrzeb jest ważna. Jednak podstawą utrzymania włosów w dobrej formie jest zadbanie o to, by dostarczać organizmowi substancje niezbędne do prawidłowego odżywiania mieszków włosowych.

Dieta prozdrowotna

Dobry stan organizmu w dużej mierze zależy od diety. Wszystko co jemy może mieć wpływ na zdrowie. Przede wszystkim należy więc stosować ogólne zasady prawidłowego odżywiania zgodne z normami zawartymi w piramidzie żywieniowej. To znaczy jeść dużo warzyw i owoców, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, niewielkie ilości nabiału, ryby morskie (ewentualnie mięso), orzechy, tłuszcze roślinne. Dobrze jest natomiast zrezygnować z żywności przetworzonej, zawierającej cukry proste, nasycone kwasy tłuszczowe, a także alergenów pokarmowych. Jeśli twoja dieta jest zbilansowana, organizm dostaje odpowiednie dawki makro- i mikroelementów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Zmniejsza się też ryzyko powstawania stanów zapalnych, a ich konsekwencją jest m.in. pogorszenie jakości włosów czy nawet wypadanie. 

Niekorzystny wpływ na kondycję włosów może mieć także stosowanie diety redukcyjnej czy wykluczającej. Niskoenergetyczna, dostarczająca poniżej 1200 kcal, jeśli doprowadza do niedożywienia, wywołuje stres wewnątrzustrojowy. W rezultacie dochodzi do różnego rodzaju zaburzeń, m.in. hormonalnych, a takie zmiany w funkcjonowaniu organizmu są odczuwalne dla włosów. Ryzyko pogorszenia zdrowia, w tym kondycji włosów, niesie również stosowanie na własną rękę diety wykluczających. Im mniej produktów w menu, tym większe prawdopodobieństwo tym łatwiej narazić się na niedobory pokarmowe. – Przykładowo, wykluczenie glutenu może wpłynąć na niedobory witamin z grupy B, które są kofaktorami enzymów niezbędnych w procesach energetycznych organizmu, a więc stawiamy blokadę dla wzrostu włosa – mówi Anna Mackojć, trycholog z Instytutu Trychologii. Gdy włosom brakuje witamin, stają się kruche i łamliwe. Skutkiem niedoboru mikroelementów może być osłabienie zrostu włosów i wypadanie.

Dieta wzmacniająca włosy

Jeśli chcesz szczególnie zadbać o włosy, włącz do diety produkty, które pobudzają pracę mieszków włosowych. Powinny one zawierać:

  • witaminy – przede wszystkim A, E, C i z grupy B (awokado, marchew, fasolka szparagowa, papryka, dynia, brokuły,  morele, brzoskwinie, mleko, owoce morza, oliwa z oliwek, olej rzepakowy)
  • minerały, szczególnie miedź, krzem, cynk, żelazo (kasza gryczana, kasza jaglana, płatki owsiane, kasza jaglana, żółty ser,  awokado, kakao) 
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe  (tłuste ryby, orzechy włoskie, orzechy brazylijskie, pestki dyni, oleje roślinne)
  • białko (jaja, mleko, produkty mleczne, mięso, ryby)
  • przeciwutleniacze (awokado, czarne porzeczki, ryby morskie, brukselka, cebula, olej słonecznikowy, żółtka jaj, pełnoziarniste produkty zbożowe)
  • fitozwiązki, czyli aktywne biologiczne substancje wytwarzane przez rośliny  (pomidory, soja, kalafior, brokuły, kapusta, marchew, żurawina, jabłka, zioła, pełnoziarniste zboża)

Nie wiesz jak skomponować taką dietę? Skorzystaj z pomocy dietetyka albo trychologa, ponieważ ma znaczenie, w jaki sposób odpowiednio dobrane składniki zostaną rozdzielone na posiłki. W idealnie zestawionej diecie powinno się uzyskać efekt łączenia produktów, które wzajemnie uzupełniają się pod względem zawartości aminokwasów (np. nabiałowych ze zbożowymi), a także dążyć do zwiększenia wchłaniania pierwiastków, które korzystnie wpływają na włosy (np. natka pietruszki jako źródło witaminy C wspomaga przyswajanie żelaza z soczewicy). 

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również