Ćwicz jogę, będziesz bystrzejsza
Fot. iStock

Ćwicz jogę, będziesz bystrzejsza

Są dowody na to, że asany korzystnie wpływają na pamięć, inteligencję, logiczne myślenie. I prawdopodobnie mogą zapobiegać schorzeniom neurodegradacyjnym, takim jak choroba Alzheimera.

Ruch jest niezbędny do życia. Nie tylko dla zdrowia i dobrej kondycji fizycznej. Również dlatego, że korzystnie wpływa na  psychikę i emocje. Dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy nie przepadają za bieganiem i nie lubią pocić się na zajęciach aerobiku jest taka, że równie dobrze mogą uprawiać jogę. Mimo, że należy do grupy łagodnych aktywności (choć są wyjątki, jak np. modna ostatnio energiczna joga-beat), wpływa na organizm równie korzystnie. Poprawia elastyczność i siłę mięśni oraz układu kostnego, poprawia równowagę i koordynację, redukuje stres, zwiększa uważność. Niedawno zainteresowali się nią również neurolodzy, którzy postanowili sprawdzić, w jaki sposób wpływa na mózg. Wyniki przeprowadzonych dotychczas badań są obiecujące: regularnie uprawiana joga może poprawiać pamięć, zwiększać inteligencję i umiejętność logicznego myślenia. 

Więcej szarych komórek

O tym, że ćwiczenia aerobowe korzystnie wpływają na mózg i przyczyniają się do powstawania nowych neuronów, naukowcy wiedzą nie od dziś. Nie było jednak badań, które pod tym kątem analizowałyby jogę. Tematem zajęli się badacze z dwóch amerykańskich uczelni – Uniwersytetu Illinois oraz Uniwersytetu Wane w Detroit. Na potrzeby badań obserwowano kilka grup osób. Były wśród nich m.in. takie, dla których ćwiczenie jogi było całkiem nowym doświadczeniem. Ich wyniki po 10 i 24 tygodniach zajęć porównywano do tych przed rozpoczęciem praktyk. Inna grupa badawcza porównywała obraz mózgu osób regularnie uprawiających jogę z tymi, którzy w ogóle jej nie ćwiczą. Uczestnicy eksperymentu uprawiali Hatha jogę, formę, która kładzie szczególny nacisk na związek między ruchem a świadomym oddychaniem. Rezultaty, opublikowane w branżowym piśmie Brain Plasticity, są obiecujące – dowodzą, że joga korzystnie wpływa na te same struktury mózgu, których funkcje poprawiają się dzięki uprawianiu ćwiczeń aerobowych. Zaobserwowano m.in. powiększenie się hipokampu. To obszar odpowiedzialny za pamięć, który kurczy się z wiekiem, co przyczynia się do demencji i choroby Alzheimera. U osób praktykujących jogę stwierdzono też większą objętość istoty szarej, odpowiedzialnej za generowanie i przekazywanie impulsów nerwowych, a także większą grubość kory mózgowej - a to ma wpływ na inteligencję!

Mniej stresu, lepszy intelekt

Co sprawia, że wywodząca się z filozofii indyjskiej starożytna praktyka ciała i umysłu tak korzystnie wpływa na mózg? „Praktyka jogi pomaga poprawić regulację emocjonalną, zmniejsza stres, lęk i depresję” - uważa jedna z badaczek, dr Neha Gothe z Uniwersytetu Illinois. A to właśnie stres jest jedną z przyczyn kurczenia się hipokampu i pogorszenia pamięci. W prowadzonych wcześniej badaniach dr Gothe sprawdzała, jak joga zmienia reakcję organizmu na hormon stresu, kortyzol. Odkryła, że osoby, które ćwiczyły przez osiem tygodni, lepiej radziły sobie ze stresem, a to przełożyło się na lepszą wydajność w testach pamięci, podejmowania decyzji, skupiania uwagi. 

Dlaczego joga działa tak korzystnie? Prawdopodobnie dlatego, że łączy ćwiczenia fizyczne z rytmicznym oddychaniem i medytacją, wpływając w ten sposób korzystnie na umysł i ciało. Według dr Gothe synergia tych wszystkich elementów silniej działa na mózg, niż każdy z nich osobno.

Żeby osiągnąć optymalne rezultaty, najlepiej ćwiczyć jogę dwa razy w tygodniu. Przy okazji można odnieść jeszcze inne korzyści. Naukowcy wskazują na korzystne działanie zajęć również w przypadku cukrzycy i profilaktyki chorób sercowo-naczyniowych. A także w utrzymaniu układu ruchu w znakomitej kondycji. 

 

Więcej na twojstyl.pl

Czytaj również