Synchroniczność nie jest nic nie znaczącą teorią Gustawa Junga. Kiedy przyjrzymy się bliżej temu tematowi, zaczniemy zauważać, że w naszym życiu nie ma przypadków czy zbiegów okoliczności. Wyjaśniamy dokładnie, czym jest synchroniczność i gdzie doszukiwać się jej początków.
Spis treści
Myślisz o jakiejś osobie i nagle spotykasz ją w galerii handlowej. Wpadasz na genialny pomysł i okazuje się, że ktoś robi to dokładnie w tym samym czasie. Brzmi znajomo? Z pewnością niejednokrotnie wielu z nas próbowało dociec, jak to możliwe i czy da się takie zjawiska wytłumaczyć. Okazuje się, że podobne przemyślenia miał szwajcarski psycholog i psychiatra Carl Gustaw Jung. Razem ze znanym szwajcarskim fizykiem, laureatem nagrody Nobla, Wolfgangiem Pauli sformułował pojęcie "synchroniczności". Co zatem kryje się za tym zjawiskiem?
Synchroniczność to współwystępowanie zdarzeń psychicznych (przeczucia, sny, wrażenia) i faktów zewnętrznych, które dla danej osoby mają znaczenie, a nie są powiązane przyczynowo-skutkowo.
Jung opisał przypadek pacjentki, którą blokował nadmierny racjonalizm. Aby terapia mogła przynieść skutek, potrzebna była zmiana perspektywy. Kiedy pewnego dnia Jung pracował z pacjentką nad snem, w którym występował skarabeusz, nagle przez okno do pokoju wpadł żuk z gatunku skarabeuszy (egipski symbol odrodzenia). To był przełom w terapii. Skąd wziął się akurat w tym momencie owad? Na gruncie przyczyny i skutku nie da się tego wyjaśnić.
Inny przypadek, który dał Jungowi do myślenia dotyczył jego pracy naukowej. Kiedy badał historycznie symbol ryby i prowadził na ten temat zapiski, wydarzyły się następujące przypadki. Na obiad podano rybę, Jung spotkał byłą pacjentkę, która pokazała mu namalowany obraz przedstawiający rybę. Ktoś pochwalił się pracą na szydełku z motywem ryby, a następnego dnia pacjentka opowiedziała swój sen z motywem ryby. Serię "przypadków" Jung opisał w jednej ze swoich prac.
Kiedy zatem Jung zaczął nazywać opisane wyżej zbiegi okoliczności synchronicznością? Fachowa literatura podaje dwa okresy czasu. Anthony Storr, psychiatra i krytyk psychologii analitycznej podaje datę 1897, zaś Joseph Cambray podkreśla, że dopiero w 1930 roku Jung po raz pierwszy odważył się publicznie wypowiedzieć to słowo. Jednak dopiero w 1952 roku Gustaw Jung opublikował artykuł "Synchroniczność - zasada związku acausal".
Używam więc ogólnego pojęcia synchroniczności (nie synchronizmu!) w szczególnym sensie koincydencji w czasie dwóch lub większej ilości przyczynowo nie powiązanych zdarzeń, które mają to samo lub podobne znaczenie. Synchroniczność zatem oznacza jednoczesne pojawienie się pewnego stanu psychicznego i jednego lub więcej zewnętrznych zdarzeń, które zdają się być znaczącymi paralelami do chwilowego stanu podmiotu i w pewnych przypadkach vice versa - C. G. Jung.
Jung tłumaczył dalej, że na synchroniczność składają się dwa czynniki: "jakiś nieświadomy obraz pojawia się w świadomości jako marzenie senne, idea, przeczucie, jakaś obiektywna sytuacja w świecie zewnętrznym (aktualna lub w przyszłości) zbiega się z tą treścią obrazu.”
Pojęcie synchroniczności ciężko jest jednoznacznie określić. Wyróżnia się następujące rodzaje synchroniczności:
Synchroniczność może przybierać różne formy, które opisują różne rodzaje zbieżności wydarzeń, myśli i symboli. Każdy z nas może doświadczać synchroniczności w inny sposób i może mieć swoje osobiste doświadczenia. Ważne jest, aby być otwartym na różne znaki synchroniczności, które mogą pojawiać się w naszym życiu. Oto kilka przykładów, jak dostrzec w naszym życiu codziennym synchroniczność:
Dodatkowo, synchroniczność może odbywać się na różnych poziomach: indywidualnym, zbiorowym czy wszechświata. Na poziomie indywidualnym, synchroniczność może dotyczyć naszych osobistych doświadczeń, decyzji i transformacji. Może to być wskazówka, że jesteśmy na dobrej drodze w naszym rozwoju osobistym.
Na poziomie zbiorowym, synchroniczność może dotyczyć zbieżności wydarzeń w społeczeństwie. Może to pomóc w działaniach, inicjatywach lub zmianach, które wspierają wiele osób jednocześnie. Przykładem może być społeczna transformacja, która jest odpowiedzią na określone zdarzenia lub potrzeby.
Na poziomie wszechświata, synchronizacja może odnosić się do większej harmonii lub wszechświata. Może to dotyczyć zdarzeń zbieżnych z różnymi rzeczywistościami, od mikro do makroskali. Ta perspektywa jest wspólna, że wszystko jest połączone w nierozerwalną więzią.
Warto zauważyć, że synchroniczność jest subiektywnym doświadczeniem, a jej interpretacja zależy od naszych przekonań czy świadomości. Nie ma jednoznacznych reguł czy przyczynowo-skutkowych związków, które by to wyjaśniały. Synchroniczność to raczej tajemnicze i niesamowite zjawisko, które zmusza nas do głębszych pytań i refleksji nad światem i naszej w nim roli.
Czy istnieje różnica pomiędzy synchronicznością a zjawiskiem synchronicznym? Chociaż nazwy są bardzo podobne, znaczą co innego.
Zjawisko synchroniczne to po prostu równoległe pojawianie się zdarzeń w rzeczywistości. Natomiast synchroniczność jest ściśle związana z naszymi myślami, przeczuciami i zdarzeniami, które później następują.
Można sobie zadać pytanie, czy synchroniczność nie jest zwykłym zbiegiem okoliczności? Zresztą według niektórych uczonych synchroniczność może być traktowana jako alternatywa dla zbiegu okoliczności. Zdecydowanie sprzeciwia się temu Jung.
Zbieg okoliczności odnosi się do wystąpienia dwóch lub więcej zdarzeń, które mogą być ze sobą powiązane, chociaż brak jest związku przyczynowo-skutkowego między nimi. Może być postrzegany jako czysty przypadek lub seria przypadków, które dają wrażenie, że coś się dzieje lub że istnieje jakiś ukryty przekaz. Na ich odbiór ma wpływ nasze samopoczucie, kondycja psychiczna, sposób odbierania rzeczywistości. W przypadku zbiegu okoliczności, nie przypisuje się zdarzeniom szczególnego znaczenia.
Synchroniczność jest interpretowana jako wyraz harmonii, współgrania lub tajemniczej misji między zdarzeniami, myślami, symbolami lub osobami. Przyjmuje się, że synchroniczne zdarzenia mają pewien sens dla naszej świadomości lub rozwoju osobistego. Synchroniczność często ma duchowy, filozoficzny lub psychologiczny kontekst.