Lody w diecie. Jakie lody są zdrowym wyborem?
Fot. 123rf

Lody w diecie. Jakie lody są zdrowym wyborem?

Lody, deser, który uszczęśliwia. Kwintesencja lata. Jakie lody wybierać, żeby było i przyjemnie, i zdrowo? 

Lody leczą smutki, ale nie odchudzają!

Bohaterki amerykańskich filmów o miłości topią smutki w wiaderku lodów. Najlepsze są czekoladowe – dzięki połączeniu cukru i kakao pobudzają ośrodek nagrody w mózgu, zwiększają wydzielanie serotoniny i endorfin. Życie staje się piękne. A wyrzuty sumienia? Niepotrzebne, podobno lody odchudzają, bo żeby je ogrzać, organizm musi spalić więcej kalorii, niż ma deser. Ile w tym prawdy? – Tylko woda nie dostarcza kalorii – tłumaczy Paula Nagel, dietetyczka z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej NIZP-PZH w Warszawie. – Lody, niezależnie od rodzaju, mają ich dużo. 100 g waniliowych, czyli mniej więcej 2 kulki, to ok. 210 kcal, czekoladowych – ok. 260 kcal. Z dodatkami, np. polewą czekoladową, orzechami, wafelkiem albo posypką mogą dostarczyć już ok. 350 kcal w porcji. To sporo jak na słodką przekąskę. I nawet jeśli do ogrzania lodów organizm potrzebuje nieco więcej energii, nie są to na tyle znaczące ilości, żeby mówić o efekcie wyszczuplającym.

Jakie lody są najzdrowsze?

– Sorbety są najmniej kaloryczne, bo składają się w ok. 60 proc. z wody – tłumaczy dietetyczka. W lodach jogurtowych zawartość cukru i tłuszczu jest średnio o połowę mniejsza niż w tych robionych ze śmietanki, mleka i jajek. Niektóre zawierają probiotyki, m.in. bakterie Lactobacillus delbrueckii bulgaricus, które wzbogacają mikroflorę przewodu pokarmowego i wspomagają trawienie. Jeśli lody zrobione są z naturalnych, świeżych składników, mogą być wartościowe odżywczo. Na przykład owocowe i bakaliowe dostarczą nam błonnika pokarmowego. Mleczne – łatwostrawnego białka i dobrze przyswajalnego wapnia. Śmietankowe będą źródłem witaminy A i witamin z grupy B, a czekoladowe – magnezu czy fosforu. 

Domowe są najlepsze?

– Robiąc lody samodzielnie mamy pełną kontrolę nad składnikami – przyznaje ekspertka. Nie jest to trudne, a przepisów na zdrowe mrożone desery znajdziemy mnóstwo. Można robić je na bazie bananów, mleczka kokosowego, jogurtu. Dodawać sezonowe owoce, dobre masło orzechowe, miód, orzechy, suszone owoce. Z wody i zamrożonych owoców powstanie szybki orzeźwiający sorbet lub bardziej płynna granita. Warto spróbować. 

Cały tekst w lipcowym wydaniu Twojego Stylu.

Tekst ukazał się w magazynie Twój STYL nr 07/2021
Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również