materiał partnera

Fundacja SEXEDPL oraz YES oddają głos osobom niedzietnym z wyboru w kampanii "YES, I don’t".

Fundacja SEXEDPL oraz YES oddają głos osobom niedzietnym z wyboru w kampanii "YES, I don’t".
Fot. Mat. prasowe

1 sierpnia przypada Międzynarodowy Dzień Bez Dzieci. Tego dnia Fundacja SEXEDPL razem z marką YES wystartowała z miesięczną kampanią "YES, I don’t", w której oddaje głos osobom niedzietnym z wyboru. 

W ramach kampanii YES. I don't powstała seria filmów edukacyjnych, które prezentują historie oraz doświadczenia osób i par niedzietnych w różnym wieku.  Coraz więcej osób w Polsce decyduje się nie mieć dziecka. Powodów jest wiele, ale jednymi z najważniejszych są brak potrzeb rodzicielskich i potrzeba niezależności.

Aby poznać ludzi niedzietnych, musimy odrzucić uprzedzenia i wsłuchać się w to, co o sobie mówią. I temu ma służyć nasza kampania. Chcemy ujrzeć prawdziwych ludzi niedzietnych z bogactwem ich refleksji i emocji. Chcemy ich poznać i zrozumieć, bo żyją wśród nas – tłumaczy Edyta Broda, autorka jednego z najpopularniejszych blogów o bezdzietności i ekspertka projektu.

– Przewrotne hasło pozwoliło nam odwrócić narrację wokół tematu, który według społecznych norm z założenia powinien być dla każdej osoby (w szczególności kobiety) kuszący i aspiracyjny. Nie boimy się powiedzieć „tak, dobrze słyszysz, nie chcę mieć dzieci”. Chcemy szczerze i otwarcie rozmawiać o bezdzietności. Chcemy pokazać, że jest to świadoma i przemyślana decyzja wielu Polek i Polaków, którzy wciąż muszą się mierzyć z krzywdzącymi i nieprawdziwymi opiniami ze strony bliskich czy społeczeństwa” - mówi Martyna Wyrzykowska (SEXEDPL).

Osoby, które nie mają i nie planują mieć dzieci coraz częściej nie chcą mówić o sobie jako “bezdzietne”. – Przedrostek “bez” oznacza bowiem, że czegoś nam brakuje. Oznacza też stratę. A zatem słowo “bezdzietność” dotyczy osób, które chcą mieć dzieci, lecz z jakichś powodów ich nie mają. Coś tracą – z własnej woli lub z wyroku losu.  Wolą mówić o “niedzietności”, która nie zakłada braku ani straty – dodaje Edyta Broda

Yes I don_t_Monika_2

YES. I don’t. Prawdziwe historie osób bezdzietnych z wyboru

W ramach kampanii “YES, I don’t” wraz z agencją Shootme powstała seria filmów edukacyjnych, które prezentują  historie osób oraz par niedzietnych w różnym wieku. Każdy z filmów dotyczy innego doświadczenia niemacierzyńskiego i pokazuje, że decyzje o bezdzietności mogą zostać podjęte z różnych pobudek. 

Chcemy pokazać, jak bardzo różne mogą być te motywacje i z pomocą ekspertów wyjaśnić, jak odpowiadać na trudne pytania od bliskich, współpracowników czy nowego partnera/ki” – Agata Polak-Krygier (SEXEDPL)

Reżyserką części filmów jest ceniona twórczyni, Monika Kmita, pasjonatka spraw społecznych. Jej wyjątkowy język wizualny, oparty na zaangażowaniu w prawdę we współczesnym opowiadaniu historii, urzeka zapadającymi w pamięć obrazami. Kampanię wspierać będą treści edukacyjne przygotowane przez ekspertkę Edytę Brodę, autorkę popularnego bloga bezdzietnik.pl, a także ilustracje przygotowane przez czołowe polskie ilustratorki: Michalinę Tańską, Kamilę Szcześniak (@nieladnierysuje) oraz Marię Kaczorowską (@obrazkimile). 

YES_I_don_t_Zuza_2

Partnerem akcji została marka YES, która od wielu lat zabiera głos w ważnych tematach społecznych. - Bardzo zależy nam na tym, aby każda kobieta mogła sama świadomie decydować, czy chce zostać mamą, czy nie i aby żadna z tych decyzji nie spotykała się ze społecznym ostracyzmem - mówi Justyna Lach (YES). - Historie bohaterek kampanii YES, I don’t pokazują, że można być szczęśliwą i spełnioną kobietą na wiele różnych sposobów, również bez dzieci. Byłoby wspaniale, gdybyśmy wszyscy po prostu przyjęli to do wiadomości. 

Anonimowe konsultacje ekspertów SEXEDPL

W ramach kampanii “YES. I don’t” Fundacja SEXEDPL zaplanowała konsultacje eksperckie z Edytą Brodą.

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również