Jak ograniczyć cukier w codziennej diecie
Fot. iStock

Jak ograniczyć cukier w codziennej diecie

Mimo że mamy go – często w nadmiarze – w codziennym menu, kto z nas jedząc ciasto zadręcza się myślą, że to niebezpieczne dla zdrowia? Jednak w każdej bez wyjątku zdrowej diecie cukier jest uznawany za składnik szkodliwy i całkowicie zbędny. Eksperci wręcz stawiają go na równi z używkami. Powodów, by w stu procentach z niego zrezygnować jest co najmniej kilka. To jednak nie lada wyzwanie. Trudno zakładać, że uda się odstawić cukier ot tak, z dnia na dzień. Ale co powiesz  na to, by spróbować go chociaż ograniczyć?

Przed wszystkim trzeba mieć świadomość, że aby wykluczyć z diety cukier, nie wystarczy zrezygnować z jedzenia słodyczy i picia słodzonych napojów. Cukier jest  dodawany do wielu produktów spożywczych, których możesz nie kojarzyć ze słodkim smakiem. Przykładem jest pieczywo. Ale cukier ukrywa się też w przetworzonym jedzeniu pod różnymi nazwami – na etykiecie może mieć nazwę glukoza, sacharoza czy syrop skrobiowy. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia dziennie można zjeść pięć łyżeczek cukru. To dużo? Tak może się wydawać, jednak przeciętnie Polak zjada w miesiącu ok. 3,5 kg cukru (łącznie w tym, który jest zawarty  w gotowych produktach).

Dlaczego lubimy jeść słodycze?

Po zjedzeniu cukru w mózgu są wydzielane hormony szczęścia, dopamina i endorfiny (po zjedzeniu czekolady z dużą zawartością kakao). Czyli cukier to czysta przyjemność, a największą zapewniają produkty, które mają wysoki indeks glikemiczny, ponieważ cukier w nich zawarty szybciej przedostaje do krwiobiegu.

Co powoduje cukier, gdy jest go zbyt dużo w krwi

Oprócz tego, że dostarcza puste kalorie, zaburza metabolizm (m.in. zmniejsza przyswajalność witamin), a także mikroflorę bakteryjną jelit, przez co organizm jest bardziej narażony na choroby związane z przemianą materii oraz na infekcje. Wysoki poziom cukru w krwi działa niekorzystnie na układ krążenia, ponieważ jego cząsteczki niszczą ściany tętnic. Przyczynia się także do procesu starzenia skóry  obniża koncentrację.

Jakich efektów można oczekiwać po zrezygnowaniu z cukru

Już po kilku tygodniach poprawi się zauważysz poprawę samopoczucia, następnie kondycji skóry. Będziesz też lepiej spać. 

Jak ograniczyć cukier – oto kilka sposobów

  • Jedz regularnie posiłki
    Najlepiej o tych samych porach i dbaj o to, by w ich w skład wchodziły głównie produkty o obniżonym indeksie glikemicznym. Zwracaj uwagę na skład dań – kluczowe jest, aby były odpowiednio zbilansowane, to znaczy zawierały białko i nienasycone tłuszcze. Jedz o warzyw, ryby, a mięso wybieraj chude, najlepiej drobiowe – kluczowe są aminokwasy.  Produkty, które oprócz warzyw powinny znaleźć się w twoim menu to: jaja, awokado, łosoś, pełnoziarniste pieczywo.
  • Stosuj naturalne zamienniki cukru
    Nie możesz pogodzić się z brakiem słodkiego smaku w daniach i deserach? Wypróbuj stewię, ksylitol i erytrol. Potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego możesz spróbować zaspokoić też owocami. One wprawdzie zawierają fruktozę, ale też wiele witamin oraz błonnik, który dobrze wpływa na trawienie.
  • Oszukuj mózg
    Gdy tylko masz ochotę zjeść coś, co ma w składzie cukier, od razu myj zęby  lub zaparzaj herbatę owocową. Te smaki naprawdę skutecznie zastępują słodycze.
  • Uprawiaj sport
    Jeśli naprawdę się zmęczysz, będziesz miała ochotę napić się wody, a nie zjeść czekoladę.
Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również