Inteligencja emocjonalna – dlaczego warto ją rozwijać w dorosłym życiu?
Fot. iStock

Inteligencja emocjonalna – dlaczego warto ją rozwijać w dorosłym życiu?

Możesz odnieść sporo korzyści, jeśli nauczysz się poskramiać rozum i dawać upust emocjom. Nie tylko ty. Także osoby, z którymi utrzymujesz relacje. Dlaczego warto pracować nad kształtowaniem inteligencji emocjonalnej, wyjaśnia psycholog Marzena Martyniak

Czym jest inteligencja emocjonalna?

Inteligencja emocjonalna to kompetencja, której posiadanie poprawia komunikację z ludźmi i zapewnia sukcesy zawodowe. To jednak przede wszystkim podstawa do tworzenia trwałych, zdrowych relacji, ponieważ w nawiązywaniu ich kluczową rolę odgrywa rozpoznawanie swoich i czyichś emocji.  Dzięki tej umiejętności lepiej rozumiemy świat innych osób, ale mamy także większą świadomość siebie i tego, jak postrzegamy otoczenie. W aspekcie globalnym inteligencja emocjonalna jest przyczynkiem do tego, by bardziej komfortowo żyć w społeczeństwie, a także zapewniać ten komfort innym.

Strategii radzenia sobie z emocjami można się nauczyć. Poznaj metody, jak tego dokonać!

Dlaczego warto nauczyć się rozpoznawać emocje?

Niewłaściwe odczytywanie i wyrażanie uczuć oraz emocji utrudnia funkcjonowanie w społeczeństwie, a w szczególności komunikację z innymi. To, w jaki sposób radzimy sobie w sytuacjach nieznanych i trudnych, w dużej mierze zależy od poziomu inteligencji emocjonalnej. Co prawda decydują o tym także umiejętności adaptacji, panowania nad stresem, czy wypracowane liczne kompetencje, ale to właśnie dzięki umiejętnemu zarządzaniu emocjami potrafimy właściwie ocenić sytuację i, jeśli trzeba, rozwiązać problem. Dlatego warto zadbać o to, by podnosić poziom inteligencji emocjonalnej na każdym etapie życia.

Jak można rozwijać inteligencję emocjonalną? 

W przypadku dorosłych, którzy nie radzą sobie z emocjami czy stresem, skutecznym rozwiązaniem może okazać się udział w treningu rozwoju inteligencji emocjonalnej, podczas którego uczestnicy uczą się zarządzać emocjami. Jest on dopasowany do indywidualnych potrzeby każdej osoby, co weryfikują poprzedzające go testy sprawdzające m.in. aktualny poziom tej kompetencji. Każdego dnia można również trenować inteligencję emocjonalną wykonując łatwe ćwiczenia, które wyrabiają uważność na reakcje organizmu. Oto kilka sprawdzonych tego typu ćwiczeń:

  • gdy czujesz, że tracisz kontrolę nad emocjami, zatrzymaj się i postaraj w nie  wsłuchać; spróbuj nazwać pojawiające się emocje
  • bacznie obserwuj, co dzieje się z ciałem, kiedy ją odczuwasz trudne dla ciebie emocje; które partie ciała są najbardziej napięte
  • spróbuj uświadomić sobie, co wywołało takie, a nie inne emocje, dlaczego je właściwie odczuwasz
  • zastanów się, jak należy wyrazić te emocje, by nie twoje zachowanie nie było nieprzyjazne wobec innych, ale było dla nich czytelne
  • pomyśl, co możesz zrobić, by zmniejszyć siłę oddziaływania emocji
  • postaraj się spisać w punktach, co możesz zrobić, by zmienić swój nastrój

Jeśli będziesz regularnie poświęcać czas na trening rozwoju inteligencji emocjonalnej, jest bardzo prawdopodobne, że szybko zauważysz efekty, np. uda ci się w opanowany sposób rozmawiać na tematy, które były dla ciebie problematyczne. Kluczem do sukcesu jest to, że zaczniesz lepiej rozumieć nie tylko siebie, ale także innych, nauczysz się wczuwać w sytuację drugiej osoby i z większym zrozumieniem odnosi się do jej potrzeb oraz oczekiwań. 

Marzena Martyniak_Ekspert
Marzena Martyniak
materiały prasowe

Marzena Martyniak –  naukowiec i psycholog, specjalista w dziedzinie rozwoju inteligencji emocjonalnej, stowarzyszony partner International Society of Emotional Intelligence (ISEI). Autorka polskiej wersji SEL (Social Emotional Learning) oraz unikalnego programu edukacyjnego Land of Emotions.

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również