Relacje

Jak rozpoznać emocje i intencje innych? 7 wskazówek Patricka Kinga, autora kultowych poradników

Jak rozpoznać emocje i intencje innych? 7 wskazówek Patricka Kinga, autora kultowych poradników
Fot. Launchmetrics/Spotlight

Jak szybko interpretować mowę ciała i emocje innych? Jak rozumieć niewypowiedziane wskazówki? Jak czytać uczucia? Każdy z nas ma ukryty dekoder innych ludzi. Trzeba go jednak trenować. Oto kilka wskazówek jak szlifować te umiejętności, budować silniejsze relacje, poprawiać komunikację i skutecznie wpływać na innych. Na początek warto poznać i zrozumieć siebie, a potem wnikliwie patrzeć na pewne ważne rzeczy, radzi autor popularnego podręcznika.

Chcesz mieć lepsze relacje i rozumieć innych - myśl jak psycholog, analizuj ludzkie zachowanie i dekoduj emocje, mówi Patrick King w poradniku "How to Speed Read People". Zebrał w nim pomocną wiedzę, która pomaga czuć się pewniej w komunikacji i "znać się na ludziach".

Rozumienie ludzi warto zacząć od poznania siebie

Rozpoznawanie wzorców w zachowaniu innych może pomóc zrozumieć ich motywacje i reakcje, a także uwypuklić własne pragnienia i potrzeby. Zrozumienie siebie – czy to w kontekście społecznym, czy wobec samych siebie – pozwala podejmować decyzje zgodne z osobowością, unikać niepotrzebnego stresu i budować silniejsze relacje z innymi. Ta równowaga samoświadomości i wglądu w innych tworzy fundament dla skutecznej komunikacji i podejmowania decyzji. Dlatego początek nauki czytania ludzi powinien zacząć się od wnikliwego wczytania się w siebie. Jest do tego kilka dróg... 

Testy osobowości

Testy osobowości oferują wgląd w to, co czyni nas wyjątkowymi, ale nie są definitywne. Jednym z powszechnie uznawanych modeli jest Wielka Piątka cech osobowości: otwartość, sumienność, ekstrawersja, ugodowość i neurotyczność. Te cechy istnieją na spektrum, co oznacza, że każdy posiada je w pewnym stopniu. Inny test, wskaźnik Myers-Briggs (MBTI), koncentruje się na czterech dychotomiach: ekstrawersja kontra introwersja, percepcja kontra intuicja, myślenie kontra uczucie, i osądzanie kontra percepcja. MBTI oferuje użyteczne wglądy, ale krytycy podkreślają, że jego wyniki mogą się różnić w zależności od stanu umysłu uczestnika lub środowiska. Najpełniejszą drogą, jest po prostu psychoterapia. Dzięki niej urealniamy sobie świat, także obraz samego siebie. A innych będzie nam łatwiej rozpoznać. To pomaga w identyfikacji cech charakteru i przewidywaniu zachowań. Co zatem robić i na co patrzeć, kiedy już staje przed nami człowiek? Jak szybko rozpoznać, czy nam zagraża, czy raczej nadaje się na przyjaciela?

Na co patrzeć, by poznać człowieka?

1. Mikroekspresje 

Czy kiedykolwiek spojrzałeś na kogoś i pomyślałeś, że wiesz, co czuje, mimo że nie powiedział ani słowa? Ludzie ujawniają więcej, niż sobie zdają sprawę, poprzez mimikę i mowę ciała, ale interpretacja tych sygnałów nie jest prosta. Ekspresje twarzy dostarczają dwóch kluczowych wskazówek: makroekspresji i mikroekspresji. Makroekspresje są większe i bardziej oczywiste, podczas gdy mikroekspresje to szybkie, mimowolne błyski związane z uniwersalnymi emocjami, takimi jak szczęście, smutek, złość i strach.

2. Inteligencja emocjonalna

Inteligencja emocjonalna, pojęcie spopularyzowane przez psychologa Daniela Golemana, polega na rozumieniu emocji – zarówno własnych, jak i innych. Składa się z czterech kluczowych komponentów: samoświadomości, samoregulacji, motywacji i świadomości społecznej. Zrozumienie tych elementów pozwala na lepsze zarządzanie emocjami i budowanie głębszych relacji.

