Rozwój

Do życia warto podchodzić z ciekawością. Psychologowie na tropie "skąpców poznawczych"

Do życia warto podchodzić z ciekawością. Psychologowie na tropie "skąpców poznawczych"
Fot. Launchmetrics/spotlight

Zjawisko potocznie nazywane w psychologii „skąpstwem poznawczym” nie jest niczym nowym. Specjaliści, w tym Barbara Chmielnicka-Koczanowicz, od lat zalecają, aby podchodzić do życia z ciekawością. Dzięki temu możemy przeżyć je w wyjątkowy sposób i doświadczyć wielu wspaniałych momentów. Oto dlaczego warto poszerzać własne horyzonty.

Skąpstwo poznawcze 

Skąpstwo poznawcze to zjawisko polegające na ograniczaniu się w zdobywaniu nowych informacji, poszerzaniu swojej wiedzy czy zmianie swoich przekonań. Osoby dotknięte skąpstwem poznawczym mają tendencję do trzymania się swoich dotychczasowych poglądów i niechęci do eksploracji nowych idei czy perspektyw. Skąpstwo poznawcze może wynikać z różnych przyczyn, takich jak strach przed zmianą, brak pewności siebie, czy też niechęć do wychodzenia poza swoją strefę komfortu. Osoby skąpe poznawczo mogą być również zbyt pewne swoich przekonań i nie chcieć ich podważać, nawet gdy prezentowane są im nowe, bardziej przekonujące argumenty. Skąpstwo poznawcze może prowadzić do stagnacji intelektualnej i braku rozwoju osobistego. Osoby dotknięte tym zjawiskiem mogą być mniej otwarte na nowe doświadczenia, mniej elastyczne w myśleniu i trudniej dla nich jest adaptacja do zmieniającego się świata.

Jak przeciwdziałać skąpstwu poznawczemu?

Aby przeciwdziałać skąpstwu poznawczemu, ważne jest otwarcie się na nowe idee, słuchanie innych punktów widzenia, poszukiwanie informacji i nieustanne dążenie do rozwoju intelektualnego. Warto również być świadomym własnych uprzedzeń i być gotowym do ich zmiany w świetle nowych faktów i argumentów. Dzięki takiej postawie możemy żyć w pełni, poznawać wyjątkowe osoby, wzbogacać własne doświadczenia, podejmować wyzwania. Mamy tylko jedno życie. Warto sprawdzić jej z każdej strony tak, żeby nie żałować zmarnowanych szans.

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również