3. Motywacje i wartości

Motywacje są złożone i warstwowe. Hierarchia potrzeb Maslowa wyjaśnia, jak potrzeby ewoluują w miarę postępu w życiu. Zrozumienie, gdzie ktoś znajduje się w tej hierarchii, ujawnia, co go napędza w danym momencie. Model Davida McClellanda upraszcza motywację do trzech podstawowych potrzeb: afiliacji, osiągnięć i władzy. Ludzie najczęściej kierują się właśnie wartościami. Nie tylko podczas głosowania na prezydenta, ale w każdej drobnej chwili życia. Oczywiście mówimy o prawdziwych wartościach, a nie deklarowanych.

4. Niespójna rozmowa, pauzy i szczegółowość

Oszustwa łatwiej wykryć, jeśli skoncentrujemy się na dynamice rozmowy i formie całej rozmowy. Warto zwracać uwagę na niespójności w mowie, pauzy czy nadmierne szczegóły - mogą one wskazywać na nieszczerość.

5. Słowa, które mogą być obrazem człowieka

Wybory słów i wzorce językowe także mogą służyć za wskazówki dotyczące osobowości naszych rozmówców. Sposób, w jaki ludzie się wyrażają, może odzwierciedlać ich myśli, uczucia i intencje. Jedni szukają długo odpowiednich słów, by nie urazić drugiego człowieka, a inni "walą prosto z mostu", nie znajdując cierpliwości, by zadbać o samopoczucie drugiego człowieka.

6. Otoczenie pokazuje nasz charakter

Otoczenie i rzeczy, którymi się otaczamy, mogą wiele mówić o naszych wartościach i charakterze. Obrazy, które wiszą nad kanapą czy naklejki i magnesy na lodówce zwykle nie są przypadkowe. Z jakiegoś powodu ktoś otacza się obrazami natury, a inny lubi patrzeć na mroczne obrazy Pollocka. O człowieku świadczy też chaos lub porządek w jego otoczeniu. 

7. Media społecznościowe - to otwarte księgi do czytania innych

Z założenia media społecznościowe miały pokazywać świat, jaki widzą nasze oczy - to co lubimy, lub co chcemy skomentować. Stały sie z czasem idealnym wglądem w osobowość postujących osób. Aktywność w sieci może dostarczyć informacji o zainteresowaniach, wartościach i stylu życia danej osoby. Jeden pokazuje pieski w schroniskach, inny ulubione rzeźby i obrazy, a jeszcze inny wygina ciało w dziwacznych pozach i pokazuje głównie siebie.

Ludzie od zawsze chcieli rozpoznawać: wróg czy przyjaciel

Wczesne teorie, takie jak starożytna grecka teoria humorów, łączyły cechy osobowości z czterema płynami ustrojowymi – żółcią, czarną żółcią, krwią i flegmą – każdy związany z odmiennym temperamentem. Wierzono, że ich nierównowaga wpływa na nastroje i zachowania. Te przekonania stały się fundamentem wielu współczesnych modeli osobowości.

Wieki później Freud wyjaśniał zachowanie jako równowagę między id, które dąży do natychmiastowej przyjemności, ego, które mediacje rzeczywistość, a superego, które egzekwuje wartości moralne. Współczesna nauka pokazuje, że biologia odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu osobowości. Cechy takie jak urok, konkurencyjność i odporność można powiązać z ewolucyjnymi mechanizmami. Badania obrazowania mózgu pokazują związki między określonymi obszarami mózgu a tzw. Wielką Piątką cech osobowości: sumiennością, ugodowością, ekstrawersją, otwartością i neurotycznością. 

Wszystkie te próby rozpracowania ludzkich cech i osobowości są od zawsze tym samym - poszukiwaniem drogi do skutecznego i szybkiego rozpracowania człowieka, który staje nam na drodze. Zrozumienie i analiza ludzi to zarówno sztuka, jak i nauka. Poznanie osobowości i zachowań innych może przekształcić sposób, w jaki nawiązujemy relacje. Czytanie ludzi to więcej niż tylko słuchanie ich słów – to zauważanie emocji i intencji ujawnianych przez mowę ciała, mimikę i drobne gesty. Te subtelne znaki mogą zaoferować jaśniejszy obraz tego, co ktoś czuje lub myśli, nawet gdy próbuje to ukryć.

 

Patrick King jest specjalistą ds. interakcji społecznych i trenerem konwersacji. Jest autorem najlepiej sprzedających się książek na całym świecie, sprzedał ponad 1 milion egzemplarzy takich poradników jak "Czytaj ludzi jak otwartą księgę", "Popraw swoje rozmowy" i "Nauka o sympatii".

HOWTOSPEEDreadPeople